- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

بیش از پنج هزار معدن فعال در کشور وجود دارد

معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از فعال بودن پنج هزار و ۶۰ معدن در كشور خبر داد.

به نقل از ایرنا؛ وجیه الله جعفری در سمنان گفت: در مجموع در كشور هفت هزار و ۵۶ معدن مختلف وجود دارد كه دو هزار معدن غیرفعال و یا در حال تجهیز هستند.

وی اظهار داشت: ذخایر برخی از این دو هزار معدن كشور نیز به اتمام رسیده كه كاری نمی‌شود كرد و دلیل غیرفعال بودن برخی از آن‌ها نیز كاهش توان فنی است كه برای ارتقای توان فنی به آنها فرصت‌ داده می‌شود و اگر مشكل حل نشد معدن از آنها باز پس‌گیری می‌شود.

معاون معادن و صنایع معدنی ادامه داد: دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل كمك‌های فنی و اعتباری برای تامین ماشین‌آلات و افزایش توان فنی این گونه معدن‌ها مصوب شده است.

جعفری فعالیت و سرمایه گذاری گسترده در بخش معدن و صنایع معدنی كشور را از راه‌های مناسب برای اشتغال‌زایی عنوان و تصریح كرد: هم اكنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر در معدن‌ها و صنایع معدنی در كشور اشتغال دارند.

وی زنجیره تولیدی معدن‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: از این تعداد اشتغال ۱۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم در معدن‌ها شاغل اند و بقیه در صنایع معدنی اشتغال دارند.

معاون معادن و صنایع معدنی با اشاره به مراحل قانونی استفاده از معدن، افزود: ابتدا برای معدن پروانه اكتشاف، گواهی كشف و سپس پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

وی گفت: در زمینه صدور گواهی كشف در كشور سالانه رشدی ۱۰ درصدی و بیش از اكتشاف داریم.