- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

دولت یازدهم بخش اکتشاف معادن را فعال کرد

وی افزود: اقدام یادشده در حقیقت ۲٫۵ برابر اکتشافات انجام شده طی ۸۰ سال گذشته است و می تواند نقشی اساسی در چارچوب توسعه متوازن کشور و ارتقای نقش معادن در اقتصاد ملی و نیز دستیابی به هدف اقتصاد بدون اتکا به درآمدهای نفتی ایفا کند.
رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه  فعالیت اکتشافی ایمیدرو از منطقه مستعد معدنی سنگان (خراسان رضوی) آغاز و پس از آن به نوار شرقی و دیگر نقاط تسری یافت، تصریح کرد: دستاورد این فعالیت عظیم در ۲۵ پهنه، شناسایی ۳۰۰ محدوده معدنی است و اکنون پیش بینی می شود برای تعدادی از این محدوده ها فراخوان داده شود و شماری نیز به مرحله سرمایه گذاری برود.
وی ادامه داد: اجرای ۷۴ پروژه اکتشافی در مراحل اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در مناطق مختلف کشور روی مواد معدنی مختلف همچون آهن، زغال سنگ، پلی متال، طلا، مس، آنتیموان، سرب و روی، کرومیت، تیتان، نیکل، مولیبدن، باریت، فسفات و بوکسیت، دستاوردهای ارزشمندی برای کشور داشته است.
به گفته کرباسیان، استخراج مواد معدنی پتاس، منیزیم، لیتیم و غیره از شورابه ها از جمله برنامه های در دست اجراست. همچنین، یکی از نتایج پروژه های اکتشاف تکمیلی در معدن طلای زرشوران (آذربایجان غربی)، افزوده شدن ۵۰ درصدی به ذخایر این معدن است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه همکاری با شرکت‌های آلمانی و کانادایی برای عملیات اکتشافی در معادن ایران دنبال می شود، خاطرنشان کرد: در شرایط پساتحریم، اولویت اصلی توسعه معادن نخست جذب سرمایه و سپس، انتقال فناوری ‌های جدید است.
وی افزود: شرکت‌های آلمانی و کانادایی در شرایط کنونی، عملیات معدنکاری‌ را به صورت آزمایشی شروع کرده‌ و توانسته‌اند با بهره گیری از فناوری ماهواره تا ۱۰ هزار متر زیر زمین را اکتشاف کنند. این در حالی است که پیش از این، ایران حداکثر میزان اکتشافات‌ خود را در عمق ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری انجام داده بود.
کرباسیان گفت: استفاده از فناوری ماهواره، زمان اکتشاف را کوتاه و کیفیت آن را ارتقا می بخشد و در بحث سرمایه گذاری، زنجیره از معدن شروع می شود و تا دستیابی به بالاترین ارزش افزوده مواد معدنی ادامه می یابد.
رییس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: بهره گیری از فناوری های جدید عملیات معدنی را تسریع می‌کند و اکنون ۳۸ هزار کیلومتر ژئوفیزیک هوایی در استان های یزد، کرمان و شرق اصفهان اجرا شده که این امر، امکان دستیابی به اطلاعات دقیق را فراهم می سازد.
وی ادامه داد: جمع آوری اطلاعات در عملیات اکتشافی معادن به شکل معمول به ۵ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد، درحالی که شرکت‌های معدنی خارجی ۱۰ روزه این اطلاعات را ارائه می کنند.