- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

تمرکز ایمیدرو برای دستیابی به اهداف برنامه پنج ساله و چشم انداز

معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان بر دستیابی به اهداف برنامه پنج ساله و چشم انداز ۲۰ ساله متمركز شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، امیر امینی با بیان این مطلب و با اشاره به اینكه طبق افق ۱۴۰۴، باید رتبه نخست تولید فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات معدنی را در منطقه به دست آوریم، گفت: تا سال ۱۴۰۴ باید در بخش فولاد ۵۵ میلیون تن، مس ۸۰۰ هزار تن، آلومینیوم ۵/ ۱ میلیون تن، طلا ۷ تن و محصولات معدنی ۱۵۰ میلیون تن در كشور تولید شود.

وی كه در مراسم معارفه خود سخن می گفت، ادامه داد: در برنامه پنجم نیز، تولید ۴۳ میلیون تن فولاد، ۹۱۰ هزار تن آلومینیوم، ۷۰۰ هزار تن مس و ۵ تن طلا پیش بینی شده است.

معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینكه این سازمان ده ها هزار میلیارد تومان طرح در حال اجرا دارد، بیان داشت: مجموع سرمایه گذاری در حوزه اكتشاف طی ۸ سال گذشته، ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار است كه باید میزان فعالیت در این بخش را تقویت كنیم.

وی ادامه داد: همچنین، خصوصی سازی را باید تحرك بخشیم و در بخش زیر ساخت ها، سرمایه گذاری ها را برای ورود بخش خصوصی افزایش دهیم.

امینی با اشاره به اینكه باید زمینه تشكیل هلدینگ های بزرگ معدنی را فراهم كنیم، گفت: بدون شك، باید جهت گیری ها را به این سمت هدایت كنیم تا به افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی كمك شود.
وی ادامه داد: تداوم روند تسهیل دریافت مجوزها، سرمایه گذاری در صنایع بالادستی فولاد، صیانت از ذخایر معدنی، تامین انرژی مورد نیاز صنایع معدنی (به ویژه برق توسط سازمان های خصوصی)، افزایش بهره وری، توسعه متوازن، توجه به تكنولوژی های نوین و نیز توجه به كاركنان متبحر و زحمت كش، از جمله برنامه های پیش روی ایمیدرو است.

شفافیت فروش سنگ آهن
فریدون احمدی، رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو نیز در این مراسم با اشاره به «عرضه سنگ آهن در بورس» به عنوان اصلی ترین اقدام ایمیدرو در زمان تصدی این مسئولیت بوده است، گفت: با این اقدام، فروش سنگ آهن شفاف شد و فروش همه تولیدات در بورس صورت می گیرد.

وی ادامه داد: واگذاری ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان سهم برای حمایت از صندوق بازنشستگی و رفع همیشگی مشكل این قشر و نیز كمك به خصوصی سازی، از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو دریافت حقوق مالكانه از ۲ معدن اصلی سنگ آهن (چادرملو و گل گهر) را به عنوان یك اقدام انقلابی در ایمیدرو برشمرد و تصریح كرد: در سال جاری، ۵۳۰ میلیارد تومان حقوق مالكانه دریافت می شود كه تاكنون ۲۳۰ میلیارد تومان دریافت و به طرح های در حال اجرای ایمیدرو تزریق شد.

وی با بیان اینكه حضور در معدن گل گهر ۳ از دیگر فعالیت های صورت گرفته در این مدت است، خاطرنشان كرد: افزایش محدوده های معدنی، به نتیجه رساندن فاینانس چینی برای اجرای طرح های ۷ گانه و نیز فعال كردن این طرح ها، از اقدامات انجام شده در این دوره مدیریتی است.