- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

با ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» فجر سی‌وسوم آشنا شوید

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار هیئت انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر اسامی ۲۴ فیلم سینمایی بخش اصلی جشنواره یا همان مسابقه سینمای ایران را اعلام کرد که در گزارش ذیل با این فیلم‌ها آشنا خواهید شد.

در پی اعلام اسامی ۲۴ فیلم سینمایی حاضر در بخش رقابتی جشنواره سی و سوم فیلم فجر یا همان «سودای سیمرغ» که کارگردانان و تهیه کنندگان آنها مدت‌هاست سخت مشغول آماده سازی آثار خود برای نمایش در این رویداد مهم سینمایی کشور هستند که مبادا نام آنها از این لیست جا بماند.

در این گزارش قصد داریم شما مخاطبان محترم را با ۲۴ فیلم بخش «سودای سیمرغ»‌ سی و سومین جشنواره فیلم فجر آشنا کنیم:

اگر به ترتیب حروف الفبا و طبق اعلام رسمی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر آغاز کنیم به «ارغوان» ساخته مشترک کیوان علیمحمدی و امید بنکدار می‌رسیم.
بنکدار و علیمحمدی سالهاست که به صورت مشترک در سینمای ایران فعالیت می‌کنند و «ارغوان» پس از «شبانه» و «شبانه روز» سومین ساخته مشترک بنکدار وعلیمحمدی به حساب می‌آید که این روزها آخرین مراحل میکس نهایی را سپری می‌کند تا در فجر سی و سوم به نمایش گذاشته شود.

در «ارغوان»، مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، آزاده صمدی، شقایق فراهانی، الهام کردا، نسیم ادبی، مریم بوبانی و رابعه مدنی به ایفای نقش می‌پردازند.
و اما «اعترافات ذهن خطرناک من» که البته اعترافات ذهن خطرناک من نیست بلکه این نوشته‌ای از هومن سیدی است که از ابتدای سال درگیر ساخت سومین فیلم سینمایی خود شده است.

تهیه کنندگی این فیلم را جواد نوروزبیگی بر عهده  دارد که البته نوروزبیگی پس از این فیلم، فیلم های سینمایی «بهمن» ساخته مرتضی فرشباف» و «من دیه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی را نیز در همین بخش «سودای سیمرغ» دارد و به نوعی میتوان از وی به عنوان پرکارترین تهیه کننده فجر سی و سوم نام برد.

در «اعترافات ذهن خطرناک من» نگار جواهریان، سیامک صفری، عباس غزالی، میثاق زارع و بهاران بنی احمدی و …به ایفای نقش می‌پردازند.
«ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی را می‌توان فیلم طنز سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر نامید که در آن میتوان اسامی بازیگرانی همچون محسن طنابنده، سحر جعفری جوزانی، علی نصیریان، احمد مهران فر، حمید گودرزی و گوهر خیراندیش را یافت کرد.

همچنین در خلاصه داستان «ایران برگر» آمده است: داستان امرالله خان و فتح‌الله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با یکدیگر رقابت می‌کنند.
چهارمین فیلم این جدول «بوفالو» نام دارد که کاوه سجادی حسینی در ابتدا با نام «ضد نور» برای این فیلم سینمایی به تهیه کنندگی همایون اسعدیان پروانه ساخت دریافت کرد که این فیلم پس از فیلم سینمایی «شب بیرون» دومین فیلم کاوه سجادی حسینی است.

در این فیلم پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، هومن سیدی، پانته‌آ پناهی‌ها و سیامک ادیب به ایفای نقش می‌پردازند.
در این میان فیلم سینمایی «بهمن» نیز به عنوان دومین تجربه مرتضی فرشباف در مقام کارگردان  محسوب می‌شود که تهیه کنندگی این فیلم را جواد نوروزبیگی بر عهده دارد.

در «بهمن» فاطمه معتمد آریا، احمد حامد، شیرین یزدان بخش،‌ امیر نصیری یکتا و مریم شیرازی به ایفای نقش می‌پردازند که برای اولین بار فاطمه معتمد آریا در مقابل همسر خود احمد حامد مقابل دوربین می‌رود.

«بهمن» داستان زنی به نام هما از مجرب‌ترین پرستاران بیمارستان است که پیشنهاد شب کاری ده روزه‌ای را می‌پذیرد. هما دچار بی‌خوابی می شود و نحوه رویارویی او با کار خود و خانواده چنان می‌شود که در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد.
البته نام صادق صادق‌دقیقی نیز در این جدول با فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» دیده می‌شود که دومین تجربه کارگردانی صادق‌دقیقی پس از «بزرگمرد کوچک» به حساب می‌آید.

قصه این فیلم درباره جان فشانی و رشادت‌های مردم شهر خارک در هشت سال دفاع مقدس است   که در آن افسر اسدی،پرهام دلدار،مهدی فقیه،بهرام ابراهیم زاده،جواد پولادی ،ونوس حسنی کاملی به ایفای نقش پرداخته اند.
و اما «تگرگ و آفتاب» رضا کریمی که طی ماه‌های گذشته فیلمبرداری خود را در سکوت خبری آغاز کرد این روزها مشغول آخرین مراحل صداگذاری فیلم توسط علیرضا علویان به سر می‌برد.

«تگرگ و آفتاب» روایت و نگاه تازه‌ای به دفاع مقدس دارد و نخستین نمایش آن در جشنواره سی و سوم فیلم فجر خواهد بود.

«حکایت عاشقی» احمد رمضان‌زاده نام فیلمی است که طی هفته های گذشته و با اعلام اسامی فیلم های بخش «نگاه نو» یا همان فیلم اولی های جشنواره حرف و حدیث های زیادی بر سر حضور این فیلم در بخش نگاه نو بوجود آمد که سرانجام صبح امروز و با تحقیقات دبیرخانه سی  و سومین جشنواره فیلم فجر «حکایت عاشقی» به عنوان دومین فیلم سینمایی احمد رمضان زاده شناخته شد و بنابراین این فیلم در بخش «نگاه نو» جای خود را به «آزادی مشروط» ساخته حسین مهکام داد.

در «حکایت عاشقی» بهرام رادان، شیلان رحمانی، قطب الدین صادقی، بهمن زرین پور، شوان اتوف، ماندانا ممهد، کیمیا مرادیان، ژیار محمدزاده، بیتا هدایتی، دیلان دیاکو قادری، هلیا نوخاصی به ایفای نقش می‌پردازند.

«حکایت عاشقی» که فیلمنامه آن مشترکا توسط مسعود جعفری جوزانی و احمد رمضان‌زاده نوشته شده است، درباره یک عکاس جنگ است که اولین نفری است که بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به این منطقه وارد می‌شود و از آن عکاسی می‌کند. این عکاس طی این سفر با زنی آشنا می‌شود و ماجراهای عاشقانه‌ای میان آن‌ها اتفاق می‌افتد.
شهرام شاه حسینی هم امسال «خانه دختر» که نوشته ای از پرویز شهبازی است را در فجر سی و سوم به مخاطبان نشان می‌دهد.

«خانه دختر» پس از «آقای هفت زنگ»، «زن ها فرشته اند» و «کلاغ پر» چهارمین فیلم بلند شاه حسینی به حساب می آید که در آن  پگاه آهنگرانی، حامد بهداد، باران کوثری، نسیم ادبی، رویا تیموریان، بابک کریمی، بهناز جعفری و … ایفای نقش کرده اند و خلاصه داستان این فیلم از این قرار است که : داستان مردی به نام مرتضی است که قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانشان فرار کند.

البته فرزاد موتمن که سال گذشته «سایه روشن» را در فجر سی و دوم داشت امسال با فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» به کاخ سی و سومین جشنواره فیلم فجر خواهد آمد.

در این فیلم که نوشته ای از اصغر عبداللهی است سعید آقاخانی، ساره بیات، نادر فلاح، میترا حجار، ابراهیم اشرفی و … نیز تیم بازیگران «خداحافظی طولانی» را تشکیل داده اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مردی از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند.مرد که درگیر یک رابطه عاطفی‌ست، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.
علیرضا رئیسیان که سال ۸۷ فیلم سینمایی «چهل سالگی» را مقابل دوربین برد در فجر سی و سوم با «دوران عاشقی» در بین ۲۱ فیلمساز دیگر به رقابت خواهد پرداخت.

«دوران عاشقی» بر اساس نوشته ای از رویا محقق است و علیرضا رئیسیان در این فیلم از لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، بیتا فرهی، نسیم ادبی، پرویز پورحسینی، سعید داخ و … بازی گرفته است که این فیلم درامی عاشقانه و خانوادگی است که مسائل اجتماعی روز در آن پر رنگ نشان داده شده است.
ابوالحسن داوودی هم امسال «رخ دیوانه» را در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به مخاطبانش نشان می‌دهد.

«رخ دیوانه» پس از زادبوم که سال ۸۷ توقیف شد یازدهمین تجربه این فیلمساز است که در آن صابر ابر، ساعد سهیلی، بیژن امکانیان، طناز طباطبایی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی،‌گوهر خیراندیش و … به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده اند و به دنبال یک شوخی و شرط بندی در مسیری تودرتو و دلهره آور می افتند.
و اما از حق نگذریم درگیری کاری این روزهای بهروز افخمی و محمد پیرهادی برای آماده سازی فیلم سینمایی «روباه» را نمیتوان از ان به سادگی گذشت که آن را برای نمایش در فجر سی و سوم حاضر کنند.

«روباه» یک تریلر پلیسی-جاسوسی با محوریت ترور دانشمندان هسته ای کشورمان است که در آن بابک حمیدیان، ‌محسن تنابنده، حمید گودرزی، آرش مجیدی، مرجان شیرمحمدی و جلال فاطمی ایفای نقش می‌کنند.
حسن نجفی نیز امسال «شرفناز» را در سی و سومین جشنواره فیلم فجر معرفی می‌کند.

«شرفناز» چهارمین ساخته بلند حسن نجفی پس از «اسب ها همچنان می‌تازند»، «آسمان هشتم» و «سهم گمشده» به حساب می‌آید.

علی اوسیوند و حمیرا ریاضی از جمله بازیگران اصلی این فیلم به شمار می آیند و در خلاصه داستان «شرفناز» آمده است: شرفناز می‌ترسد الیاس کوچکش به سرنوشت احمد دچار شود. او سالهاست که به فرار از این جهنم دره می‌اندیشد. سرانجام یک روز با الیاس به آن سوی کوه‌های رنگی، که همیشه آرزوی دیدنش را داشت می‌گریزد.
کیارش اسدی زاده فیلمساز جوانی است که پس از فیلم توقیفی «گس» امسال در دومین تجربه خود با «شکاف» در بین ۲۱ فیملساز دیگر حضور می‌یابد.

«شکاف» این روزها آخرین مراحل میکس نهایی را پشت سر می‌گذارند و به عبارتی آماده نمایش است و در آن هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، علیرضا علویان و هنرمندان خردسالی نظیر امیرکیان نجف زاده … به ایفای نقش پرداخته اند.

تهیه کنندگی «شکاف» را علی سرتیپی و منیژه حکمت به صورت مشترک بر عهده دارند.
نیکی کریمی که همه او را با بازیگری در آثار برجسته سینمای ایران می‌شناسند امسال «شیفت شب» را در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌کند.

این فیلم شانزدهمین فیلم در بین ۲۲ فیلم بخش «سودای سیمرغ» سی و سومین جشنواره فیلم فجر است و در آن محمدرضا فروتن، سحر قریشی، ترلان پروانه، امیر آقایی، گوهر خیراندیش امیرحسین آرمان، لیلا زارع و … به ایفای نقش می‌پردازند.

«شیفت شب» روایت زنی به نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند.

همچنین رضا نریمی‌زاده این روزها در استودیو «مون» مشغول صداگذاری و میکس نهایی این فیلم به سر میبرد تا آن را در زمان یک ماهه باقی مانده تا فجر سی و سوم آماده کند.

کمال تبریزی هم پس از حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «طبقه حساس» امسال در سی و سومین دوره از این رویداد مهم سینمایی «طعم شیرین خیال» را به تهیه کنندگی محمدعلی حسین نژاد رونمایی می‌کند.

شهاب حسینی، نازنین بیاتی، پریوش نظریه، نازنین فراهانی و نادر فلاح از جمله بازیگران «طعم شیرین خیال» هستند که البته این فیلم در ابتدا «دردسرهای شیرین» نام داشت و با همین نام پروانه ساخت دریافت کرد اما چندی پیش کمال تبریزی «طعم شیرین خیال» را برای پانزدهمین اثر سینمایی خود برگزید.
کارگردان فیلم موفق «خط ویژه» را که دیگر می‌شناسید، او مصطفی کیایی نام دارد که امسال کاخ جشنواره فیلم فجر را به «عصر یخبندان» تبدیل خواهد کرد.

«عصر یخبندان» دومین همکاری مصطفی کیایی با منصور لشکری قوچانی بعد از فیلم «خط ویژه» است.

بهرام رادان، مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، محسن کیایی، مینا ساداتی و فرهاد اصلانی و تیم بازیگران «عصر یخبندان» را تشکیل داده اند.

همچنین در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در «عصر یخبندان» خارپشت‌ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند.
و اما روح الله حجازی که سال گذشته پس از گذشت دو سال بالاخره فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را به فجر سی و دوم آورد اینبار برای مخاطبانش «مرگ ماهی» را در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش می‌گذارد.

«مرگ ماهی» نوزدهمین فیلم انتخاب شده از سوی هیئت انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش «سودای سیمرغ» است.

در «مرگ ماهی» از ۱۱ بازیگر بزرگسال برای نقش اصلی استفاده شده است که شامل نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، ریما رامین‌‏فر، سحر دولت‌شاهی، بابک کریمی، بهرنگ علوی، حسام محمودی و با هنرمندی پانته‏‌آ بهرام و با معرفی مروارید کاشیان است. کیمیا مرادیان، ملیکا پارسا و حسام رحیمی‌منش هم بازیگران خردسال این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

حضور محمود کلاری پیشکسوت فیلمبرداری سینمای ایران را در «مرگ ماهی» به عنوان مدیر فیلمبرداری از نکات قابل توجه این فیلم است.

همچنین امیرحسین قاسمی صداگذار سینمای ایران و حامد ثابت آهنگساز کشورمان این روزها مشغول صداگذاری، ساخت موسیقی و همچنین میکس نهایی «مرگ ماهی» هستند تا آن را برای نمایش در سی و سومین جشنواره فیلم فجر آماده کنند.
و اما عبدالحسن برزیده که پس از ۱۱ سال دوری از سینما امسال روایت متفاوتی از شهادت دیپلمات های ایرانی در مزار شریف را با همین عنوان یعنی «مزار شریف» در سی  و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌کند.

حسین یاری، مسعود رایگان، عمار تفتی، مهتاب کرامتی، حسین باشه‌آهنگر، ابراهیم برزیده و چند تن از بازیگران مطرح سینمای افغانستان در «مزار شریف» به ایفای نقش پرداخته اند.

«مزار شریف» به جهت مضمون فیلم از جلوه های ویژه بالایی برخوردار است که احمدرضا معتمدی جلوه های ویژه این فیلم را انجام داده است.
هاتف علیمردانی نام بیست و یکمین فیلمساز جدول حاضرین در بخش «سودای سیمرغ» سی و سومین جشنواره فیلم فجر است و امسال «مشرف به کوچه بی نام» را در این دوره از جشنواره رونمایی می‌کند.

«مشرف به کوچه بی نام» پنجمین فیلم علیمردانی به شمار می‌آید که در آن فرهاد اصلانی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، محمدرضا غفاری، فرشته صدر عرفایی، ستاره پسیانی، علیرضا علویان و … به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه داستان «مشرف به کوچه بی نام» آمده است: دو خانواده در یکی از محلات جنوب شهر تهران در یک خانه زندگی می کنند.
و اما بهرام توکلی که این روزها «بیگانه» را روی پرده سینماهای کشور دارد امسال در سی‌وسومین دوره از جشنواره فیلم فجر «من دیه گو مارادونا هستم» را به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی تقدیم مخاطبان خود می‌کند.

در این فیلم بابک حمیدیان، گلاب آدینه، جمشید هاشم پور، ویشکا آسایش، هومن سیدی، سارا بهرامی،  صابر ابر، سعید آقاخانی، پانته‌آ پناهی‌ها، هومن سیدی، علیرضا استادی، محمد کارت‌ و … ایفای نقش کرده اند.

در بخش پایانی این گزارش نیز سری به سینمای کودک می‌زنیم و جشنواره امسال با سال گذشته یک تفاوت دارد و ان هم حضور دو فیلم کودک با عناوین «قول» ساخته محمدعلی طالبی و «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی خواهیم بود که این فیلم‌ها در بیست و هشتمین جشنواره کودک اصفهان نیز جوایز متعددی را به دست آورده اند.

البته در جشنواره امسال محمدحسین لطیفی (اسب سفید پادشاه)، سیروس الوند (این سیب هم برای تو)، علیرضا امینی (دلتا ایکس) در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور ندارند.