مشاهده مطلب

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۴      ۰             5390      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ مهدی کرباسیان در گفت و گویی با نشریه صنعت حمل و نقل با تاکید بر مطلب فوق اظهار داشت: باید با محیط زیست تفاهم کنیم تا راهکارهای جدیدی برای حفاظت از محیط زیست پیدا شود به گونه ای که میزانی از هزینه قیمت تمام شده واحدهای تولیدی برای حفظ محیط زیست سرمایه گذاری شود.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه باید از افراط و تفریط در این دو بخش پرهیز شود یادآور شد: سال های پیش از یکی از بزرگ ترین کارخانه های فولاد جهان در برزیل که در دل جنگل واقع شده بود دیدن کردم. این شرکت وسط جنگل قرار داشت و کسی باور نمی کرد محیط زیست آن کشور اجازه تولید فولاد در آن منطقه را صادر کرده باشد.
به گفته وی،‌ شرط محیط زیست برای فعالیت آن کارخانه این بود که به ازای تولید هر یک میلیون تن فولاد، باید یک تن عسل از زنبورهای همان محل تولید و تحویل داده شود. این در شرایطی است که زنبور عسل جزو حساسترین موجودات است و چنانچه هوا آلوده باشد زنبورها یا کوچ می کنند یا می میرند از همین رو مدیران آن کارخانه بیش از تولید فولاد به تولید عسل بها می دادند به این دلیل که موجودیت کارخانه به خطر نیفتد.
وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست آن منطقه تاکید کرده بود اگر میزان تحویل عسل کاهش پیدا کند باید میزان تولید فولاد کاهش یابد و چنانچه عسل تولید نشود باید تولید فولاد متوقف شود. بنابراین با کاهش تولید عسل مدیران کارخانه متوجه بروز مشکلی در فرایند تولید فولاد می شدند و درصدد رفع آن برمی آمدند.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به مشاهده تجربه هندی ها در تولید فولاد اظهار داشت: محیط زیست آن منطقه اعلام کرده بود باید درخت انبه پرورش داده شود در حالی که کاشت این درخت ها موجب بهبود اقتصاد منطقه شده و با این کار هم به اقتصاد مردم، هم به محیط زیست،‌ فضای سبز و هم تولید فولاد کمک شده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره برنامه های ایمیدرو برای حفظ محیط زیست گفت: در آغاز به کار دولت یازدهم طی بخشنامه ای با عنوان الزامات ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) به واحدهای تابعه ایمیدرو ، از مدیران واحدها خواسته شد تا مفاد بخشنامه را مدنظر قرار دهند و از حسن اجرای آنها اطمینان حاصل کنند.
به گفته وی در این بخشنامه تاکید شده که تمام واحدهای تابعه ایمیدرو ملزم هستند با استفاده از ساز و کارهای موجود نسبت به مهار و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (فرایندی و احتراق سوخت) اقدام کنند. همچنین رعایت استانداردهای هوای پاک، آیین نامه اجرایی قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و آیین نامه اجرایی پیمان تغییر آب و هوا و معاهده کیوتو در تمام واحدهای تابعه الزامی است. مطابق این بخشنامه، استقرار و حفظ سامان های مدیریت محیط زیستISO14001 و مدیریت بهداشت حرفه ای و ایمنی OHSAS18001 در تمام شرکتها و طرحهایی که به بهره برداری میرسند، الزامی است.
کرباسیان ادامه داد: واحدهای تابعه موظف هستند حداقل ۱۰ درصد از مساحت کل یا سطح بهره برداری را به فضای سبز اختصاص دهند و در عین حال شرکتهای تابعه همچنین ملزم شدند همزمان با انتخاب تجهیزات و فناوری های جدید، مشخصات آن را در زمینه میزان آلایندههای شیمیایی و فیزیکی، خروجی های احتمالی و روشهای واپایشی(کنترلی) در نظر بگیرند.
رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: در حفظ محیط زیست نباید دچار افراط و تفریط شویم. به عنوان مثال برخی معتقدند برای حفظ گونه های گیاهی و جانوری باید یک منطقه چند هزار کیلومتری را برای بهره برداری ممنوع کنیم. در آن صورت با این گونه ممنوعیت ها، مساله اشتغال چه میشود؟ تکلیف آن منابع خدادادی چه می شود؟ از طرف دیگر هم نباید افراط کنیم. به عنوان مثال به دلیل این که اشتغال ایجاد شود محیط زیست را فراموش کنیم.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: