مشاهده مطلب

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۷      ۰             16139      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: کارخانه آلومنیوم جنوب (سالکو) با ظرفیت ۳۰۰‌هزار تن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. این کارخانه به اکسید و پودر آلومینیوم وارداتی نیاز دارد، زیرا در ایران مواد اولیه به اندازه کافی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: ایران در گینه کوناکری معدن بوکسیت دارد که اخیرا فعال شده است و شش کنسرسیوم اروپایی و چینی برای مناقصه آن وارد ایران شده‌اند.
وی افزود: را‌ه‌اندازی کامل این کارخانه می‌تواند ما را در تامین مواد اولیه آلومینیوم به خارج بی‌نیاز کند.
کرباسیان تاکید کرد: البته این اقدامات باعث غفلت ما از صنایع مس نمی‌شود. شرکت میدکو پروژه بزرگ مس را در اختیار گرفته و به‌زودی آن را به پایان می‌رساند.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تامین مالی اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها، تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۵۰‌میلیارد دلار در معادن کشور سرمایه‌گذاری انجام شود.
مهدی کرباسیان افزود: درباره جذب منابع خارجی نیز باید اعتراف کرد که کمبود جدی در این زمینه احساس می‌شود. متاسفانه خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، چالش هایی در این زمینه ایجاد کرده است.
چین و روسیه جایگزین
وی افزود: اروپایی‌ها نیز به‌طور جدی وارد این بخش نشده‌اند، ولی انتظار می‌رود طبق مذاکراتی که با چین و روسیه انجام شده است آنها سرمایه خود را وارد صنایع معدنی ایران کنند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه صنایع معدنی ایران نسبت به سایر صنایع و حوزه‌ها کمترین ضربه‌پذیری را از تحریم‌ها دارند، اظهار کرد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی فولاد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های توسعه خودی نشان داد.
کرباسیان افزود: البته در تمام دنیا فولاد به‌عنوان صنعتی استراتژیک شناخته می‌شود و اکنون سهم ۴۳‌درصدی در بخش صادرات مواد معدنی جهان دارد. از جمله اینکه صنایع وابسته و پایین‌دستی فراوانی هم دارد و می‌تواند نقشی مهم در اشتغال‌زایی داشته باشد.

ثبت رکورد در تولید و صادرات
وی با بیان اینکه سال گذشته ما توانستیم افزون بر ۹‌میلیارد دلار فقط از صادرات فولاد و صنایع وابسته به آن درآمد ارزی داشته باشیم عنوان کرد: در حالی که پیش از دولت یازدهم تولید فولاد به‌طور کلی با رکود مواجه شده بود. اما ما توانسته‌ایم مقام سیزدهم تولید فولاد جهان را کسب کنیم که اگر پروژه‌های در دست احداث به بهره‌برداری برسند، این مقام به جایگاه تک‌رقمی ارتقا می‌یابد.
کرباسیان ادامه داد: فقط ایمیدرو در این مدت به ۵۰۰‌میلیون تن سنگ‌آهن، ۴۰ تن طلا و… دست یافته است. در حوزه فولاد تقریبا وابستگی از بین رفته است و فقط بخشی از مواد اولیه وارد می‌شود که چشم‌انداز ما نشان می‌دهد در سال آینده این وابستگی هم به‌طور کامل قطع می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: می‌توان گفت که حوزه صنایع معدنی آسیب جدی از تحریم‌ها نمی‌بیند، به این شرط که مدیریت صحیح در آن وجود داشته باشد. البته بدیهی است که تحریم به انحای مختلف دست‌اندازهایی را به وجود می‌آورد و نمی‌توان آن را کتمان کرد.
کرباسیان گفت: بیشترین مشکل هم به حمل‌ونقل دریایی و جابجایی پول بازمی‌گردد و ما نمی‌توانیم به آن میزان که محصولی صادر می‌کنیم ارز وارد کشور کنیم.
وی با اعلام اینکه همچنین برای خرید مواد اولیه با مشکل مواجه می‌شویم و باید راه‌های دیگری را جایگزین خرید دلاری کنیم اظهار کرد: حال اگر اروپایی‌ها بر عهد خود پایبند بمانند و ماندگاری در برجام را از حالت شعاری خارج کنند، به‌نظر نمی‌رسد که صنایع معدنی متوجه آسیب جدی شوند.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: