- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

تهدیدهای دشمنان در بخش صنایع معدنی به فرصت تبدیل شده است

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تهديدهاي دشمنان ، فرصت هاي بي نظيري را براي توليد ملي، اقتصاد، اشتغال و تجارت فراهم كرده به طوري كه در بخش معدن و صنايع معدني، اين تهديدها به فرصت تبديل شده و رشد در توليد ايجاد كرده است.

به گزارش روابط عمومي شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران به نقل از(ايميدرو)، مسعود موحدي در مراسم نخستين همايش جايزه بهره وري معادن و صنايع معدني كه توسط ايميدرو در تهران برگزار شد، افزود: شرايط اقتصادي كشور با راهكارهايي كه دشمنان در پيش گرفته اند، ما را به سمتي سوق مي دهد كه از تهديدهاي آنان به دنبال شناخت فرصت ها باشيم.

وي ادامه داد: تحريم دشمنان،فرصت هايي براي ما ايجاد كرد تا در بازارهاي منطقه و يا بازارهاي جديد وارد شويم كه قبلا حضور نداشتيم.

موحدي درباره بهره وري اظهار كرد: براي افزايش بهره وري در بخش معدن و صنايع معدني لازم است چند نكته را مدنظر قرار دهيم كه از جمله آنها كاهش ريسك حقوقي، ابلاغ سريع آيين نامه اجرايي قانون معادن براي رشد بهره وري در بخش معدن و صنايع معدني، فراهم كردن شرايطي براي نظارت قويتر و موثر ، داشتن نگاه جهاني با تكيه بر توانمندي هاي داخلي ، حركت به سمت استفاده از فناوري هاي نوين و توسعه زيرساخت ها است.

وي با بيان اينكه بهره وري بايد به يك باور تبديل شود، گفت: بايد بهره وري را به عنوان يك اصل در برنامه هاي خود به شكل اجرايي دنبال كنيم .

موحدي تصريح كرد: تصميماتي مانند جايزه بهره وري در بخش معدن و صنايع معدني و فرهنگ سازي كردن براي آن از اهميت بالايي برخوردار است زيرا اين جواير كمك مي كند كه ما تصويري از كيفيت فعاليت ها در شركت ها داشته باشيم.

وي افزود: جايزه بهره وري همچنين سبب مي شود كه با داشتن يك زبان مشترك و الگوبرداري از روال هاي اجرايي مختلف، يك تعادل را براي ذينفعان فراهم مي كند.

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با ارايه آماري از صادرات گفت: در شش ماه نخست امسال در حوزه مواد خام معدني ( به جز نفت و فرآورده هاي آن) حدود ۵/۲ ميليارد دلار صادرات محصولات معدن و صنايع معدني داشتيم.

موحدي افزود: از رقم مذكور حدود يك ميليارد دلار آن صادرات بخش معدن و ۵/۱ ميليارد دلار آن صادرات حوزه صنايع معدني است.

وي بر لزوم نهادينه كردن فرايند بهره وري در كل زنجيره توليد تاكيد كرد و گفت:بايد به عوامل بهره وري هم در درون بنگاه ها و هم بيرون از آنها توجه شود مانند مقررات ، ثبات اقتصادي، ساخت ها و سياست هاي پولي به عنوان عوامل مهم بنگاه ها و سازمان توجه شود ضمن اينكه در داخل بنگاه ها نيز عوامل مهمي مانند تكنولوژي و مديريت تاثيرگذار هستند.

موحدي با بيان اينكه خوب است بحث بهره وري با رقايت پذيري پيوند زده شود، افزود: نگاهي كه اكنون به بخش معدن و صنايع معدني وجود دارد، نهاده محور است و ما بايد با توجه به شرايط فعلي، به سطوح بالاتري نگاه كنيم.

وي نگاه به سطوح بالاتر براي بخش معدن و صنايع معدني را شامل توجه به آموزش هاي حرفه اي، تكنولوژي هاي پيشرفته و تكيه بر نوآوري ذكر كرد.

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه ايران به عنوان هفدهمين اقتصاد جهان بر اساس قدرت خريد ( PPP) مطرح است، تاكيد كرد كه بنگاه ها نيز بايد متناسب با شرايط نوآوري شكل بگيرند.

موحدي با اشاره به اينكه نامگذاري سال هاي اخير گفت: اين نامگذاري ها با سال نوآوري و شكوفايي آغاز و تا امسال كه سال توليد ملي ، حمايت از كار و سرمايه ايراني است، ادامه يافت ؛ لذا ما بايد جايگاه واقعي را در اقتصاد پيدا و اقتصادي در سطح جهان براي خود تعريف كنيم.