- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

دزدی هوایی دار و دسته اردوغان

با وادار کردن یک هواپیمای سوری به فرود اجباری در ترکیه، تنش بین دولت اردوغان از یک سو و روسیه و سوریه از سوی دیگر، وارد مرحله تازه‌ای شد.
به نقل از روزنامه حریت ترکیه و رسانه‌های روسیه، ساعت ۶.‌۳۰ دیروز عصر به وقت محلی، جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه، یک فروند هواپیمای مسافربری A-۳۲۰ سوریه را که با ۳۷ سرنشین و از جمله هفده تبعه روسیه از مسکو رهسپار دمشق بود، وادار کردند که در ترکیه به زمین بنشیند.

بنا بر این گزارش، شیوه رفتار ترکیه در مورد مسافران و از جمله اطلاع ندادن وجود افراد روسی در هواپیما به سفارت روسیه و عدم امکان دسترسی کنسولی به آن‌ها و به خطر انداختن جان شهروندان روسیه، خشم مقامات این کشور را برانگیخته و البته در واکنش به همین خبر اعلام شده است که پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سفر خود به ترکیه را تا مدت نامشخصی به تعویق انداخته است.

اما در حالی که سفارت روسیه، دیپلمات‌های خود و کادر پزشکی را برای دسترسی به اتباع خود به فرودگاه فرستاده است، مقامات ترک با شکستن قوانین کنسولی ۱۹۶۳ از دسترسی روس‌ها به اتباع خود جلوگیری کرده‌اند. کار‌شناسان روس بر این باورند که این اقدام بی‌سابقه ترکیه بدون هماهنگی با دوستان غربی آن رخ نداده است.

در این باره باید گفت، در حالی که مقامات ترکیه تلاش دارند، کار خود را با احتمال وجود سلاح در هواپیما توجیه کنند، مقامات روسیه این احتمال را به شدت تکذیب می‌کنند.

محمود سعید، وزیر حمل و نقل سوریه، اقدام ترکیه در قبال هواپیمای سوری را دزدی هوایی نامیده و از شکایت این کشور به ایکائو و سازمان‌های عربی خبر داده است.

این گزارش در ادامه آورده است که پس از ساعت‌ها، به هواپیما اجازه داد شد که به راه خود ادامه دهد. مقامات ترکیه بخشی پذیرفته‌اند که بخشی از بار هواپیما را مصادره کرده‌اند. در حالی که مقامات در مورد ماهیت اقلام مصادره شده سکوت کرده‌اند، بعضی رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که این اقلام، قطعات تجهیزات مخابراتی بوده است.

در حالی که مقامات ترک مدعی هستند این کار غیرطبیعی را به دلیل احتمال وجود سلاح در این هواپیما انجام داده‌اند، مشخصات هواپیمای مورد اشاره به گونه‌ای است که درستی ادعای ترکیه از شانس کمی برخوردار است.

روزنامه حریت و راشاتودی به نقل از مسافرین هواپیما خبر داده‌اند که نیروهای ترکیه با ضرب و شتم چهار سرنشین و از جمله دو نفر از خدمه هواپیما، آنها را مجبور کرده‌اند اوراقی را امضا کنند که در آنها ادعا شده، هواپیمای مسافری بدون دخالت جنگنده‌های ترکیه و بنا به خواست خود، فرود اضطراری انجام داده است.

[1]