- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

بخش خصوصی در حوزه اکتشاف معادن کشور حضور می یابد

وجیه‌الله جعفری پیش از ظهر امروز در نخستین همایش معاونان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور که در سالن همایش‌های آهن‌شهر بافق برگزار شد با اشاره به نگاه‌های جدید در مجموعه بخش اکتشاف اظهار داشت: برای ایجاد فضای مناسب برای معادن بزرگ و ذخیره‌های بزرگ در بخش اکتشاف باید هماهنگی و تعامل صورت گیرد که این موضوع در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و امتیازاتی که قانون برای حضور شرکت‌های خصوصی در این بخش در نظر گرفته، بی‌شک به اکتشاف معادن در کشور سرعت بیشتری داده می‌شود.
جعفری با بیان اینکه این موضوع ریسک بالایی دارد، عنوان کرد: با وجود این حمایت‌ها در زمینه حضور شرکت‌های توانمند و افراد متخصص، شاهد اتفاق جدیدی در حوزه اکتشاف خواهیم بود.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع کشور در بخش دیگری از سخنان خود به اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: برای ایجاد زمینه هماهنگی و هم‌صدایی در مجموعه فعالیت‌های معدنی، این همایش به میزبانی استان یزد و شهرستان بافق برگزار شده است.
این مسئول تصریح کرد: به منظور این هماهنگی قانون اصلاح قانون معادن در سال گذشته تصویب شده و آئین‌نامه اجرایی آن در حال ارسال به هیئت دولت است.
جعفری اضافه کرد: در قانون اصلاح قانون معادن نگاه به اجرای اصل ۴۴ دیده شده و برای ایجاد فضا برای این بخش نیاز به تعامل و هماهنگی بین معاونت‌های معدنی و صنعتی ضروری به نظر می‌رسد.
وی ابراز داشت: انتظار می‌رود در پایان این همایش یک هم‌صدایی و هم‌فکری در مجموع معاونت‌های معدنی و صنعتی کشور به وجود آید که زبان مشترکی برای اجرای اصل ۴۴ در همه این حوزه ایجاد شود.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع کشور در ادامه به موضوع برون سپاری در بخش معادن و صنایع اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به فضای حاکمیتی و اجرای قانون، باید به گونه‌ای عمل کنیم که این امکان فراهم شود.
جعفری گفت: یکی از مراکزی که در زمینه این موضوع ایجاد شده، سازمان نظام مهندسی معادن است که در بخش معادن به صورت تخصصی فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: در این راستا تاکنون حدود ۲هزار و ۵۰۰ نفر عضو سازمان نظام مهندسی معادن هستند که از این تعداد ۵ هزار نفر دارای پروانه اشتغال شده‌اند.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع کشور متذکر شد: طی سه سال گذشته موضوع بازرسی‌ها تنها از طریق سازمان نظام مهندسی معادن انجام شده و در زمینه نظارت و اجرایی نیز این سازمان حضوری فعال دارد.
این مسئول اذعان داشت: در فضای ساختار حاکمیتی این سازمان نگاه نظارت کلان داشته و سعی می‌کنیم با مدیریت خوب با توجه به استراتژی‌های موجود، توسعه‌ بخش معادن را ارتقا دهیم.

نخستین همایش معاونان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور از امروز به مدت دو روز در بافق در حال برگزاری است.