- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

جای خالی فولاد بافق در بین طرح های هشتگانه

در حالي وجيه‌اله جعفري معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت چندي پيش خبر از نهايي شدن قرارداد تامين مالي ۷ طرح باقي‌مانده فولادي با سرمايه‌گذار چيني در دو ماه آينده داده است كه در ميان اين طرح‌ها هيچ خبري ازطرح فولاد بافق به عنوان يكي از طرح‌هاي هشتگانه فولاد استاني نيست.
به گزارش معدن نيوز، بر اساس آخرين اطلاعات دريافتي، طرح فولاد بافق شامل كارخانه‌هاي احيا و فولادسازي كه به عنوان يكي از طرح‌هاي استاني در راستاي اجراي اصل ۴۴ در اواخر ارديبهشت ماه سال گذشته به بخش خصوصي واگذار شده، با وجود پيشرفت مناسب قبل از واگذاري به بخش خصوصي همچنان متوقف است و بعد از واگذاري هيچ پيشرفتي در اجراي پروژه ديده نمي‌شود.
دنياي اقتصاد گزارش داد، كارخانه فولاد بافق براي توليد سالانه ۸۰۰ هزار تن بيلت در منطقه بافق تعريف شده و پس از انجام مناقصه بين‌المللي در اواخر سال ۱۳۸۸ به كنسرسيومي از شركت‌هاي ايراني و آلماني واگذار شد. از مزاياي بزرگ طرح فولاد بافق نزديكي به معدن سنگ آهن چغارت است كه با توجه به وجود كارخانه كنسانتره در منطقه عمومي معدن و تعريف پروژه كارخانه گندله‌سازي، در آينده نزديك مي‌توان خوراك مورد نياز براي كارخانه احيا و فولادسازي را در محل تامين كرد كه اين امر باعث كاهش هزينه‌هاي توليد مي‌شود.
يکشنبه هفته جاري نيز مدير مجتمع فولاد بافق از ورود دومين محموله تجهيزات کارخانه نورد فولاد بافق به اين شهر خبر داد و گفت: با بهره برداري از اين مجتمع زمينه اشتغال بيش از ۵۵۰نفر به طور مستقيم فراهم مي شود.
اما اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که به نظر مي رسد اجراي اين طرح روند کندي را دنبال مي کند و بسياري از کارشناسان صنعت فولاد معتقدند که با اين روند نمي توان نسبت به راه اندازي اين طرح ها اميدوار بود.