- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

تثبیت قیمت های سنگ آهن

قیمت سنگ آهن امروز در بازارهای فیوچرز کمی افزایش یافته اما با کاهش تقاضا در اثر کاستن از حجم تولید در شمال چین حجم معاملات پائین گزارش می شود .

سنگ آهن فاین ۶۲ درصد استرالیا با ۲۵ سنت افزایش به ۶۲٫۵دلار / تن سی اف آر رسید و بعد از ریزش قیمت دیروز کلیه معاملات ژانویه در بازار بورس دالیان با ۱٫۸ دلار / تن معادل ۱۲ یوآن کاهش بسته شد در حالیکه بهای بیلت در تانگشان بدون تغییر مانده است .

باوجود تثبیت قیمت نهاده های تولیدی شرایط داد و ستد چندان پر رونق نیست و هیچ معامله ای ثبت نشده و رکود بر بنادر حاکم است . کارخانه ها نیز فعلاً فعالیت چندانی ندارند و این همان تأثیر پیش بینی شده کاهش تولید در چین است .

اگرچه پیش بینی ها از ثبات قیمت های سنگ آهن در ۷۰ دلار/تن سی اف آر برای باقی مانده سال جاری و ۵۰ دلار/تن سی اف آر برای سال آینده خبر می دهد . انتقادهائی هم البته بر توسعه بخش خدمات بجای صنایع سنگین در چین وارد شده که فعالان بازار عقیده دارند باعث افت تقاضا برای سنگ آهن شده است .
شرکت بی اچ پی بیلتون هم برای آینده مواد اولیه در طولانی مدت چشم اندازی مثبتی ترسیم کرده که به لطف سرمایه گذاری های بیشتر چین در بخش زیر ساخت ها و همچنین افزایش مصرف در هند و رشد اقتصادی این کشور است .