مشاهده مطلب

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۵      ۰             12950      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
دی میستورا:

در مذاکرات صلح سوریه به دستور کار روشنی رسیدیم

تهران- ایرنا- «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، در پایان چهارمین دور مذاکرات صلح سوریه در «ژنو» با بیان اینکه نمایندگان دولت دمشق و معارضان برای دستیابی به صلح بر سر «دستور کار روشنی» به توافق رسیده اند، از برگزاری دور بعدی مذاکرات در پایان ماه جاری میلادی خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «دی میستورا»، پس از پایان مذاکرات صلح در ژنو در جمع خبرنگاران اعلام کرد که قصد دارد در پایان ماه جاری طرفین را برای دور جدیدی از مذاکرات به پای میز مذاکره دعوت کند و مسأله مبارزه با تروریسم که به درخواست دولت سوریه مطرح شده است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان دولت سوریه و معارضان برای دستیابی به صلح بر سر «دستور کار روشنی» به توافق رسیده اند، افزود: «اکنون قطار (مذاکرات) در ایستگاه قرار دارد و در حال راه افتادن است؛ همه چیز آماده است و تنها به یک محرک برای حرکت نیاز دارد. به عقیده من، اکنون دستور کار روشنی پیش روی ماست.»
همچنین «نصر الحریری»، رئیس هیأت معارضان سوری موسوم به «کمیته عالی مذاکرات» در جمع خبرنگاران گفت: «ما این دور از گفت وگوها را بدون دستیابی به نتیجه ای روشن به پایان رساندیم اما می توانم بگویم که (مذاکرات) این بار مثبت تر از دفعات قبل بود. این نخستین بار بود که ما درباره آینده سوریه و گذار سیاسی عمیق تر بحث کردیم.»
با این حال دی میستورا، برگزاری گفت وگوهای مستقیم را بعید دانست و در عین حال گفت: «من می دانم که هنوز هم گروهی در سوریه هستند که اعتقاد دارند، گزینه نظامی یا راه حل نظامی (برای حل بحران) وجود دارد اما این یک خواب و خیال است. در نهایت، فقط یک راه حل سیاسی که خواسته های مشروع مردم سوریه را مورد توجه قرار دهد، غالب خواهد شد.»
مذاکرات ژنو ۴ برای حل بحران سوریه، شامگاه پنجشنبه پنجم اسفندماه در سوئیس آغاز شد و «بشار الجعفری» ریاست هیأت دولت سوریه و «نصر الحریری»، ریاست هیأت مخالفان را برعهده داشتند. دی میستورا در سه دور مذاکرات قبلی که در ماه های فوریه، مارس و آوریل ۲۰۱۶ در ژنو سوئیس برگزار شد، نتوانست نمایندگان گروه های مخالف سوری و دولت را دور میز مذاکره جمع کند. نخستین دور مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای نخستین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رو در رو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.
همچنین «گنادی گاتیلوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز گذشته با اشاره به اینکه رایزنی با هیأت تشکل معارضان موسوم به «کمیته عالی مذاکرات» سازنده بود، زمان احتمالی ازسرگیری نشست سوری ژنو را ۲۰ مارس (۳۰ اسفند) اعلام کرد.
جنگ سوریه اکنون وارد ششمین سال خود شده و میلیون ها کشته و زخمی و آواره برجا گذاشته و با هزاران تروریستی که از ملیت های مختلف علیه دولت قانونی «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور می جنگند، به یکی از بحران های خاورمیانه تبدیل شده که ابعادی بین المللی به خود گرفته است.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: