- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

بهبود قیمت سنگ آهن تا ۵ سال آینده

به نقل از بلومبرگ، وزارت صنعت، نوآوری و علم استرالیا در چشم‌انداز سه‌ماهه خود -که روز جمعه منتشر شد- با بهبود چشم‌انداز خود از ۴۱ دلار و ۳۰ سنت در ماه دسامبر اعلام کرد: «هر تن سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۶ به طور میانگین ۴۵ دلار قیمت خواهد داشت.»
با بسته‌شدن معادن پرهزینه، تولیدکنندگان استرالیایی حمل‌ونقل دریایی را تقویت خواهند کرد و قیمت‌ها در سال آینده مجددا به سطح ۵۶ دلاری خواهد رسید. بر اساس برآورد این وزارتخانه، در سال ۲۰۱۸ هر تن سنگ‌آهن ۶۱ دلار و ۴۰ سنت و در سال ۲۰۲۱ هر تن سنگ‌آهن ۶۴ دلار و ۷۰ سنت خواهد شد.
پس از اینکه سیاست‌گذاران چینی اعلام کردند که برای حمایت از رشد در بزرگترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن آماده هستند، این کالای اساسی با رشد قیمت غیرمنتظره‌ای در سال ۲۰۱۶ مواجه شده است. در حالی که نوسانات رشد، تردیدهای بسیاری را به وجود آورده است، بانک‌هایی نظیر گروه گلدمن‌ساکس پیش‌بینی نزولی خود را مجددا تکرار کرده‌اند.
دانیل هاینس، تحلیلگر ارشد کالای گروه بانکداری ANZ در سیدنی اعلام کرد: «افزایش صادرات در نتیجه تعطیلی ادامه‌دار صنعت داخلی چین بوده است. این یک ارزیابی منصفانه در خصوص بازار در میان‌مدت تا بلندمدت خواهد بود.»
بر اساس گزارش متال بولتن، پیش‌بینی وزارت به سنگ‌آهن معیار ۶۲ درصد استرالیا مربوط می‌شود. ماده خام تحویل داده شده به بندر کینگ‌دائو چین، با رشدی ۲۳ درصدی در سه ماهه نخست سال، در روز جمعه ۵۴ دلار و ۳ سنت به ازای هر تن قیمت داشت. معاملات آتی آسیا در روز جمعه با سقوط مواجه شد و قرارداد SGX نیز با افت یک درصدی در سنگاپور ۴۹ دلار و ۹ سنت برای هر تن معامله شد.
در حالی که اقتصاد چین به کندی حرکت کرده و سیاست‌گذاران اقتصاد را از سرمایه‌گذاری به مصرف انتقال داده‌اند، تولید و تقاضای فولاد در این کشور که نیمی از عرضه جهانی محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد چین در سال جاری از ۸۰۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ به ۷۸۱ میلیون تن کاهش پیدا خواهد کرد. این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده که تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۱ به ۷۰۶ میلیون تن کاهش پیدا کند.
بر اساس اظهارات وزارت صعنت و معدن استرالیا، محموله‌های سنگ‌آهن از استرالیا در سال جاری احتمالا به ۸۴۶ میلیون تن و تا سال ۲۰۱۷ به ۸۸۱ میلیون تن افزایش خواهد یافت. در میان مدت، صادرات تسوط گسترش تولید از سوی گروه ریوتینتو حمایت خواهد شد. تا سال ۲۰۲۱، محموله‌های دریایی نیز به ۹۲۶ میلیون تن خواهد رسید.