- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

حمایت ایمیدرو از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های اختصاصی

عملیات اجرایی نیروگاه اختصاصی سیكل تركیبی ۲۳۵ مگاواتی هرمز ویژه صنعت آلومینیوم در منطقه ویژه خلیج فارس به زودی آغاز می شود.
معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو، آمادگی این سازمان را برای حمایت از احداث نیروگاه برق در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس توسط بخش خصوصی اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی كرباسیان در دیدار با مدیران كنسرسیوم شركت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر و اكسین دویچلند (آلمان)، به عنوان سرمایه گذاران طرح احداث نیروگاه اختصاصی سیكل تركیبی ۲۳۵ مگاواتی هرمز ویژه صنعت آلومینیوم، با بیان این مطلب اظهار داشت: در شرایط فعلی، مساله اشتغال بسیار مهم است و برای تحقق این هدف، باید شهامت تصمیم گیری های بزرگ را داشته باشیم و راه هایی سریع برای جذب سرمایه گذاری پیدا كنیم.
وی ادامه داد: ایجاد زیر ساخت هایی نظیر برق، آب، گاز و جاده دسترسی، زمینه سرمایه گذاری های بخش خصوصی را فراهم می كند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینكه منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس برای سال های آینده حداقل نیاز به یك هزار مگاوات برق دارد، تصریح كرد: با توجه به وجود صنایع آلومینیوم، فولاد و غیره، سرمایه گذاری در صنعت برق این منطقه، از مزیت «داشتن مشتری دائمی» برخوردار است و حتی شركت توانیر نیز خریدار برق تولیدی است.
وی ادامه داد: در منطقه ویژه خلیج فارس به عنوان بخشی از ایمیدرو، از سرمایه گذاران حمایت می كنیم و تضمین های لازم را برای اجرای طرح های احداث نیروگاه برق تامین می كنیم و حتی برای این منظور، حاضریم چك سفید امضا به سرمایه گذاران ارائه كنیم.

كرباسیان اعلام كرد: علاوه بر پروژه احداث نیروگاه ۲۳۵ مگاواتی، پروژه ۵۰۰ مگاواتی نیروگاه برق در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به زودی به مناقصه گذاشته می شود.
مدیر عامل شركت اكسین دویچلند نیز در این جلسه با بیان اینكه برای اجرای احداث پروژه احداث نیروگاه ۲۳۵ مگاواتی برق هرمز، موافقت نامه های لازم دریافت شده است، گفت: برای اجرای پروژه به صورت «ای پی سی»، با شركت های اروپایی قرار داد منعقد شده و نیز مجوز اتحادیه اروپا برای حمل تجهیزات این نیروگاه به ایران (از طریق BAFA) دریافت شده است.
بنا به این گزارش، میزان سرمایه گذاری ارزی و ریالی نیروگاه اختصاصی سیكل تركیبی هرمز ویژه صنعت آلومینیوم به ترتیب ۷۵ میلیون یورو و ۱۸۰ میلیارد ریال است.
بنا به این گزارش، قرار است طی یك ماه آینده، عملیات اجرایی این پروژه – كه برای نخستین بار در صنعت آلومینیوم به وقوع می پیوندد- آغاز شود.