- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

درخواست برای اختصاص ۲ میلیارد دلار اعتبار برای پشتیبانی از بخش معدن

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ مهدی کرباسیان که در سومین گردهمایی مدیران شرکت ها و مجریان طرح های این سازمان سخن می گفت، تصریح کرد: این اعتبار برای امور زیربنایی و پشتیبانی از فعالیت های بخش خصوصی در معادن همچون صندوق بیمه سرمایه گذاری های معدنی و اکتشاف صرف خواهد شد.
در این گردهمایی که استاندار تهران نیز حضور داشت، کرباسیان با تاکید بر اینکه فقط یکبار چنین رقمی برای بخش معدن نیاز است، افزود: افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن به ۵۰۰ میلیون دلار می تواند از توسعه فعالیت های معدنی شرکت های خصوصی حمایت کند این در حالی است که به تازگی با حمایت دولت و مجلس،‌ سرمایه این صندوق حمایتی،‌ به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده اما برای ایجاد رونق در این بخش نیاز به سرمایه بیشتری است.
وی ادامه داد:‌ فعالیت های اکتشافی نیز که از دو سال گذشته آغاز شده در حال ثمره دادن است اما اثرات اکتشافات جدید در ۲ تا ۳ سال آتی بیش از پیش نمایان می شود و ذخایر جدید و مطمئنی برای توسعه این بخش فراهم می کند.
رییس هیات عامل تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه بخش معدن در اقتصاد مقاومتی را نشان توانمندی این حوزه برای تولید ثروت و اشتغال زایی خواند و گفت: توسعه زیرساخت ها به ویژه تسهیل شرایط حمل و نقل زمینی،‌ ریلی و دریایی برای تحقق اهداف کلان معدن و صنایع معدنی از اهمیت حیاتی برخوردار است.
کرباسیان به جایگاه معادن سنگان در تغذیه خوراک صنایع فولاد اشاره کرد و گفت: در ۲ تا ۳ سال آینده میزان تولید کنسانتره و گندله در سنگان به ۳۰ میلیون تن می رسد که جا به جایی چنین حجمی از تولید،‌ نیازمند گسترش خطوط ریلی در سنگان(استان خراسان رضوی) تا مرکز و جنوب کشور است.
وی همچنین به علاقه شرکت های خارجی برای همکاری با حوزه معدن و صنایع معدنی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: چنانچه ایمیدرو در این مسیر نقش پیشرو را ایفا کند و پس از حرکت های اولیه،‌ ادامه فعالیت را به بخش خصوصی واگذار می کند و این از وظایف اصلی سازمان توسعه ای همچون ایمیدرو است.
تولید محصولات با ارزش افزوده بالا
رییس هیات عامل ایمیدرو از استراتژی جدید ایمیدرو سخن گفت و تصریح کرد:‌ هدایت برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا جزئی از استراتژی جدید ایمیدرو است.
وی یادآور شد: در شرایطی که اقتصاد جهانی با کاهش تقاضا و افت قیمت های مواد معدنی مواجه است،‌ تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در صنایع فولاد،‌ آلومینیوم،‌ مس و همچنین عناصر نادر خاکی منافع بیشتری را نصیب این حوزه می کند.
وی افزود: مدیران این مجموعه از این پس توجه بیشتری به کاهش هزینه ها،‌ بررسی دقیق تر صورت وضعیت پیمانکاران و مشاوران،‌ افزایش بهره وری، بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست داشته باشند.
رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد:‌ مدیران شرکت هاو طرح ها باید با هدف کاهش حوادث معدنی،‌ فقط از نیروهای آموزش دیده و دارای گواهینامه های مربوطه استفاده کنند.
کرباسیان درباره جایگاه سازمان های توسعه ای یادآور شد:‌ در کشورهای توسعه یافته همچون ژاپن نیز سازمان های توسعه در حوزه های پرریسک وارد عمل می شوند و پس از قبول ریسک های موجود،‌ مدتی بعد آن طرح را در اختیار شرکت های خصوصی می گذارد.
وی همچنین خبر داد که ایمیدرو به زودی از ابزارهای مالی همچون اوراق مشارکت،‌ فروش سلف و .. برای تامین نیاز طرح های در دست اجرا استفاده می کند.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: با تمام سختی هایی که در تامین مالی طرح ها وجود دارد امروزه تمامی پروژه ها فعال و در حال اجرا هستند.