- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

توافق هسته‌ای با تهران ممکن است طی ۶ ماه حاصل شود

به نقل از رویترز، جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت؛ توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به سرعت حاصل شود و این موضوع می‌تواند به طور دراماتیکی به بهبود روابط تهران-واشنگتن بینجامد.

کری افزود: تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای ایران می‌تواند در یک چارچوب زمانی بین ۳ تا ۶ ماه، یعنی زمانی که رئیس جمهوری ایران تعیین کرده است، به یک توافق منجر شود و این مستلزم افزایش تلاش‌ها است.

جان کری در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی بی اس همچنین گفت: این توافق ممکن است زودتر هم حاصل شود و بستگی به چگونگی تحولات دارد و اینکه ایران آمادگی داشته باشد.

وی تاکید کرد؛ اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز باشد و ما آن را ببینیم روابط با ایران می‌تواند تغییر کند و به سرعت بهبود یابد.

براساس این گزارش، باراک اوباما و حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی خود که در روز جمعه که بالاترین سطح تماس بین تهران-واشنگتن طی ۳ دهه گذشته است بر حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران تاکید کردند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ایران می‌تواند حسن نیت خود از طریق باز کردن تاسیسات هسته‌ای خود به روی بازرسان اثبات کند و می‌تواند چرخه غنی سازی اورانیوم خود را در سطح پایین حفظ کند.

کری افزود: ایران برای زندگی در جامعه بین‌المللی نیاز به برنامه هسته‌ای صلح آمیز دارد که باید در این مسیر سریعا گام‌هایی متقاعد کننده بردارد. حرف نمی‌تواند جایگزین عمل شود. آنچه که ما نیاز داریم اقداماتی است که اثبات کند ما و متحدانمان، دوستانمان و کشورهای منطقه با برنامه هسته‌ای ایران هرگز تهدید نمی‌شوند.

وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه تصریح کرد که آمریکا برای لغو تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده ایران عجله‌ای ندارد اما چنین سناریویی در زمانی محتمل می‌شود که طبق یک توافقنامه تضمین حاصل شود که برنامه هسته‌ای ایران برای اهداف نظامی استفاده نمی‌شود.