مشاهده مطلب

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۶      ۰             15417      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

دونالد ترامپ که وعده داده بود با افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم از صنایع فلزات کشورش دفاع کند طی مراسمی در کاخ‌سفید متن این فرمان اجرایی را امضا کرد. با وجود این او گفت نماینده ویژه‌ای برای گفتگو با شرکای تجاری و نظامی آمریکا تعیین کرده و مکزیک و کانادا را هم تا پایان گفتگوهای نفتا (پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی) از پرداخت این عوارض معاف کرده است.

او روز پنجشنبه (هشتم مارس) در حالی که گروهی از کارگران صنایع فولاد در کاخ‌سفید حضور یافته بودند و وزرای بازرگانی او در کنار مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری پشت سرش ایستاده بودند درباره علت این تصمیم گفت: “من حتی پیش از این که وارد دنیای سیاست شوم از این نابرابری تراز تجاری میان کشورم و دیگران بارها انتقاد کرده بودم.”

آقای ترامپ دفاع از صنایع داخلی و شعار “در آمریکا بساز و آمریکایی بخر” را یکی از اصلی‌ترین محورهای انتخاباتی خود قرار داده بود و بسیاری از مردم آمریکا بر همین مبنا به او رای دادند.

این در حالی است که کارشناسان مسائل اقتصادی پشتوانه نظری این تصمیم آقای ترامپ را “کهنه و ناکارآمد” ‌خواننده‌اند و نسبت به آغاز یک جنگ تجاری میان ایالات متحده و اقتصادهای بزرگ جهان چون چین و اتحادیه اروپا، هشدار داده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا صبح امروز هم در توییتر نوشته بود: “مشتاقانه منتظر جلسه ساعت ۳:۳۰ عصر امروز هستم. ما باید از صنایع فولاد و آلومینیوم خود حفاظت کنیم…اما همزمان با کشورهایی که با ما منصفانه تجارت می‌کنند و متحدان نزدیک ما در تجارت و امور نظامی هستند با انعطاف فراوان روبرو خواهیم شد.”

در همین حال، چین که بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان است گفته بود در صورت افزایش تعرفه‌ها از سوی آمریکا این کشور هم “اقدامات مناسب و ضروری” اتخاذ خواهد کرد.

ونگ یی، وزیر خارجه چین صبح امروز تاکید کرده بود پکن و واشنگتن باید به سوی شراکت تجاری گام بردارند نه رقابت تجاری…

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: