مشاهده مطلب

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۵      ۰             13058      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
دستاوردی دیگر از برجام؛

دومین هواپیمای ایرباس خریداری شده درفرودگاه مهرآباد به زمین نشست

تهران- ایرنا- دومین هواپیمای ایرباس خریداری شده که از مدل 330 سری 200 است و ساعت سه بامداد امروز به وقت محلی فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد ایران ترک کرده بود با شماره پرواز همای 700 ساعت8 و 57 دقیقه صبح شنبه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، برگ زرین دیگری از دستاوردهای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امروز با ورود نخستین هواپیمای ایرباس از نوع ۳۳۰ سری ۲۰۰ به ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) رقم خورد تا ارمغان آن ایمنی و رفاه سفرهوایی برای مردم ایران زمین باشد.
این هواپیما دارای ۲۳۸ صندلی شامل ۳۲ صندلی بیزینس کلاس و ۲۰۶ صندلی اکونومی کلاس است و برای مسافت های دور کاربرد دارد.
دراین هواپیما کادر پروازی ایران ایر و «فرهاد پرورش» مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و «اصغر فخریه کاشان» مشاور وزیر راه وشهرسازی در امور بین الملل حضور دارند.
با لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد. نخستین فروند هواپیمای ایرباس از نوع ۳۲۱ عصر روز پنجشنبه بیست وسوم دی ماه ۱۳۹۵ وارد ناوگان هوایی ایران ایر شد و پروازهای خود را در مسیرهای داخلی و خارجی آغاز کرد.
فرودگاه مهرآباد امروز شاهد ورود نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس با مدل ۳۳۰ است که روز گذشته در شهر تولوز فرانسه به طور رسمی به خلبانان و کادر پروازی ایران ایر تحویل داده شد تا در آستانه نوروز ۱۳۹۶ هموطنان بتوانند با آرامش و اطمینان بیشتری سفرهایی هوایی را انجام دهند.
در مجموع شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما را با شرکت اروپایی ایرباس و ۸۰ فروند را با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ امضا کرده و قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره نیز با شرکت ATR یکی از شرکت های زیر مجموعه ایرباس بزودی نهایی می شود.
جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از۵۰ هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از ۲۰ هزار نفر در داخل فراهم می کند.
اوایل مهرماه امسال بود که اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ داد.
با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و درنتیجه قرارداد حدود ۱۰ میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما به امضا شد.
بر اساس این قرارداد، ایران ایر ۴۶ فروند هواپیما ۳۲۱ از ایرباس می خرد که در مجموع بیش از هشت هزار و ۳۰۰ صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند.
همچنین ایران ایر ۳۸ فروند ایرباس از نوع ۳۳۰ تحویل می گیرد که ۲۵۳ صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ صندلی ظرفیت ایجاد می کند.
ایران ایر همچنین ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس ۳۵۰ را برای پروازهای دور برد خود متشکل از پنج هزار و ۶۰۰ صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.
صنعت هوایی کشور در سال های گذشته به واسطه تحریم های ناعادلانه که به بهانه های واهی علیه کشورمان اعمال شده بود، بازسازی و نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سال های گذشته در شرایط بسیار سخت به دلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها، با استفاده از توانمندی های شان توانستند ناوگان هوایی کشور را سرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی را برای مردم فراهم کنند، کاری که شاید به نظر آسان برسد، اما مسوولیتی بس دشوار و سنگین بود.
براساس قراردادی که ایران ایر با بوئینگ منعقد کرده قرار است نخستنی فروند از این هواپیماها در ۲۰۱۸ به ایران ایر تحویل شود. شرکت ای تی آر نیز قرار است از ۲۰ فروند هواپیمای ۷۲ نفره ۳ فروند آن را در آینده نزدیک تحویل ایران ایر دهد.
پیش از این «فرهاد پرورش » مدیرعامل ایران ایر اعلام کرده بود، نخستین هواپیمای ۳۲۱ ایرباس اواخر دی ماه و دو فروند هواپیمای ۳۳۰ تا عید امسال تحویل ایران ایر می شود.
در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.
خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر ۸۵ درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و ۱۵ درصد آن را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد.
با صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا به شرکت های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا اینکه در سفر بیست و یکم آذرماه امسال معاون مدیرعامل بویینگ به تهران، پس از ۴۱ سال قرارداد خرید ۸۰ فروند بویینگ به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار امضا شد.
بر پایه این قرارداد، ایران ایر از این شرکت ۸۰ فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که ۵۰ فروند آن مدل ۷۳۷ با ۱۳۰ صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت صندلی های صنعت هوایی ایران، با تحویل این هواپیماها به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ صندلی می رسد.
همچنین ۱۵ فروند بویینگ ۷۷۷ ای.ار- ۳۰۰ با ۳۵۰ صندلی و ۱۵ فروند هواپیمای پهن پیکر ۷۷۷ با بیش از ۳۹۰ صندلی خریداری شده است تا مجموع صندلی های این هواپیماها در ایران ایر بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ صندلی افزایش یابد.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: