مشاهده مطلب

      ۰۷ شهریور ۱۳۹۴      ۰             5573      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  ۲۹ بهمن ماه ۹۲ بود که مقام معظم رهبری دریچه‌ای جدید به روی اقتصاد کشور گشودند،‌ دریچه‌ای که شامل ۲۴ بند با اصول تکیه بر توانایی داخل با نگاه به بیرون می‌شد.

“اقتصاد مقاومتی” نامی است که تعریف کاملی از این دریچه دارد و نزدیک به ۱۸ ماه است که به ادبیات اقتصاد ایران اضافه شده تا نگاه به افق آینده در برنامه مسئولان اقتصادی کشور قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب در روز ابلاغ این طرح فرمودند: “پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.”
بر این اساس؛ اقتصاد ایران همواره از مسائلی همچون واردات بی‌رویه، بیکاری، عدم حمایت جامع و کامل از تولید داخل، شاخص پایین بهره‌وری، حجم بزرگ دولت، تورم، آسیب‌پذیری در برابر تکانه‌ها و الگوی نادرست مصرف رنج می‌برد که در کنار این چالش‌ها غرب نیز با اعمال تحریم‌های ظالمانه دست‌اندازهای اقتصاد ایران را افزون کرد.
در این بهبوهه ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راهی برای مقاوم کردن اقتصاد ایران بود تا به گفته ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتصاد ایران به مرحله عدم تأثیرپذیری از شوک‌ها و ایمن شدن در برابر تکانه‌ها برسد.
بر این اساس؛ برای تحقق اقتصاد مقاومتی رئیس دولت یازدهم با ابلاغ نامه‌ای یازده‌بندی به معاون اول خود، دستورات لازم را به وزارتخانه‌ها ارسال کرد و تاکید شد گزارش کار و اقدامات به طور منظم به شخص رئیس جمهور ارائه شود.
همچنین کتابی تحت عنوان “مجموعه اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی” مشتمل بر سه بخش توسط شورای اقتصاد تصویب شد که در پی پر کردن خلاهای اقتصادی کشور در حوزه‌های محتلف است.
البته قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر نیز می‌تواند یکی از اهرم‌های حضور در جریان اقتصاد مقاومتی تلقی شود ولی باید توجه شود که راه ورود به مسیر اقتصاد مقاومتی تنها شعار و تدوین برنامه نیست بلکه برای قرار گرفتن در جریان اقتصاد مقاومتی باید به اقدامات عملی روی آورد.
پیشرفت قابل توجهی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نداشته‌ایم
نائب رئیس خانه اقتصاد ایران در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: اقتصاد مقاومتی یکی از درایت‌های تخصصی و روشنفکرانه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد است که متأسفانه برخی از صاحبنظران تعریف صریح و واضحی از اقتصاد مقاومتی ارائه نکرده‌اند و به سمتی رفته‌اند که اقتصاد مقاومتی را یک اقتصاد ریاضتی نشان داده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: مفهوم اصلی اقتصاد مقاومتی این است که باید اقتصاد کشور به گونه‌ای باشد که در تمام شرایط تحریم و یا پساتحریم و یا هر گونه اتفاق دیگری مقاوم بوده و ضربه‌پذیر نباشد.
همچنین سید ناصر موسوی لارگانی طی گفتگویی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیشتر جلساتی که با کارگزاران نظام داشته‌اند بر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و اصرار بر تحقق این سیاست‌ها دارند، اظهار داشت: دولت تلاش قابل توجهی در این زمینه داشته است اما پیشرفت آنچنانی در عملکرد دولت و مجلس مشاهده نکردیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مسئله اقتصاد مقاومتی در دولت و مجلس مطرح بوده و همایش‌های زیادی در این راستا برگزار شد ولی آنچه که مدنظر رهبر معظم انقلاب بوده به منصه ظهور نرسیده است.
موسوی لارگانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت باید بر خود حرام کند کالایی که در داخل تولید می‌شود را از مشابه وارداتی مصرف کند، گفت: باید در مصرف تولیدات داخلی جدیت داشته باشیم تا کیفیت و کمیت تولید داخل به حدی برسد که نه تنها نیازمندی‌های کشور را پاسخ دهد بلکه کشورهای همجوار را نیز تغذیه کند.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاوم دربرابر محدودیت‌ها دچار مشکل نمی‌شود، افزود: اگر بگوییم دولت هیچ پیشرفتی نداشته بی‌انصافی است ولی پیشرفت قابل توجهی که بتوان در مجامع از آن صحبت کرد، به دست نیامده است.
موسوی لارگانی ادامه داد: کنترل تورم و کنترل نرخ ارز از موفقیت‌های دولت بوده که قابل چشم پوشی نیست و به نوعی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: کاهش نرخ تورم قابل قبول است امام باید تورم برای اقشار ضعیف و متوسط نیز کاهش داشته یا خیر.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: به طور کلی دولت و مجلس اقداماتی را در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند اما انتظاری که بوده آنهم با این همه تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز محقق نشده است.
تدوین تمام برنامه‌های اقتصادی منطبق با اقتصاد مقاومتی
 
مقام معظم رهبری اخیرا در دیدار با هیئت دولت با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، بسته ای “کامل و منسجم” و محصول عقل جمعی است و برای تحقق نیز به برنامه اجرایی و عملیاتی منسجم نیاز دارد.، فرمودند: “در این برنامه باید سهم اجرایی هر دستگاه مشخص و زمان بندی شود و به موازات رفع مشکلات و موانع، فعالیتهای دستگاهها رصد و پیگیری شود،‌ بعد از طراحی این برنامه عملیاتی، گام دوم در تحقق اقتصاد مقاومتی، تشکیل یک ستاد فرماندهی قوی، هوشمند و نافذالکلمه است تا با پایش فعالیتها، اقدامات ضربتی برای حل مشکلات، و اتخاذ تصمیمات صحیح و بموقع، زمینه اجرایی شدن برنامه را فراهم کند و به مردم گزارش دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دولتمردان استفاده از ظرفیت بخشهای غیر دولتی و بهره گیری از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی، ضروری ارزیابی و تأکید کردند: هیچ برنامه اقتصادی غیرمنطبق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار ندهید و برنامه ششم توسعه را نیز سریعتر و بر همین مبنا تدوین کنید.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیازمند الزامات حقوقی و قانونی و قضایی نیز باشد، مجلس و قوه قضاییه آمادگی همکاری را دارند.”
بر این اساس؛ با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تدوین هر چه سریع تر برنامه ششم توسعه منطبق با اقتصاد مقاومتی، انتظار می رود دولتمردان در این زمینه تمام تلاش خود را به کار گیرند تا نتیجه ای مثبت و کارآمد به دست آید.
از طرفی بودجه سال ۹۵ نیز باید تا اواسط آذر ماه به مجلس ارائه شود از این رو لازم است دولت برنامه ششم توسعه را با سرعت بیشتری تدوبن و تقدیم مجلس کند تا بودجه بر اساس این برنامه تنظیم شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آنچه که مسلم بوده این است که استحکام اقتصاد در برابر تکانه‌ها و اصلاح زیرساخت‌ها در کنار زمان‌بر بودن نیاز به یک مدیریت جهادی و مسئولیت‌پذیری متولیان امر دارد که امید می‌رود این ضرورت مورد توجه دستگاه‌های کشور قرار گیرد.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: