- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

ذخایر سنگ آهن کشور به بیش از ۴ میلیارد تن می رسد

مهدی کرباسیان حوزه معدن و صنایع معدنی را از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال ارزش هر تن سنگ آهن با استفاده از انرژی فراوان گاز در کشور ، در چند مرحله فرآوری با تبدیل به کنسانتره، گندله و ورود به کوره های ذوب از ۴۰ تا ۵۰ دلار فعلی تا حدود ۴۰۰ دلار افزایش می یابد.
وی با اشاره به شعار امسال “اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل ” تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی فقط مربوط به امسال نیست بلکه از سال ها قبل مورد تاکید بوده به طوری که در شعار انقلاب به عنوان استقلال هم به آن تاکید شده و استقلال در حوزه اقتصادی بیشتر به خودباوری اشاره دارد.
کرباسیان بخش معدن و صنایع معدنی را مصداق عملی اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: در صورت حمایت از این بخش علاوه بر ایجاد اشتغال فراوان ، مسیر توسعه اقتصادی با سرعت بیشتری طی می شود.
وی با بیان اینکه ایران اکنون پانزدهمین کشور معدنی جهان است، گفت: با نتایج خوبی که از اکتشافات ایمیدرو در سطح ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع به دست آمده است، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا از لحاظ ذخایر معدنی قرار خواهیم گرفت.
کرباسیان افزود: همچنین چنانچه ذخایر کشف شده را در کنار انرژی نفت و گاز که تکمیل کننده صنایع معدنی هستند و ارزش افزوده ایجاد می کنند، قرار دهیم می توانیم یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی را حوزه معدن و صنایع معدنی در نظر بگیریم.
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی ظرفیت رشد بالایی در حوزه معدن و صنایع معدنی
وجود دارد، اظهار کرد: اکنون سهم بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی ایران شش درصد در
حالی که در سایر کشورهای معدنی این رقم تا حدود ۱۶ درصد است.