- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

برنامه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی برای جذب سرمایه گذار خارجی

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وجیه اله جعفری با بیان این مطلب گفت: سیاست کلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی دعوت از سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای اجرای طرح های توسعه ای این شرکت است و در سال جاری، برنامه جذب سرمایه گذار برای برخی از طرح های در دست تجهیز از جمله بلوک ۲ و ۳ معدن زغال سنگ پروده شرقی و نیز معدن زغال سنگ کوچکعلی شمالی در منطقه طبس را از طریق اعلام فراخوان داریم.

وی ادامه داد: برای ۱۲ طرح در دست تجهیز این شرکت نیز فراخوان عمومی برای مشارکت در سرمایه گذاری انجام شده یا در حال انجام است که در مجموع به ۴۹۰۰ میلیارد تومان تامین مالی نیاز است. همچنین از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برآورد اولیه انجام شده برای سرمایه گذاری در ۵ طرح در حال تجهیز، تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به اینکه این شرکت در زمینه تولید کک متالورژی، زغال سنگ، طلا، فروکروم، نفلین سینیت، فسفات، آهک، پتاس، تیتانیوم و سرب و روی نقش مهمی را در تولید ملی ایفا می کند، تصریح کرد:  از جمله مأموریت های ایمپاسکو، کمک به افزایش تولید مواد معدنی در کشور به رقم ۵۰۰ میلیون تن در سال است که معادل یک درصد ذخایر معدنی ایران محسوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: اکنون میزان برداشت از معادن کشور حدود ۳۷۰ میلیون تن در سال است و با تحقق برنامه تولید ۵۰۰ میلیون تن ماده معدنی در سال، جایگاه معدن در تولید ناخالص داخلی از محدوده یک درصد فعلی به ۵ درصد افزایش می یابد.
جعفری با بیان اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در بخش پژوهش، علاوه بر انجام طرح های پژوهشی، نهادینه کردن فرهنگ تفکر خلاقانه و شجاعت در اجرای طرح های پژوهشی در مجتمع های زیرمجموعه را طی سال های اخیر دنبال کرده است، خاطرنشان کرد:  در بخش های فرآوری مواد معدنی به صورت ویژه از روش های حمل و نقل معدنی، اتوماسیون در معادن و غیره بهره برده است.
وی افزود: اجرایی کردن طرح های پژوهشی به نتیجه رسیده، امر مهمی است که این شرکت تعدادی از طرح ها همانند ساخت حسگرهای معدنی، جایگزینی فلوتاسیون ستونی به جای سلول های ستونی در برخی کارخانه های فرآوری را پیگیری کرده است.