- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

بودجه قرآنی سال آینده دو برابر می شود

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، سید رضا صالحی امیری عصر جمعه در اختتامیه بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) گفت: افزایش بودجه قرآنی کشور ۱۷٫۷ درصد است اما معتقدیم بودجه حوزه فرهنگ قرآنی باید ۱۰۰درصد افزایش یابد و این حداقل وظیفه ماست.
وی همچنین از شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون فرهنگی برای افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه قرآنی سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد.

** گفتمان قرآن راه نجات کشور از آسیب هاست
صالحی امیری گفت: ما تلاش می کنیم تا با کمک تمام نهادهای فرهنگی از حوزه های علمیه و موسسات مردمی قرآنی گرفته تا نهادهای عمومی مانند شهرداری و آستان قدس رضوی و همچنین نهادهای رسمی مانند آموزش و پرورش و وزارت ارشاد گفتمان قرآن را ترویج کنیم.
وی راه نجات کشور از مجموعه آسیب های اجتماعی را در گسترش گفتمان قرآن و عترت دانست و گفت: به فرزندانمان بیاموزیم که اگر قرار است مردمی دین مدار، اخلاق مدار و با معرفت داشته باشیم، باید از چشمه های قرآن و عترت بنوشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرآن را به اقیانوسی تشبیه کرد که همه تشنگان می توانند از آن سیراب شوند و راه نجات از خشونت و کشتارها را در بازگشت به فرهنگ قرآنی دانست.
وی همچنین راه عبور از دروغ، تهمت، افترا و شایعه را در بازگشت به نهج البلاغه عنوان کرد و گفت: تقارن سالروز شهادت امیر مومنان با اختتامیه نمایشگاه قرآن یعنی قرآن و عترت همیشه تاریخ به همدیگر وابسته اند و راه رسیدن به قرآن را معرفت اهل بیت می دانیم.

** توجه به کودکان در نمایشگاه کار ارزنده ای است
صالحی امیری برپایی بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن را افتخاری برای نظام و به ویژه دستگاه فرهنگی کشور دانست و گفت: من از تمام کسانی که در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی گام برمی دارند، تشکر می کنم و ما باور داریم که باید روح قرآن و گفتمان قرآنی درسبک زندگی ایرانی اسلامی جاری شود و این کار با نگاه کلان و همه جانبه نگر و برنامه ریزی ممکن خواهد بود.
وی افزود: اگر قرار است در آینده جامعه ای با فضیلت و اخلاق و معرفت داشته باشیم، امروز باید در مهد کودک و دبستان سرمایه گذاری کنیم و در این نمایشگاه توجه ویژه ای به کودکان و نوجوان شده بود که کار ارزنده ای است که باید تقویت شود.

** راه نجات دولت برای توسعه ملی مسیر قرآن و عترت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چهره های قرآنی بسیاری در این جمع هستند و چهره های بسیاری در سراسر کشور صدای ما را می شنوند و برای همه آنها احترام خاصی قائل هستیم و برگزاری مراسم تکریم از خادمان قرآنی با حضور رئیس جمهوری یک پیام خاص داشت که دولت از عمق جان باور دارد که راه نجات دولت برای توسعه ملی مسیر قرآن و عترت است.
وی افزود: اگر بنا باشد این دولت به مجموعه ای از مطالبات مردم پاسخگو باشد قبل از هر اقدامی باید مسیر را با قرآن و عترت انطباق بدهیم و دستگاه بزرگ فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می داند که همه ظرفیت خود را برای توسعه فرهنگ قرآنی بسیج کند.
صالحی امیری اضافه کرد: خوشبختانه امروز میان همه نهادهای فرهنگی، قرآنی، علمی، دانشگاهی و حوزوی یک وحدت گفتمانی وجود دارد و هیچ کسی در این سرزمین برای توجه بیشتر و گسترش گفتمان قرآنی تعارف ندارد و این نقطه آغاز حرکتی به سوی قله های بلند است.
وی با بیان این که ما در آغاز راه هستیم، تاکید کرد: باید تصویر امید ما، یک تصویر قرآنی باشد و باید تابلوهای شعر، کتاب ها، فیلم ها و همه حوزه های هنری ما از نقاشی و انیمیشن گرفته تا حج و زیارت و خبرگزاری و رسانه های ما همه در مجموعه بزرگ فرهنگی تصویر قرآنی را به نمایش بگذارند و این رسالت قطعی همه عزیزانی است که در سراسر کشور در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن ما را می شنوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در همه استانها و شهرستانها و در سطح ملی در مسیر قرآنی گام برمی داریم و این وظیفه ای است که بر دوش من و شماست و اگر نتوانیم فرهنگ قرآنی را در جامعه ترویج کنیم، با انبوهی از مشکلات روبرو خواهیم بود و اگر امروز با مجموعه ای از آسیب های اجتماعی روبرو هستیم نتیجه کم توجهی ما به گسترش فرهنگ و گفتمان قرآنی است.

** فضای مجازی فرصتی برای ترویج فرهنگ قرآنی
صالحی امیری گفت: فضای مجازی فرصت بزرگی برای توسعه فرهنگ قرآنی است که نباید از آن غافل بود و اگر از این فضا استفاده نکنیم، به یک آسیب ملی برای نسل جوان تبدیل خواهد شد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید در سال جدید همه توان خود را از طریق ۴۰ میلیون گوشی هوشمند و میلیون ها سایت و شبکه های اجتماعی برای انتقال پیام قرآن به کار بندیم و این پیام را برای همگان ارسال کنیم.
وی به نقش رسانه ها برای انتقال پیام قرآن اشاره کرد و خواستار استفاده از زبان جدید برای نسل جوان از طریق زبان هنر، شعر، نقاشی، هنرهای تجسمی، فیلم و تئاتر شد.

** اتحادیه موسسات قرآنی نمایشگاه سال آینده را برپا خواهد کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال آینده نمایشگاه قرآن توسط اتحادیه موسسات قرآنی اداره می شود و مجموعه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به عنوان سیاستگذار این حوزه کمک کند تا نهادهای مردمی و قرآنی به صحنه بیایند.
وی با اشاره به تجربه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: امسال در نمایشگاه کتاب تجربه موفقی در این زمینه داشتیم و آن را به اتحادیه های نشر واگذار کردیم و سال آینده معاونت قرآن و مجموعه همکارانشان تلاش خواهند کرد که مسئولیت اجرایی نمایشگاه قرآن را به اتحادیه موسسات قرآنی واگذار کنند تا این موسسات انگیزه و خلاقیت بیشتری را به خرج دهند و هر سال نمایشگاه را بهتر از سال گذشته برگزار کنند و امیدواریم در سال آینده نمایشگاهی باشکوهتر، با نشاط تر و فعال تر برگزار شود.
صالحی امیری خطاب به موسسات مردمی و جامعه قرآنی گفت: نیازمند مساعدت شما برای توسعه فرهنگی و گفتمان قرآنی هستیم و گفتمان قرآنی یعنی تبدیل باید به باور و این که مردم از عمق جان احساس نیاز به قرآن داشته باشند.
وی با اشاره به شب زنده داری میلیون ها انسان در شب های قدر و تلاش برای رسیدن به پیروزی در مقابل کفر و نفاق گفت: ما امروز می توانیم با سلاح قرآن بر همه دشمنان پیروز شویم و با تمسک به ولایت می توانیم به همه آمال خود برسیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از همکاری همه نهادها و دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه تشکر کرد و گفت: از مسئولان مصلی که قطب فرهنگی کلانشهر تهران است، تشکر می کنم و امیدوارم همه ما خادمان کوچکی برای قرآن باشیم.
بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم از هشتم خرداد مصادف با سوم ماه مبارک رمضان در محیطی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع در مصلای امام خمینی(ره) آغاز شد تا مسئولان این نمایشگاه بازتابی از فعالیت های قرآنی کشور را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند و از طرف دیگر جدیدترین محصولات قرآنی در عرصه های فرهنگی و هنری را در چهار بازارچه عفاف و حجاب، محصولات قرآنی، آثار مکتوب و نرم افزار ارائه کنند.
نمایشگاه امسال با شعار «قرآن، اخلاق، زندگی» و با همکاری ۵۰ نهاد و موسسه آغاز به کار کرد و در حدود ۴۰ کمیته اجرایی و محتوایی برای هرچه بهتر برگزار کردن این رویداد مهم قرآنی کشور تلاش کردند.
از ویژگی های نمایشگاه امسال می توان به اختصاص بخشی به برترین شخصیت های علمی در حوزه ترجمه و تفسیر قرآن کریم همچون آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی اشاره کرد.
همزمانی برپایی نمایشگاه امسال با بیست و هشتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سبب شد تا بخش هایی با عنوان امام خمینی (ره) و قرآن در نمایشگاه با استقبال بازدیدکنندگان روبرو شود.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا