مشاهده مطلب

      ۲۱ دی ۱۳۹۳      ۰             5093      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ( ايميدرو)، امير خرمي شاد روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: سال اول برنامه مزبور كه از دي ماه ۱۳۹۲ شكل اجرايي به خود گرفت و از منطقه سنگان خراسان جنوبي آغاز شده و۱۰۰ هزار كيلومتر مربع از مناطق مختلف كشور را تحت پوشش قرار مي دهد و بقيه برنامه هم طي دو سال تكميل خواهد شد.
وي اضافه كرد: برنامه اكتشاف ذخاير معدني در چارچوب تفاهمنامه معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمانهاي ايميدرو و زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور شكل اجرا به خود گرفت.
معاون برنامه ريزي و توانمندسازي ايميدرو اظهار داشت: ارزش طرح هاي آتي اين سازمان به ۹ ميليارد دلار مي رسد كه به منظور توسعه و اجراي ۲۹ طرح مختلف در بخشهاي سنگ آهن، زغالسنگ، فولاد، مس، آلومينيوم، طلا، منيزيم و غيره صرف خواهد شد.
وي تصريح كرد: ايميدرو براي جلب و جذب سرمايه گذاري در طرح ها و پروژه هاي مختلف اولويت را به سرمايه گذاران در داخل كشور داده، سپس هموطنان مقيم خارج از كشور در اين بخش مي توانند مشاركت داشته باشند و در نهايت سرمايه گذاران خارجي مي توانند در زمينه هاي مربوطه در ايران فعاليت كنند.
خرمي شاد خاطرنشان ساخت: جمهوري اسلامي ايران قوانين و مقررات براي سرمايه گذاري خارجي را وضع كرده و امروز سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران به منزله دريچه ورود سرمايه گذاران خارجي به كشورمان محسوب مي شوند.
وي يادآور شد: سازمان ايميدرو تاكنون ۱۷ ميليارد دلار در زمينه هاي تحت پوشش خود طي سالهاي گذشته سرمايه گذاري انجام داده كه موجب ايجاد ۷۰ هزار شغل جديد شده است.
به گفته خرمي شاد، ميزان ذخاير معدني قطعي و احتمالي ايران ۶۰ ميليارد تن ارزيابي شده در حالي كه كمتر از ۱۵ درصد از مساحت كشور تحت پوشش فعاليت اكتشافي قرار گرفته است و با اجراي طرح هاي اكتشافي افزايش مي يابد. ارزش چنين ذخاير معدني كشور نيز حدود ۷۵۰ ميليارد دلار برآورد شده است.
معاون سازمان ايميدرو تصريح كرد: موقعيت ايران در خاورميانه و همسايگي با ۱۵كشور جهان كه درمجموع جمعيتي بالغ بر ۵۰۰ ميليون نفر را در خود جاي داده اند و راههاي ارتباطي، دسترسي به آبهاي آزاد، منابع فراوان انرژي و ذخاير غني معدني در كنار مزيت هاي مختلف ،كشورمان را در جهان جايگاه ويژه بخشيده است.
ميزان استخراج مواد معدني كشور در سالهاي ۹۲ – ۱۳۹۱ به ترتيب ۳۹۰ و ۴۲۰ ميليون تن اعلام شده و قرار است در سال پاياني برنامه پنجم توسعه كشور (۱۳۹۴) به ۵۷۰ ميليون تن برسد.
ايران با ۶۸ نوع ماده معدني، جزء ۱۰ كشور برتر دنيا از نظر تنوع مواد معدني محسوب مي شود و از نظر ذخاير در كنار ۱۵ كشور شاخص جهان جاي مي گيرد.

 برچسب ها : ،

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: