- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

بیش از هزار نفر از بانوان در معادن کشور مشغول به کار هستند

به گزارش شاتا، آمارگیری در سال ۱۳۹۰ نشان داد از ۸۴ هزار و ۵۲۸ شاغل در بخش معدن تعداد یک هزار و ۷۹ نفر زن مشغول به کار بودند.

بیشترین تعداد بانوان فعال در بخش معدن ،مربوط به استخراج از معادن سنگ آهن می شود که تعداد ۳۰۱ نفر مشغول به کار بودند و پس از آن معادن شن و ماسه با ۱۴۶ نفر، سنگ مس با ۱۲۵ نفر، استخراج زغال سنگ با ۹۶ نفر و سنگ تزئینی با ۹۵ نفر ثبت شده اند.

برپایه این گزارش، از مجموع یک هزار و ۷۹ نفر شاغل زن در بخش معدن در سال ۱۳۹۰ تعداد ۹۱۱ نفر از شاغلان با مزد و حقوق و ۱۲۳ نفر نیز شاغلان پیمانکاری و بقیه شیوه های دیگری داشتند.

بانوان معدنکار ایرانی به تعداد ۳۲۱ نفر در بخش تولید و ۷۵۸ نفر نیز در بخش غیرتولیدی شاغل بوده اند.

معادن سنگ مس با جذب ۹۲ نفر از زنان در بخش تولید بیشترین سهم را داشتند و ۶۸ نفر از بانوان در حوزه استخراج سنگ آهن مشغول به کار بوده اند.

در عین حال معادن شن و ماسه ۲۷ نفر از بانوان را جذب کرده اند و در زمینه استخراج زغال سنگ تعداد ۲۰ نفر و شمار بانوان در معادن سنگ لاشه نیز به تعداد ۱۹ نفر قید شده است.

بیشترین تعداد زنان شاغل در معادن مربوط به استانهای کرمان ۲۷۴ نفر، یزد ۱۵۶ نفر، گلستان ۷۴ نفر، خراسان رضوی ۶۶ نفر، سمنان ۶۱ نفر، زنجان ۵۵ نفر و اصفهان ۵۳ نفر ذکر شده است.

در مجموع ۱۱ استان کشور کمتر از ۱۰ نفر شاغل زن در بخش معدن دارند و تعداد زنان شاغل در بخش معدن در هیچیک از استانهای کشور صفر نیست.

تعداد زنان شاغل در معادن کشور به نسبت مردان بسیار کمتر است اما زنانی در این حوزه دارای نام و نشان بوده و البته بیشتر نیز در حوزه های مدیریت معدن و تشکلها حضور دارند.