مشاهده مطلب

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۱      ۰             126      اخبار اصلی   Print This Post Print This Post

صادرات سنگ‌آهن ايران در پنج ماه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل بيش از ۶۰٫۵ درصد کاهش يافت.

به گزارش روابط عمومي شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران، به نقل از خبرگزاري ايسنا؛ براساس آمار گمرک ايران در مدت زمان يادشده بيش از ۳۰۱ ميليون دلار سنگ آهن به هم فشرده شده و نشده و کنسانتره‌هاي آن به غير از پيريتهاي آهن تفته شده به وزن ترکيبي ۷٫۳ ميليون تن از کشور صادر شد. اين ميزان صادرات از نظر ارزشي و وزني به ترتيب ۶۰٫۵ و ۵۷٫۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۰ کاهش يافته است.

سنگ‌آهن به هم فشرده نشده و کنسانتره‌هاي آن به غير از پيريتهاي آهن تفته شده در پنج ماهه نخست امسال نهمين کالاي عمده صادراتي کشور بود.

چين خريدار بيش از ۹۷ درصد از سنگ‌آهن صادراتي ايران در سال جاري بوده است. به نظر مي‌رسد کاهش خريد سنگ‌آهن صادراتي ايران از سوي چين دليل اصلي افت شديد صادرات ايران در اين حوزه بوده است. چيني‌ها پيشتر درباره پايين بودن کيفيت سنگ‌آهن صادراتي ايران ادعاهايي را مطرح کرده بودند که صحت اين ادعاها از سوي کارشناسان رد شد.

از سوي ديگر وضع عوارض صادراتي روي سنگ‌آهن نيز مي‌تواند يکي از دلايل کاهش صادرات در اين حوزه قلمداد شود.

معاون معدن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت اوايل تابستان امسال در گفت‌وگو با ايسنا از قطعي شدن اخذ عوارض صادراتي از محصول سنگ‌آهن خبر داد. عوارض صادراتي سنگ آهن با هدف جلوگيري از خام فروشي و صادرات مواد اوليه اعمال شده است.

ايران داراي ذخاير بزرگي از سنگ‌آهن است که به اعتقاد کارشناسان مي‌توان با فرآوري اين ذخاير بخش عمده‌اي از مواداوليه موردنياز صنعت فولادسازي کشور را در داخل تامين کرد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: