مشاهده مطلب

      ۰۳ آذر ۱۳۹۲      ۰             3652      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با حضور خبرنگاران ایرانی گفت: ما اول مسیر هستیم.

وی درباره پروتکل الحاقی نیز عنوان کرد: در مرحله نخست درباره پروتکل بحثی نمی کنیم، تصمیم گیری درباره پروتکل در دست مجلس است. همکارهای با آژانس ادامه می یابد. حوزه های همکاری را با آژانس گسترش می دهیم که برخی نگرانی ها رفع شود.

وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از حمایت های مردم و دعای آنها، یاد شهدای هسته ای را گرامی داشت و ضمن قدردانی از هدایت ها و حمایت های مقام معظم رهبری، از محبت و حمایت و هدایت حسن روحانی ریاست جمهوری تشکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد این بودیم که مقاومت مردم ایران و فشارهایی به صورت غیرقانونی و غیرعادلانه بر این مردم وارد شد، به ثمر نشست و جامعه جهانی شاهد این واقعیت بود که برای بار دوم در ظرف دو هفته وزرای خارجه قدرتمندترین کشورهای دنیا برای مذاکره با خدمتگزاراننشان به ژنو سرازیر شدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی مذاکرات را بسیار دشوار خواند و با اشاره به تلاش تیم ایرانی، گفت: نهایتا مجموعه به این نتیجه رسیدند که تنها راه برخورد با مردم بزرگ ایران احترام متقابل و موضع برابر است.

وی با بیان اینکه برنامه هسته ای ایران ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: این برنامه شناسایی شده است و حق مردم ایران نسبت به فناوری صلح آمیز هسته ای در معاهده ان پی تی به عنوان حق غیرقابل انتظار مورد شناسایی قرار گرفته و ضرورت دارد کشورها مانعی بر آن ایجاد نکنند.

ظریف تصریح کرد: این برنامه ادامه می یابد و به تدریج تمام تحریم ها و تضییقات علیه مردم ایران به بهانه برنامه هسته ای رفع خواهد شد.با یک شروع جدی در شش ماه آینده و با مذاکراتی که به سمت رفع کلیه تحریم های سازمان ملل شورای امنیت و تحریم های دو و چند جانبه حرکت خواهد کرد در عین حفظ برنامه غنی سازی کشور، برنامه غنی سازی ادامه خواهد داشت و

تولید اورانیوم ۵ درصد در کشور به شکل گذشته ادامه می یابد.

وی گفت: هیچ یک از مراکز غنی سازی تعطیل نمی شود و فردو و نطنز به کار خود ادامه می دهند و برنامه آب سنگین اراک با وضعیت کنونی ادامه می یابد و هیچ ماده ای از کشور خارج نمی شود و تمام مواد غنی شده در کشور می ماند. تحریم های موجود به سمت کاهش پیش خواهد رفت، هیچ تحریمی اعمال نخواهد شد، منابع مالی ایران بازخواهد گشت.

ظریف با ذکر این نکته که برنامه هسته ای ایران به سمت عادی شدن پیش می رود، افزود: یک بحران غیرضروری که بدخواهان ایران از آن بهره برداری می کردند به یاری خدا و با تلاش همه دست اندرکاران به سمت حل شدن پیش می رود.از مشتعل شدن آتش درگیری در منطقه جلوگیری شده و خواسته بدخواهان این مردم به سنگ خورد و دیدند که نمی توانند با دروغ، جوسازی و فریب مانع درج واقعیات درباره مردم ایران شوند.

وزیر خارجه ادامه داد: این موفقیت بزرگی است که تلاش های سردمداران رژیم صهوینیستی برای وارونه جلوه دادن برنامه صلح آمیز ایران و وارونه نشان دادن چهره مردم به تدریج خنثی می شود.

وی گفت: دیدیم قدرتی که ادعا می کرد می تواند بر افکار عمومی کنترل داشته باشد، پوشالی بودن آن نشان داده شد.

ظریف ادامه داد: امیدوارم با همبستگی، همدلی و اجماع به اهدافی که رهبری ترسیم کردند و مردم ایران همواره به دنبال آن بودند دست یابیم.

ظریف افزود: امیدوارم همه مردم، گروه های سیاسی و دیدگاه های مختلف این فرصت را فراهم کنند که شاهد رفع تحریم ها و فشارها علیه ملت و پیگیری حقوق آنها باشیم.

وی در خصوص ضمانت توافق صورت گرفته، گفت: این یک برنامه عمل در چهار صفحه است که متن انگلیسی آن بند ندارد و در سه مرحله تدوین شده که اهداف در آن به صورت دیباچه آمده و هم در گام اولیه، هم در قسمت اهداف و هم گام نهایی برنامه غنی سازی به رسمیت شناخته می شود.

ظریف افزود: این موفقیت بسیار مهمی برای مقاومت مردم ایران در مقابل همه فشارهاست که این فشارها نتواند برنامه غنی سازی را متوقف کند.

وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی در داخل این سند پیش بینی شده، این ضمانت اجرا را کمیسیون مشترک ایرا ن و ۱+۵ خواند که نسبت به اجرای این توافق از سوی دو طرف نظارت خواهد کرد و افزود: این قدم شش ماهه است و این گام را به صورت حرکت مقطعی شروع نکردیم و به صورت هدف درازمدت شروع کردیم. هدفمان این است از طریق گام اول زمینه برای رفع مشکل به طور کامل فراهم شود.

ظریف با ذکر این نکته که همه اقدامات در گام اول قابل بازگشت است، افزود: در صورتی هرگونه بدقولی و نقض عهد از طرف مقابل ببینیم که امیدوارم این گونه نباشد، امکان بازگشت هست. این گونه نیست که در شرایطی باشیم که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد یک طرفه آن را اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با چشم باز و با حراست کامل از حقوق مردم این آمادگی را داریم که اگر خدای نکرده به این نتیجه برسیم طرف مقابل از فرصت ایجاد شده عدول کرد، حتما انتخاب های دیگر را داریم. طرف مقابل به این نتیجه رسیده که همه راه های غلط را امتحان کرده است.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: