- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

برنامه های توسعه ای معدن سرب،‌روی و باریت مهدی آباد

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ بر اساس اکتشافات انجام شده معدن مهدی آباد دارای ذخیره ۳۴۲ میلیون تنی سرب و روی با عیار متوسط ۵.۵ درصد روی و ۲ درصد سرب و ۱۱۳ میلیون تن باریت است . این مجتمع معدنی بعد از استقرار دولت یازدهم یکی از موارد موفق جذب سرمایه گذار خارجی در ایران را آغاز کرده که با حضور شرکت های استرالیایی و عمانی شکل پذیرفته است .
در حال حاضر طرح های اصلی این مجتمع شامل ۴ پروژه در بخش های باطله برداری به میزان ۱۸۸ میلیون تن طی ۴ سال اول، احداث کارخانه ۱۰۰ هزار تنی شمش روی طی ۳ سال، احداث کارخانه ۱۰۰ هزار تنی کنسانتره روی طی ۳ سال و احداث کارخانه فرآوری باریت با ظرفیت ورودی یک میلیون تن در سال طی ۱۸ ماه است.
احداث کارخانه فرآوری باریت مهدی آباد موقعیت مناسبی برای ایران جهت صادرات این ماده معدنی در حوزه نفت خیز خاورمیانه را ایجاد خواهد کرد .
این معدن علاوه بر سرب و روی دارای ذخایر غنی باریت جهان بوده و هم اکنون بالاترین میزان استخراج باریت ایران را به خود اختصاص داده و اقدام به جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه فرآوری یک میلیون تنی باریت کرده است.
احداث کارخانه فرآوری باریت مهدی آباد موقعیت مناسبی برای ایران جهت صادرات این ماده معدنی در حوزه نفت خیز خاورمیانه را ایجاد خواهد کرد که قدمی تازه برای افزایش درآمدهای غیر نفتی برای ایران به شمار می آید.
ایران با دارا بودن ۳ درصد از کل ذخایر سرب و روی جهان ، چهارمین تولیدکننده بزرگ کنسانتره سرب و روی آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند است. همچنین از نظر تولید شمش روی جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم را در آسیا دارا است.
میزان ذخایر سرب و روی ایران در حدود ۴۸۵ میلیون تن کانسنگ است که سالانه به‌طور متوسط حدود ۵٫۱ میلیون تن آن استخراج می‌شود. این رقم حدود ۵٫۲ درصد تولید جهانی است .