مشاهده مطلب

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۵      ۰             6355      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

درآمدهای معدنی، جایگزین دلارهای نفتی

دنیای معدن -در چند سال گذشته نفت چنان در اقتصاد ایران یکه‌تازی می‌کرد که گویی هیچ رقیبی را نمی‌توان برای آن برشمرد، درحالی‌که یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند همپای نفت و بهتر از آن به اقتصاد ما جان تازه‌ای ببخشد، معدن و صنایع معدنی است، چراکه کشور ما از نظر تنوع سنگ‌های ساختمانی در رتبه نخست جهانی و از نظر حجم تولید این سنگ‌ها در فهرست ۷ کشور نخست دنیا قرار دارد

از نظر ذخایر معدنی نیز جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم، این در حالی است که تولید ناخالص معدنی کشور ما به گفته معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی، بهروز برنا یک درصد است. براساس آمارهای رسمی، ذخایر کشف‌شده معدنی ایران افزون بر ۵۷ میلیارد تن است و ۶۴ نوع ماده معدنی در کشور ما یافت می‌شود. بنابراین هم از نظر نوع و هم از نظر میزان جزو کشورهای سرآمد منطقه و دنیا از نظر ظرفیت‌های معدنی هستیم.
یکی از مهم‌ترین موانعی که با وجود معادن غنی در کشور سهم معدن را در تولید ناخالص ملی کاهش می‌دهد، خام‌فروشی است که می‌طلبد در گام نخست به سمت فراوری و صنایع معدنی حرکت کنیم. البته از سوی دیگر نیز در بخش استخراج دچار مشکلات فراوان و فرسودگی ماشین‌آلات استخراجی هستیم، به‌گونه‌ای که از فناوری روز دنیا برای تبدیل و فرآوری به نوعی بی‌بهره مانده‌ایم.
از این‌رو جایگزینی معدن و صنایع معدنی به‌جای نفت باید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جایگاه خود را به درستی پیدا کند. این حوزه برای رسیدن به جایگاه خود، نیازمند سرمایه‌گذاری و دانش فنی و فناوری روز دنیا است. از این جهت دولت باید اجرای طرح‌های معدنی را به بخش خصوصی واگذار و تصدیگری در این حوزه را رها کند و تنها خود نظارگر در این بخش باشد تا بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در این زمینه بتواند گام‌های مهمی بردارد و درآمدهای معدنی را جایگزین دلارهای نفتی کند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: