مشاهده مطلب

      ۰۲ آبان ۱۳۹۱      ۰             626      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی کشورمان، صبح امروز در نشست مشترک با اعضای انجمن‌های علمی مرکز ملی مطالعات جهانی شدن که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع اندیشمندان و فرهیختگان کشور گفت: من نیز به عنوان یک دانشگاهی با بسیاری از این انجمن‌ها ارتباط داشته و یا عضو بودم و کارهایی را در بحث‌های تحقیقاتی انجام می‌دادم و با کارهای صورت گرفته در این انجمن‌ها و آمار و ارقام ارائه شده آشنایی داشتم، اما عظمت کار را در این حد و اندازه نمی‌شناختم.

وی افزود: به نظر من انجمن‌های علمی کارهای بسیار بزرگی را انجام داده‌اند و بعضی از آنها نیز هم‌اکنون در حال اجرای پروژه‌های بزرگی هستند و می‌توانند یک مرجع علمی باشند، همچنین فعالیت این انجمن‌ها در ارائه یک استاندارد ویژه که هم‌اکنون به شدت به آن نیازمندیم می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و این انجمن‌ها می توانند در پروژه‌های کلان و قضاوت‌های علمی و ارتباطات بین‌المللی نیز نقش ویژه‌ای را برعهده بگیرند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشنهاد یکی از اعضای انجمن‌های علمی در خصوص ایجاد نظام جامع مدیریت گفت: این پیشنهاد بسیار خوب است شما می‌توانید در جلسات خود در انجمن‌ ها لایحه‌ای را در این باره آماده کنید و یا خود دولت در این خصوص پیشنهادی را به مجلس برای ایجاد نظام مدیریت در کشور خواهد داشت.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال یکی دیگر از اعضا درباره اختصاص بودجه بیشتر برای حمایت از انجمن‌های علمی کشور، گفت: امسال بودجه از جهات گوناگون تحت فشار است اما ما به دنبال این نیستیم که کار علمی متوقف شود چرا که گذر از این فشارها با هزینه‌ای کمتر ، نیازمند کار علمی است.

وی در ادامه سخنان خود همچنین از اهدای هدیه‌ای به انجمن‌های علمی و اعضای آن خبر داد و افزود: انشاءالله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این هدیه را بین انجمن‌ها توزیع خواهد کرد و اگرچه مبلغ آن زیاد نیست اما انشاءالله برکت آن زیاد خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع این نشست و بحث جهانی شدن ادامه داد: نکته اصلی این است که چرا جهانی شدن مهم است، اصلا انسان بدون نگاه جهانی به جایگاه شایسته خود دسترسی پیدا می‌کند یا خیر؟

احمدی‌نژاد گفت:‌ آرمان‌های تاریخی انسان از روزهای ابتدایی و زمانی که انسان‌ها به صورت قبیله‌ای زندگی می‌کردند، همچنان ثابت است. همه انسان‌ها به دنبال عدالت ، عزت و گسترده شدن فرهنگ انسانی هستند ، اینها مطالبات مشترک بشری است و همه از پاکی، حقیقت، کرامت و بزرگواری خوششان می‌آید.

وی افزود: تمام عناصر مشترک انسان‌ها در طول تاریخ در راستای تحقق این مطالبات فطری بوده است و تمام این‌ها نیز در گرو جهانی شدن انسان‌هاست و تا نگاه انسان، کارکرد انسان و خود انسان در سطح جهانی تعریف نشود این مطالبات فرصت تحقق پیدا نخواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اگر کسی در گوشه‌ای بنشیند و ارتباط خود را با جهان قطع کند، به هیچ‌ کدام از مطالبات خود نخواهد رسید، ادامه داد: حتی اگر این شخص و یا آن دولت بسیار بزرگ هم شوند، نخواهند توانست مسائل انسانی را حل کنند و شکست این تجربه را ما دیده‌ایم. اصلا انسانیت انسان در ارتباط با دیگران معنا و مفهوم پیدا می‌کند. انسان مجرد در قلب یک جنگل فرقی با بقیه موجودات ندارد و به هیچ عنوان با آنها قابلیت تشخیص ندارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه انسانیت انسان در ارتباط  با دنیاست و این قسمت انسان زمانی فرصت ظهور پیدا می‌کند که انسان جهانی شود اظهار داشت:شما در ذهن خودتان چهره خود را حفظ کنید. زبان، نژاد و جغرافیا را که سبب تفاوت شما با دیگران می‌شود را کنار بگذارید. خالص‌ترین چیزی که در درون خود پیدا می‌کنید، حقیقت الهی است که به دنبال تعالی و خدایی شدن است. شما اگر حتی به دنبال ضعیف‌ترین انسان‌ها نیز بروید، متوجه می‌شوید که آنها نیز همانند تک تک آدم‌ها به دنبال قدرت، جاودانگی و عزت هستند و به هیچ حدی قانع نیستند.

رئیس جمهور ادامه داد: این مسئله فطرت الهی و جلوه خداوند در عالم هستی و در قلب انسان است که گذاشته شده است و انسان است که این ظرفیت را دارد که ارتباطات و تعاملات جهانی را عملی کند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه ما باید جهانی انسانی و پایدار داشته باشیم گفت: هم‌اکنون دولتی در دنیا وجود دارد که بیش از ۵ هزار پایگاه اطلاعاتی و نظامی در تمام دنیا دارد. زمانی که ما برای سفر به آمریکای لاتین مهمان دولت بولیوی بودیم رئیس جمهور این کشور به ما گفت که این کشور شمالی ما تنها سفارتخانه‌ای با ۱۶۰۰ خودروی کمکی دارد، حالا تصور کنید که چقدر دیپلمات، تحلیل‌گر و کارشناس در این مجموعه فعال هستند.

وی افزود: برخی‌ها با هجوم به ملت‌ها و تخریب سنت‌‌ها و اصالت‌ها به دنبال جهانی شدن هستند و این قطعا یک تجربه شکست‌ خورده است گفت: هر برنامه‌ای که مبتنی بر فطرت الهی و تفکر الهی نباشد به هیچ عنوان پایدار نخواهد بود، ۳۰ سال قبل در دنیا فرهنگ آمریکایی، فرهنگ درجه یک بود اما امروز وضعیت چگونه شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم و آنها را مانند تمام مردم حق‌طلب می‌دانیم، تصریح کرد: خطاب ما به حاکمان است که از موضع قدرت سیاسی به دنبال جهانی شدن هستند و این کار به هیچ عنوان درست نیست.

سیاست به معنای خودپرستی و خودخواهی نیست

 

احمدی‌نژاد گفت: در این میان لازم است تا به نکته‌ای اشاره کنم، متاسفانه به برخی از واژه‌ها در فرهنگ ما بسیار ظلم شده است و یکی از آنها سیاست است. سیاست به معنای تدبیر در امور است، اما امروز سیاست واژه و محلی برای خودخواهی، خودپرستی و زورگویی شده است و با گفتن واژه سیاست بلافاصله این مسائل به ذهن تداعی می‌شود و به طور قطع ما در نقطه مقابل قرار داریم چرا که راه‌حل اصلی جهانی شدن را علم و فرهنگ می‌دانیم.

وی افزود: راه وجودی انسان در سایه علم و فرهنگ شکوفا می‌شود و انسان‌ها با این دو قوی و قدرتمند می‌شوند. کار علمی ، بالاترین خدمت به حقیقت انسان است البته کار علمی که به دنبال خدمت به بشریت باشد. امروز ما می‌دانیم که سلاح‌هایی بسیار خطرناک‌تر از بمب‌های اتمی ساخته شده است. بمب‌های اتمی با انفجار بخشی از امکانات مادی را از بین می‌برد و آثار آن نیز تا مدتی باقی می‌ماند اما امروز بمب‌هایی ساخته شده است که موجودات زنده را یکبار و برای همیشه نابود می‌کند و چنین بمب‌هایی نیز آزمایش شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: کار علمی باید در جهت نزدیک شدن انسان‌ها به هم برای رسیدن به یک فصل مشترک باشد، دروازه ورود انسان به حقیقت ، علم است و اگر علم نباشد انسان نیز معنا ندارد.

احمدی‌نژاد با اشاره به مطرح کردن بحث فرهنگ در این میان گفت: فرهنگ نیز به معنای ادبیات،‌ آداب، رفتارها و ارزش‌هایی است که مبتنی بر مطالبات مشترک فطری است، اما این دو باید مجزا در سطح جهانی مطرح شوند.

دولت توان خود را از مردم می گیرد

 

وی افزود با بیان این مطلب که کشور ما بعد از انقلاب اسلامی و شاید تا حدودی قبل از انقلاب به گونه‌ای بوده است که توقع مردم از حاکمان بالا بوده است و این  توقع به خودی خود چیز بدی نیست که مردم از حاکمان خود عدالت، احترام و اندیشه را بخواهند اظهار داشت:اما این توقعات بالا سبب شده است تا ما در مطالبات جزئی بمانیم و توان ملی خود را برای انجام دادن کارها فراموش کنیم، هیچ دولتی نمی‌تواند تمام کارها را به تنهایی انجام بدهد. قدرتمندترین دولت‌ها نیز نمی‌تواند تمام نیازها را برآورده کند و دولت نیز توان خود را از مردم می‌گیرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به جمعیت ۷۵ میلیونی ایران گفت: اگر توان این ۷۵ میلیون انسان در یک مسیر قرار بگیرد، ظرفیت بی‌نهایتی به دست خواهد آمد که با آن تمام اهداف قابل تحقق است. هنر دولت باز کردن راه برای به کارگیری تمام توان‌ها در یک جاده بر اساس اصل کار مردمی است چه کسی باید سیاست‌ها را جلو ببرد؟ این وظیفه بر عهده خود مردم است.

وی افزود: گاهی مواقع ملاقات دو دانشمند می‌تواند گره و مشکلاتی را باز کند که با ده‌ها جلسه سیاسی و دیپلماتیک نیز قابل باز شدن نیست.

رئیس جمهور با اشاره به رفت و آمد نزدیک به ۱۰ میلیون ایرانی به سایر کشورهای دنیا گفت:‌ تمام این افراد می‌توانند مبنایی برای گسترش ارتباطات باشند، مگر کل کارکنان وزارت خارجه بیش از ۳ هزار نفر است ، اعتقاد من این است که این توان عظیم برای گسترش ارتباطات به هیچ‌وجه با توان دولت قابل مقایسه نیست.

احمدی‌نژاد گفت: ما باید به سمت جهانی شدن حرکت کنیم و آینده را بسازیم. آینده آن خواهد بود که ما اراده می‌کنیم و خارج از این چیزی وجود ندارد.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مهمترین حربه‌های شیطان برای جلوگیری از رشد انسان، تحقیر انسان‌ها است. ما اگر خودمان را عوض کنیم، می‌توانیم محیط بیرونی را نیز عوض کنیم. ما باید سطح ملت ایران را در دنیا مشخص کنیم. به نظرم ما باید بدانیم که مهم‌ترین مسئله برای ما این است که خود را در بالاترین سطح ببینیم. اگر از نظر علمی خود را در بالاترین نقطه علمی ببینیم، به طور حتم می‌توانیم به سرعت به آن نقطه برسیم و به این ترتیب به گونه‌ای دیگر زمان را نیز به تسخیر خود در آوریم.

وی با اشاره به ضرورت گسترش هرچه بیشتر ارتباطات علمی با سایر نقاط دنیا، گفت: بعضی‌ها با این مسئله مخالفند چرا که خودشان را کوچک می‌شمارند. البته این‌ها ملت‌ها را نیز کوچک می‌دانند و تصور می‌کنند اگر یک استاد ایرانی با یک استاد آمریکایی و اروپایی بنشیند آنها بلافاصله او را در اختیار می‌گیرند. کوچک‌ انگاشتن ملت ظلم بسیار بزرگی است و ما باید این انرژی عظیم ملت ایران را در دنیا آزاد کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز در کتابخانه‌های آمریکا آثار بسیار بزرگی از ملت ایران قرار دارد ، ما باید انرژی عظیم ملت ایران را در جهت گسترش ارتباطات علمی و فرهنگی آزاد کنیم. در مراسم روز حافظ سفیر یک کشور اروپایی در سخنانی به این نکته اشاره کرد که امروز متاسفانه سیاستمداران فرهنگ و انسانیت ما را به گروگان گرفتند.

احمدی‌نژاد با اشاره به تلاش‌های خود برای برقراری ارتباطات گفت: من چندی پیش نامه‌ای نوشتم تا بین ایران و نیویورک پرواز مستقیم برگزار شود اما با این مسئله موافقت نکردند و من می‌دانم دلیل موافقت نکردن آنها چه بوده است. البته برخی‌ها نیز در داخل با این چیزها موافق نیستند.

وی با اشاره به اینکه امروز باید با خودباوری ایران برآمده از اندیشه توحیدی و الهی را به دنیا شناساند، گفت: من در اینجا اشاره‌ای به فردوسی شاعر نامدار ایرانی که در اینجا نسخه‌ای از شاهنامه کتاب ارزشمند وی رونمایی شد، داشته باشم. فردوسی کار بسیار بزرگی را انجام داد و البته این کار بزرگ را تحت فشار زیادی انجام داد و اگر این فشار نبود، به طور حتم کار فردوسی عبث می‌ماند و ارزش امروز را پیدا نمی‌کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: فردوسی یک حکیم بزرگ بود. انسان‌ها را می‌شناخت و می‌دانست که شکوفایی در سایه عدالت محقق خواهد شد و ملت ایران نیز همواره دنبال این راه بوده‌اند.

احمدی‌نژاد گفت: درخشان‌ترین کارنامه تعقل متعلق به ملت ایران بوده است، زمانی که حضرت مسیح به دنیا آمد این ایرانیان بودند که به استقبال ایشان رفتند. زمانی که رسول گرامی اسلام دعوت خود را آشکار کرد، باز هم ایرانیان به استقبال این دعوت رفتند و ایرانیان خود را تسلیم اسلام کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: اما طی ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال بعد عده‌ای با لباس پیامبر و اهداف ظالمانه و جهانگشایی بار دیگر ارزش‌های قبیله‌ای را زنده کردند که مبارزه با این مسئله بسیار سخت است و نیازمند خط‌شکنی است.

وی افزود: فردوسی بار دیگر هویت تاریخی ایرانیان را زنده کرد و نشان داد این مسلمان نماها همان قبیله‌ای‌های متعصب و جاهل هستند که لباس پیامبر را پوشیده‌اند. البته آن زمان فردوسی از سوی حاکم وقت طرد شد که امروز در تاریخ منفور است و البته بعدها جایزه‌ای نیز برای فردوسی فرستاد که با آمدن جایزه بدن فردوسی نیز به سوی قبرستان می‌رفت و چه خوب شد که فردوسی در آن زمان نبود چرا که با زور شمشیر فردوسی را مجبور می‌کردند تا آن جایزه را دریافت کند و آنگاه شیپورچی‌ها شیپور می‌زدند که فردوسی از حاکم ظالم پول دریافت کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: کسانی که می‌گویند فردوسی با زنده کردن هویت ایران ضد اسلام است کوته‌بین هستند چرا که هویت ایرانی همان هویت توحیدی است که هیچ حد و مرزی ندارد. توحید، عدالت، کرامت و علم همگی جهانی است.

احمدی‌نژاد در پایان سخنان خود با تشکر از اعضای انجمن‌های علمی به خاطر تلاش برای استفاده از ظرفیت علمی برای جهانی شدن گفت: خدمت به جامعه بشری به منزله خدمت به ملتی است که ۷ هزار سال پای ارزش‌های الهی ایستاده‌ است ، من اطمینان دارم که امروز ایران در مسیر آینده‌ای روشن و با استعدادی عظیم و الهی حرکت می‌کند.

بنابراین گزارش در ابتدای این جلسه تعدادی از رؤسای انجمن‌های علمی به بیان گزارشی از مسائل و مشکلات خود در زمینه کارهای تحقیقاتی پرداختند.

همچنین همایون حمیدی قائم مقام مرکز جهانی شدن نیز به ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز پرداخت.

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: