مشاهده مطلب

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۶      ۰             13273      اخبار معدن   Print This Post Print This Post
کرباسیان خبر داد؛

بهره برداری از ۲۴ و شروع عملیات اجرایی ۱۷ پروژه در نیمه نخست امسال

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: 24 پروژه ایمیدرو به ارزش بیش از یک میلیارد دلار در نیمه نخست سال جاری به بهره برداری می رسد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان در دیدار نوروزی کارکنان سازمان توسعه ضمن تبریک سال نو افزود: همچنین در نیمه نخست امسال عملیات اجرایی 17 پروژه به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار شروع می شود.

وی با تشریح عملکرد ایمیدرو در سه سال اخیر گفت: سازمان توسعه در دولت یازدهم اقدامات ارزشمندی در بخش معدن و صنایع معدنی انجام داد که از جمله مهم ترین آنها فعال کردن طرح های راکد و نیمه تمام گذشته، توجه به آموزش و پژوهش و همچنین شروع فعالیت های اکتشافی جدید در سطح ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع بود.
کرباسیان افزود: با اکتشافات ایمیدرو که در ۲۱ استان کشور آغاز شده، تاکنون میلیون ها تن ذخایرجدید به ذخایر معدنی کشور افزوده شده و در سال ۹۶ به نتایج مشخص تری از فعالیت های انجام شده خواهیم رسید.
کرباسیان ادامه داد: از ۷ طرح فولاد استانی ، بخش آهن اسفنجی نخستین آن آبان ۹۵ افتتاح شد و پیش بینی می شود تا خرداد ۹۶ نیز واحد آهن اسفنجی سه طرح دیگر فولاد استانی به بهره برداری برسد. این طرح ها اکنون در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: به جز موارد اشاره شده فوق، سایر پروژه هایی که توسط ایمیدرو در دولت یازدهم افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها شروع شده بود مانند مهدی آباد یا تیتانیوم با قوت به کار خود ادامه خواهند داد.
کرباسیان همچنین عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی یکی از شرکت های تابعه ایمیدرو را مطلوب خواند و افزود: این شرکت در بخش واگذاری ها خوب عمل کرد ضمن اینکه اقدامات ارزشمندی در حوزه اکتشاف داشت که جای تقدیر دارد.
*بخش معدن می تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند
رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری امسال به ” اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال” از سوی مقام معظم رهبری گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی استفاده بهینه از امکانات کشور برای دستیابی به توسعه اقتصادی است و معدن یکی از بخش هایی است که می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشگام باشد؛ لذا این بخش باید از سوی مسئولان مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در نخستین روز سال جاری در خصوص رشد نیافتن بخش معدن تصریح کرد: به نظر می رسد انتظار ایشان این است که توجه دولت به حوزه معدن باید بیشتر شود.
کرباسیان عملکرد ایمیدرو در سه سال و نیم گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به اعتقاد من ، ایمیدرو یکی از سازمان های شاخص دولت و نظام طی سه سال گذشته است. ایمیدرو در قانون برنامه ششم، پیشنهادات مشخص در حوزه معدن به مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه ارائه داد که از جمله آنها تخصیص وام سه یا پنج ساله از صندوق توسعه ملی بود که بتوانیم تا چند برابر آن را از بخش خصوصی جذب سرمایه کنیم تا جهشی در بخش معدن کشور ایجاد شود .
به گفته وی اما کمیسیون تلفیق مجلس توجهی نکرد و حتی در برنامه ششم به حوزه معدن که یکی از بندهای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است، توجه نشد.
*ایمیدرو هیچ پروژه غیرفعال ندارد
وی ادامه داد: به جز مشکلات اشاره شده فوق و همچنین کمبود بودجه ، سازمان توسعه افتخار می کند که در سال ۹۵ عملکرد بسیار مثبتی داشته به طوری که اکنون هیچ پروژه غیرفعالی ندارد ضمن اینکه
برخی از آنها به بهره برداری رسیده، حتی در پایان سال به برخی از طرح ها نیز توجه ویژه شده است که نشان از عملکرد مطلوب معاونان، مدیران و کارشناسان است.
کرباسیان ضمن اشاره به فعال شدن تمام طرح های راکد ، فعال و نیمه تمام ایمیدرو در دولت یازدهم، استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها را از اقدامات ارزشمند ایمیدرو در سه سال گذشته برشمرد و افزود: سنگان از مهم ترین پروژه هایی است که با مشارکت بخش خصوصی فعال شد و اگر این مشارکت وجود نداشت، این پروژه فعال نمی شد.
*راه اندازی پروژه های سنگان در سال ۹۶
وی به راه اندازی برخی پروژه های سنگان در سال جاری اشاره کرد و گفت: گندله سازی مبارکه در اردیبهشت امسال راه اندازی می شود و پیش بینی این است که کنسانتره اوپال در تیر ماه آغاز شود ضمن اینکه واحد ۵ میلیون تنی گندله اوپال که ۴۰ درصد آن متعلق به ایمیدرو است، امسال راه اندازی خواهد شد.
کرباسیان تصریح کرد: اگر از مشارکت بخش خصوصی استفاده نمی کردیم، پروژه سنگان راه نمی افتاد ؛ چون ایمیدرو بودجه ای نداشت اما شریک ایمیدرو ( بخش خصوصی) مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان در ۱٫۵ سال گذشته به پروژه سنگان تزریق کرده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو کمبود منابع مالی را از چالش های مهم ایمیدرو دانست و گفت: ایمیدرو برای راه اندازی پروژه آلومینیوم جنوب در اواخر سال ۹۵ با تلاش زیاد و پشت سر گذاشتن سختی ها، وامی از یکی از بانک های کشور دریافت و در نهایت ۱۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه گشایش اعتبار کرد .
وی افزود: عملیات اجرایی پروژه آلومینیوم جنوب از جمله پروژه هایی است که سال قبل با حدود ۴۰۰ نفر نیرو شروع شده و به خوبی پیش می رود. این پروژه در دولت یازدهم شروع شده و انتظار می رود تا اواخر مهر سال ۹۷ راه اندازی شود.
*ایجاد بیش از ۶ هزار شغل جدید
کرباسیان ادامه داد: راه اندازی پروژه هایی همچون زرشوران، خور و بیابانک که ۱۵ هزار تن پتاس تولید کرده ، فعال کردن پروژه های گل گهر ۵ و ۶ یا خمرود ، ورود به عرصه عناصر نادرخاکی، فعال کردن مرکز تحقیقات ، راه اندازی سیستم بهره وری، افزایش سرمایه گذاری صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از ۱۰ به ۱۱۰ میلیارد ریال، ایجاد بیش از ۶ هزار شغل جدید علاوه بر اشتغال قبلی ، همه و همه از دستاوردهای ایمیدرو و تلاش ها و زحمات مدیران و کارشناسان است.
*افزایش ۶ برابری بودجه آموزش و پژوهش ایمیدرو
رییس هیات عامل ایمیدرو به موضوع آموزش و پژوهش در سازمان توسعه هم اشاره کرد و گفت:
فعالیت های انجام شده در بخش آموزش در حد رکورد است . در هر ۳۱ استان کشور دوره های آموزشی رایگان از سطح راننده و کارگر معدن تا سطح کارشناسی برگزار شده است.
وی افزود: در حالی که کل بودجه پژوهش سازمان توسعه که در سال ۹۱ کمتر از ۲۰ میلیارد ریال بود ، در سال ۹۵ این بودجه به بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال افزایش یافت ضمن اینکه ایمیدرو اکنون با مراکز پژوهشی و دانشگاه های داخلی و خارجی همکاری های گسترده ای دارد.
*ایمیدرو بار دیگر نام معدن را در کشور زنده کرد
کرباسیان با بیان اینکه امسال سال پایانی دولت یازدهم است و دولت تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم بکار برده است، اظهار کرد: ایمیدرو طی سه سال و نیم گذشته تلاش کرده تا بخش معدن و صنایع معدنی بار دیگر به طور جدی در کشور مطرح شود به طوری که اکنون مقام های عالی نظام همواره اهمیت بخش معدن در اقتصاد کشور را در سخنان خود مطرح می کنند و در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هم در یکی از بندهای آن بخش معدن جای گرفته است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود موفقیت در تولید و صادرات فولاد، مس و دیگر محصولات صنایع معدنی را از دیگر تلاش های ایمیدرو در سال های اخیر ذکر کرد.
کرباسیان به موضوع برجام نیز اشاره کرد و در مورد برخی انتقادات از آن گفت: ممکن است متن برجام ایراداتی داشته باشد اما متن تهیه شده، ایثاری بود که از طرف آقای ظریف وزیر امور خارجه انجام شد.
وی نخستین موفقیت برجام را ایجاد ثبات و آرامش در کشور برشمرد و افزود: بعد از برجام، هیات های بین المللی و مدیران شرکت های معتبر جهان به طور مستقیم برای همکاری با ایران وارد مذاکره شدند در حالی قبل از آن اینگونه نبود و به دلیل تحریم تمایلی برای همکاری وجود نداشت.
کرباسیان ادامه داد: در حالی که در سال ۹۲ میزان رشد اقتصادی کشور منفی ۶٫۸ درصد بود( در حالی که باید ۸ درصد مثبت بود) اما در سال ۹۵ این نرخ به ۶ تا ۷ درصد مثبت رسید و یا اینکه نرخ تورم از ۴۰ درصد به کمتر از ۸ درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: صادرات نفت نیز از ۸۰۰ هزار بشکه به ۲٫۳ میلیون بشکه رسیده است؛ این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت خام در نیمه نخست به طور میانگین ۱۰۲ دلار اما در سال گذشته بهای آن ۴۵ دلار بود.
*ایمیدرو از پیچ های سخت عبور کرد
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو با وجود همه مشکلات از پیچ های سخت عبور کرده است ، گفت: سال ۹۶ نیز سال سختی خواهد بود اما از همکاران انتظار دارم و می خواهم زحماتی که در سال های گذشته برای اجرای پروژه ها کشیده شده است، همچنان به خوبی پیشرفت کند ؛ لذا همه همکاران باید نقش و مسئولیت خود را جدی بگیرند و در پیشرفت و سازندگی موثر باشند.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات پیش رو در سال جاری افزود: ما از سلایق سیاسی در رفتارهای اداری استفاده نمی کنیم و اجازه نداریم حتی یک ریال برای انتخابات هزینه کنیم.

منبع : پایگاه خبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو )

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: