- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

حفاظت از محیط زیست ، اولویت اول ایمیدرو است

معاون وزیر و رییس هیات عامل ایمیدرو با ابلاغ بخشنامه الزامات ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) به واحدهای تابعه اعلام كرد: ایمنی و سلامت سرمایه های انسانی و حفاظت محیط زیست از اولویت های ایمیدرو است و این مهم همواره باید مورد توجه واحدهای در حال بهره برداری و طرح های توسعه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دكتر مهدی كرباسیان در این بخشنامه كه آبان ماه امسال ابلاغ شد، از مدیران واحدها خواست دستورالعمل های مندرج در بخشنامه را مدنظر قرار دهند و شخصا از حسن اجرای آنها اطمینان حاصل كنند.

در این بخشنامه تاكید شده كه تمام واحدهای تابعه ایمیدرو ملزم هستند با استفاده از ساز و كارهای موجود نسبت به كنترل و كاهش انتشار گازهای گلخانه ای (فرایندی و احتراق سوخت) اقدام كنند.
همچنین رعایت استانداردهای هوای پاك، آیین نامه اجرایی قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و آیین نامه اجرایی كنوانسیون تغییر آب و هوا و پروتكل كیوتو در تمام واحدهای تابعه الزامی است.

مطابق این بخشنامه، استقرار و حفظ سیستم های مدیریت محیط زیستISO14001 و مدیریت بهداشت حرفه ای و ایمنی OHSAS18001 در تمام شركت ها و طرح هایی كه به بهره برداری می رسد، الزامی است.
از سوی دیگر، استفاده و بكارگیری هر گونه آزبست در فرایند تولید محصولات ممنوع است و واحدهای تابعه موظف هستند حداقل ۱۰ درصد از مساحت كل و یا سطح بهره برداری را به فضای سبز اختصاص دهند.

شركت های تابعه همچنین ملزم شدند همزمان با انتخاب تجهیزات و تكنولوژی های جدید، مشخصات آن را در زمینه میزان آلاینده های شیمیایی و فیزیكی، خروجی های احتمالی و روش های كنترلی در نظر بگیرند.

بر اساس این بخشنامه، رعایت قانون مدیریت پسماند و آیین نامه های مترتب بر آن برای تمام واحدهای تابعه لازم الاجرا و اقدام به هر عملی كه موجبات آلودگی آب را فراهم كند، ممنوع است و اعمال مدیریت فاضلاب و آیین نامه های مربوطه شامل آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب ضروری است.

در این بخشنامه همچنین الزامات انجام معاینات طب كار و پیشگیری از ناتوانی و از كار افتادگی مورد تاكید قرار گرفته است.