مشاهده مطلب

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۶      ۰             13329      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش ایرنا:

دولت تدبیرو امید به دنبال تعادل در بخش های مختلف حمل ونقل است/ ایجاد سامانه دریافت مالیات از خانه های خالی

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی می گوید، اهدافی که تاکنون در دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل دنبال شده، ایجاد تعادل در بخش های مختلف بوده، اما برخی تصمیم های غیرکارشناسی در گذشته کار دولت یازدهم را سخت کرده است.

«عباس آخوندی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: وقتی که میانگین عمر هواپیماهای ما به ۲۳ و یا ۲۴ سال افزایش یافته و ۸۰ درصد نشست و برخاست هواپیماها در ۹ فرودگاه انجام و مابقی کم استفاده مانده، یعنی تعادل در بخش حمل و نقل هوایی ایران وجود ندارد.
وی تردد بیش از ۱۳۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال در جاده های کشور را دلیلی دیگر بر نبود تعادل در بخش حمل و نقل ایران عنوان کرد و گفت: مشکل ما در این بخش جدی است.
آخوندی افزود: در دولت یازدهم کار ما این بوده تعادل را در بخش های مختلف حمل و نقل ایران برقرار کنیم تا در حوزه ایجاد زیرساخت ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل اقدام های موثری در راستای تعادل بنیادین در این بخش صورت گیرد.
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: ما بحث توسعه حمل ونقل ریلی را در دستور کار قرار دادیم تا بلکه با تغییر الگوی رفتاری مردم شاهد استفاده بیشتر مردم ایران از حمل و نقل ریلی باشیم.
آخوندی گفت: اما برخی از تصمیم گیری ها در گذشته کار ما را سخت کرده، مثلا ساخت ایستگاه قطار همدان در ۱۵ کیلومتری این شهر با مفهوم ایجاد شهرهای ریل پایه مشکلات ما را بیشتر کرده در حالی که باید ایستگاه قطار شهر در مرکز شهر باشد تا حمل ونقل درب تا درب برای مردم عملی شود.
وی با بیان این که تغییر ساختارهای حمل و نقل در ایران مساله بسیار مهمی است، گفت: در حالی که چندین هزار میلیارد ریال برای خط آهن اصفهان – شیراز هزینه شده قرار گرفتن ایستگاه راه آهن شیراز در ۱۷ کیلومتری این شهر همه تلاش انجام شده را در این زمینه بی فایده کرده است زیرا مسافر برای رفتن از ایستگاه به شهر باید هزینه و وقت زیادی را تلف کند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرها برای ما اهمیت زیادی دارد و در این دولت تلاش کردیم قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرها از جمله تهران توسعه یابد.
آخوندی افزود: به طور میانگین روزانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار سفر به تهران انجام می شود، در حالی که این سفرها و ترددها مصرف سوخت را در کشور افزایش می دهد و با افزایش حوادث رانندگی شاهد آلودگی های محیط زیست و هوا در کلانشهرها هستیم.
وی با بیان این که راه حل برون رفت از این مساله توسعه حمل و نقل حومه ای است، گفت: در برنامه ششم توسعه حمل ونقل حومه ای مورد توجه جدی قرار گرفته تا بتوانیم با توسعه حمل ونقل ریلی الگوهای رفتاری حمل ونقل مردم نیز عوض شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایجاد شهرهای ریل پایه، توسعه قطارهای حومه ای و راه اندازی قطارهای سریع السیر به برگشت تعادل بنیادین در بخش های مختلف حمل و نقل کمک می کند تا بتوانیم با استفاده از قطارهای سریع السیر، زمان سفر در مسافت های طولانی از جمله بین تهران – اصفهان را به کمترین میزان کاهش دهیم.

** در بخش مسکن و ساخت وساز نیازمند تغییرات بنیادین هستیم
آخوندی با اشاره به اقدام های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: بحث مهم ما در بخش مسکن تغییر بنیادین وضعیت حوزه ساخت و ساز است، زیرا در سال ۱۳۸۵ در تهران ۶۳۰ هزار خانه خالی وجود داشت، اما در سال ۱۳۹۰ به یک میلیون و ۶۶۰ هزار واحد افزایش یافت.
به گفته وزیر راه و شهرسازی ، در سال ۱۳۹۵ تعداد خانه های خالی در تهران به دو میلیون و ۵۸۷ هزار واحد افزایش یافت و این نشان می دهد ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایران بدون استفاده مانده است.
وی با طرح این پرسش که آیا توسعه مسکن در ایران باید به این صورت ادامه پیدا کند و هرسال تعداد خانه های خالی در کشور افزایش یابد و بعد اعلام شود بخش مسکن در ایران توسعه پیدا کرده است؟، افزود: چرا این اتفاق در بخش مسکن ایران اتفاق افتاده ، در حالی که کل سرمایه بازار بورس ۱۱۰ میلیارد دلار است، در ایران ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری بدون بهره وری و بی استفاده مانده است.
آخوندی تاکید کرد، برای دریافت مالیات از خانه های خالی با سازمان امور مالیاتی در حال ایجاد سامانه ای به این منظور هستیم تا زمینه دریافت مالیات از خانه های خالی در ایران فراهم شود.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: