- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

حفظ محیط زیست دغدغه وزارت صنعت،معدن و تجارت

وزير صنعت ، معدن و تجارت ازرشد روز افزون توجه به محيط زيست در شهركها و واحدهاي صنعتي خبرداد و گفت : بيشترين تعداد صنايع ما در شهرك هاي صنعتي واقع شده اند و روند جايگزيني صنايع در شهرك ها نيز رو به رشد است .
” مهدي غضنفري ” در مراسم پاياني دوازدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست ، تاكيد كرد : هر برنامه اي كه براي حفظ معيارهاي محيط زيست در شهركها و واحدهاي صنعتي داشته باشيم آن را در تك تك واحدهاي صنعتي پياده سازي خواهيم كرد .
وي همچين با استناد به گزارشات وضعيت محيط زيست در سراسر دنيا گفت : روند تخريب طبيعت و نعمات خداوند متوقف نشده و اين به معناي اين است كه بايد با توجه به خطرات موجود در جهت جلوگيري از تخريب محيط زيست گام برداشت و دوازدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست نيز در رسيدن به اين هدف كمك كننده بوده است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت همچنين گفت كه براساس برخي گزارشات ميزان انتشار co2 در ۲۰۰ سال گذشته ۳۱ درصد افزايش يافته است و ميزان co4 نيز دراين مدت دو برابر شده است كه اين امر نشان مي دهد روش هاي مخرب در بهره برداري نامناسب از طبيعت ادامه دارد.
دكتر غضنفري با بيان اينكه با نگاه سيستمي تمام اتفاقات درون سيستم به سيستم باز مي گردد ، افزود: در جايي از دنيا تخريب صورت مي گيرد و در جايي ديگر از دنيا خود اين افراد تحريب را مشاهده كرده و درزندگي آنها اثر مي گذارد .
وي اين موضوع را نيز گفت كه متخصصين روش هاي مختلفي را براي كاهش روند تخريبي محيط زيست و آثار زيانبار آن را اعلام كرده اند .
وزير صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد : در حوزه صنعت نيز استفاده از سوخت هاي هيدروژني ، توليد و توسعه سوخت هاي اتانول ۸۵ درصد ، توليد خودروهاي هيربدي و استفاده از انواع سوخت هاي هيدروژني مي تواند تا حدودي به كاهش تخريبي آلودگي كمك كند .
* حفظ محيط زيست دغدغه وزارت صنعت،معدن وتجارت
وي درادامه با بيان اينكه موضوع محيط زيست در وزارت صنعت ، معدن و تجارت به يك دغدغه جدي تبديل شده ، گفت : همكاران من و فعالان بخش صنعت علاقه مند هستند تا بدانند چگونه با حفظ توليدات خود و با حفظ سود آوري ، فرايند توليد و روش توليد آنها مخرب فضاي محيط زيست نباشد.

* شهركهاي صنعتي و پروژه هاي كمك كننده به محيط زيست
وزير صنعت ، معدن و تجارت در ادامه به بيان پروژه هايي كه در شهرك هاي صنعتي درحال پيگيري است و اينكه كمك بسياري به استفاده تجهيزات ارايه شده در نمايشگاه مي كند ، پرداخت و افزود: دراين صورت است كه محيط زيست بهتري خواهيم داشت .
وي انجام مطالعات ارزيابي اثرات زيست محيطي را از جمله پروژه هاي در حال پيگيري نام برد و گفت : اين نكته خيلي مهم است كه در شهرك هاي صنعتي  ، نحوه فعاليت واحدها چه اثري در محيط زيست دارد ، اين اولين اقدام در شناسايي حضور صنايع در محيط زيست است .
دكتر غضنفري با اشاره به احداث شبكه هاي جمع آوري فاضلاب و در پي آن احداث تصفيه خانه هاي فاضلاب صنعتي چون پساب هايي كه از كارخانجات مختلف جمع مي شود ، گفت : اين موارد آثاري در محيط يست و محيط شهرك ها دارد كه ممكن است برروي انسان ها و ساير اجزا محيط زيست نيز اثر بگذارد .
وزير صنعت ، معدن و تجارت سپس ايجاد سيستم استفاده مجدد از پساب و باز چرخاني آن در فضاي شهرك ها ، استقرار سيتسم مديريت زيست محيطي يا ايزو ۱۴۰۰۰۱ و مديريت پسماندهاي صنعتي و پايش مستمر و آنلاين پساب خروجي فاضلاب شهرك ها را از جمله پروژه هاي درحال پيگيري برشمرد .
وي با بيان اينكه همه فعاليت ها به نوبه خود مي توانند آثاري در بهبود وضعيت محيط زيست داشته باشد و يك مجموعه كامل در شهرك هاي صنعتي  باشد ، افزود: موضوع آموزش و پروسه فضاي سبز و زيبا سازي در شهرك ها به طورجدي دنبال مي شود كه خوشبختانه روند رو به رشدي دارد .
* اجراي پروژه هاي گاز رساني در ۱۹۳شهرك
دكتر غضنفري ادامه داد : برخي از آمارهاي مربوط به توسعه روند تغييرات در شهركها نشان دهنده تلاش براي حفظ زيست است به نحوي كه مقايسه بين تعداد پروژه هاي انجام شده از ابتداي كار دولت نهم تا سال ۹۰ نشان مي دهد كه پروژه هاي گازرساني شهرك ها در سال ۸۳ ، در ۴۱ شهرك اجرا شده كه اين رقم در سال ۹۰ به ۱۹۳ شهرك رسيده اشت كه اين گزارش از ۸۶۰ شهرك به دست آمده است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت در باره انجام مطالعات ارزيابي زيست محيطي درشهركهاي صنعتي گفت : در سال ۸۳ تعداد مطالعات انجام شده ، ۱۷ مورد بود كه اين رقم با رشد شش برابري در سال ۹۰ به ۱۲۰ مورد رسيد .
به گفته دكتر غضنفري ، تعداد شهرك هاي داراي تصفيه خانه صنعتي در سال ۸۳ ، ۱۹ شهرك بود كه اين تعداد در سال ۹۱ به ۱۳۶ شهرك رسيد كه رشد هفت برابري را نسبت به سال اول دولت نهم نشان مي دهد .
وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت كه تعداد شهرك هاي صنعتي با تصفيه خانه صنعتي در حال ساخت در سال ۸۳ ، ۲۶ شهرك بود كه اين رقم در سال ۹۰ به ۵۸ شهرك رسيد .
دكتر غضنفري افزود: تعداد شهرك هاي داراي آزمايشگاه محيط زيست در سال ۸۳ ، پنج شهرك بود و اين تعداد درسال ۹۰ به ۱۳۶ شهرك رسيد .
* رشد ۷۰ درصدي واحدهاي تحت پوشش تصفيه خانه هاي فاضلاب
وي در ادامه از رشد ۷۰ درصدي واحدهاي تحت پوشش تصفيه خانه هاي فاضلاب به كل واحدهاي مستقر در شهرك هاي صنعتي خبر داد و گفت : اين ميزان در سال ۸۳ ، ۱۶ مورد بوده كه هم اكنون به ۹۰ مورد رسيده است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت عنوان كرد : گزارش هاي متنوع از شهرك هاي صنعتي همچنين نشان از رشد شش تا هفت برابري در استفاده از تصفيه خانه ها ، درختكاري و ايجاد فضاي سبز دارد .
به گفته وي ، استفاده از پساب تصفيه خانه ها در آبياري فضاي شهرك ها به تازگي شروع شده و به عدد ۱۶ رسيده است ، حال آنكه در گذشته وجود نداشت .
وزير صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد ، در گذشته استفاده مجدد از پساب ها در شهرك هاي صنعتي وجود نداشت اما هم اكنون در شش شهرك اين اتفاق رخ داده است.
* آثار زيست محيطي نحوه بهره برداري معدن
دكتر غضنفري در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه نحوه بهره برداري از معدن مي تواند آثار زيست محيطي داشته باشد ، عنوان كرد : براين مبنا بايد از روش هايي استفاده شود كه متخصصين سازمان محيط زيست بر آن صحه مي گذارند .
وي ادامه داد : به طور معمول روش هاي بهره برداري انفجاري ، سيم برش و بهره برداري حفاري سه روشي است كه براي بهره برداري از معادن استفاده مي شود ، گفت : با توجه به اينكه نمي توان از همه اين روش ها به طور همزمان بهره برد ، اما در بسياري از معادن مي توانند جايگزين يكديگر باشند .
* رشد سه برابري در استفاده از بهره برداري به شيوه سيم برش
به گفته وي ، در سال ۷۷ ، تعداد معادن بهره بردار از سيم برش (اين روش نسبت به ۲ روش ديگر در محيط زيست طرفداران بيشتري دارد ) ۱۳۷ معدن بود كه در سال ۸۷ به ۵۷۹ معدن رسيد كه بيانگر رشد سه برابري استفاده از اين روش است .
دكتر غضنفري يادآور شد :در حال حاضر تقريبا ۵ هزار معدن داريم كه اين عدد بزرگ به ما مي گويد كه كارهاي بزرگتر و بيشتري مي توانيم انجام دهيم .
وزير صنعت ، معدن و تجارت عنوان كرد : تعداد معادن داراي واحد محيط زيست در سال ۷۷ ، ۱۳۹ مورد بود كه در سال ۸۷ به بيش از يكهزار معدن رسيد .
وي ادامه داد : گزارش هاي ارزيابي محيط زيست در بخش معدن در سال ۸۳، ۸۰ گزارش بوده كه در سال ۹۰ به ۲۶۰ گزارش رسيده است و نشان مي دهد كه توجه به موضوعات محيط زيست در حوزه صنعت و معدن و پژوهش هاي صنعتي و معدني وزارتخانه رو به افزايش است.
* پروژه هاي ايدرو و  ايميدرو درجهت حفظ محيط زيست
غضنفري در بخش ديگري از سخنراني خود گفت : پروژه هايي كه در ايدرو و ايميدرو در حال اجرا است هم در خودرو سازي ، فولاد سازي ، كارخانجات معدني و گزارشات متنوع مثل خاتون آباد و سرچشمه نشان مي دهد كه پروژه هاي خوبي براي توسعه مفاهيم محيط زيست و براي دوستدار محيط زيست تجهيزات حافظ محيط زيست در حال بكارگيري است و يا آموزش هاي لازم را دراين زمينه ارايه كرده اند .
وزير صنعت ، معدن و تجارت در ادامه از تعامل بسيار خوب محيط زيست با حوزه صنعت و معدن و تعامل آنها با اين بخش قدرداني كرد و گفت : بايد از اينكه بخش صنعت خود را به تدريج در گير موضوع محيط زيست مي كند ،  تشكر كرد .
وي عنوان كرد: ممكن است قوانين و مقرارت به طور صريح انتظارداشته باشند واحدها به فوريت به موضوع محيط زيست توجه كنند اما دوستان محيط زيست مي دانند كه با انجام آزمايشات در واقع نوعي رفتار تعاملي بهترمي شود و اين معناي مهم را گسترش داد كه اين مشخصه را درتعامل خود به كارگرفته اند و به اين دليل رشد بكارگيري تجهيزات حفظ محيط زيست به تازگري به مراتب بيشتر از گذشته شده است .
دكتر غضنفري اين موضوع را نيز يادآور شد كه اگر به صورت طبيعي در فرصت ارايه شده براي واحدهاي صنعتي ، معدني اصلاح صورت نگيرد ، طبيعي است كه انتظار نمي رود تسامحي با آنها دراين زمينه انجام شود .
وي گفت : انتظار اين است كه همه واحدهاي صنعتي به موضوع محيط زيست توجه جدي داشته باشند چرا كه در هر حال محصول يك واحد صنعتي كه براي آرامش و آسايش خانواده ها است نبايد از سويي موجب آرامش شود و از سويي ديگر مخرب محيط زيست گردد ، اين دو را بايد با هم داشته باشيم و همچنين واحدهاي صنعتي بخش خصوصي به خوبي به اين مهم توجه مي كنند .
دوازدهمين نمايشگاه بين الملي محيط زيست از ۲۹ آذرماه تا دوم دي ماه با حضور ۵۰۰ شركت داخلي و خارجي برگزار شد در محل نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد .
در پايان اين مراسم با حضور وزير صنعت ،معدن و تجارت ، معاون رييس جمهوري و رييس سازمان محيط زيست از فعالان حوزه محيط زيست در حوزه هاي مختلف با اهدا لوح تقديرو تنديس نمايشگاه قدرداني شد .