مشاهده مطلب

      ۱۱ مهر ۱۳۹۱      ۰             217      اخبار اصلی   Print This Post Print This Post

مديركل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت از تكميل طرح‌ امكان سنجي صنايع معدني خبر داد و گفت: اين طرح با هدف شناسايي فرصت‌هاي جديد سرمايه گذاري، افزايش رقابت پذيري بنگاه‌ها، ارتقا بهره‌وري و هدايت منابع، با همكاري دانشگاه صنايع و معادن، در صنايع منتخب معدني انجام شده است.

به گزارش روابط عمومي شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران به نقل از شاتا «محمد فاطميان» با اشاره به صنايعي كه در قالب اين طرح مورد بررسي قرار گرفته و استراتژي توسعه آنها تدوين شده گفت: براساس اين طرح، استراتژي برخي از كالاهاي منتخب صنايع معدني با هدف شناسايي مزيت‌ها، محدوديت‌ها، فرصت‌ها و آخرين وضعيت موجود در زمينه صنايع سرب و روي، صنايع مس و پايين دستي، قراضه فلزات اساسي، ظروف چيني، كاشي سراميك، سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي، نياز سنجي آموزش در صنعت سنگ و شناسايي تكنولوژي‌هاي روز با هدف كاهش مصرف انرژي، خصوصا براي طرح‌هاي جديد شامل ايجادي و توسعه‌اي، تدوين شده است.

وي با تاكيد براينكه اين طرح يك نسخه نجات براي صنايع مختلف معدني است، تصريح كرد: نتايج اين طرح‌ براي به كار گيري در سند راهبردي صنعت، معدن و تجارت در اختيار معاونت برنامه ريزي وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

اين مقام مسئول با اشاره ويژگي‌هاي اين طرح گفت: انجام مطالعات كاربردي به صورت صنعت به صنعت از جمله ويژگي‌هاي اين طرح به شمار مي‌رود. افزون براين، در اين طرح به طور كامل از گفتارهاي توصيفي و كلان گويي فاصله گرفته و برنامه هاي راهبردي و استراتژيهاي كلان را با برنامه هاي عملياتي گره زديم.

مديركل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اينكه اين مطالعات از از سال ۸۹ با هدف شناسايي فرصت‌هاي سرمايه گذاري جديد در صنايع معدني آغاز شده است، خاطرنشان كرد: ادامه اين طرح در سال جاري در دستور كار قرار دارد. به طوري كه‌ امسال ‌تدوين استراتژي و مطالعات كاربردي صنايع پايين دستي سرب و روي، صنعت نسوز و شيشه را خواهيم داشت و در كنار اين‌ها و يك پروژه به عنوان تلفيق مطالعات انجام شده را اجرا خواهيم كرد.

»فاطميان» در ادامه با تاكيد براينكه شناسايي تكنولوژي روز در صنايع معدني اين امكان را به ما داد تا بتوانيم با هدف بهبود چگونگي استفاده از انرژي برنامه هاي عملياتي تدوين كنيم، خاطرنشان كرد: اين برنامه‌ها در چهار سطح بنگاه‌ها، وظايف تشكل‌ها و انجمن هاي صنعتي، بخش‌هاي مختلف در وزارت صنعت و معدن و تجارت و دستگاه‌ها و نهادهاي ديگر تدوين شده و وظايف هريك از اين بخش‌ها در تعامل با يكديگر تعريف شده است.

وي ادامه داد: در حوزه امكان سنجي، مطالعات كاربردي با اين هدف انجام شده كه ما در استان‌هاي مختلف ظرفيت‌هاي مختلفي داريم و مزيتهاي متفاوتي در معادن وجود دارد. به عنوان مثال استان‌هاي مختلف از نظر ذخاير معدني، تنوع مواد معدني، چگونگي تامين انرژي، زير ساخت‌ها و … با يكديگر تفاوت‌هاي عمده و اساسي دارند كه در قالب اين مطالعات مورد بررسي قرار گرفته و نقشه راه توسعه صنايع معدني در برش‌ استاني آماده‌ شده كه در قالب راه نگاشت تهيه شده و در استراتژي صنعت بكار گرفته خواهد شد.

»فاطميان» در ادامه به تاثيراتي كه انجام اين مطالعات در تصميم‌گيري‌هاي اين بخش خواهد داشت،‌اظهار داشت: اجراي طرح امكان سنجي صنايع معدني، اين امكان را به ما داد كه با اين يافته ها تصميم‌گيري هاي حوزه تخصصي مبتني بر ظرفيت‌هاي موجود و آخرين يافته‌هاي علمي باشد. علاوه بر اين، اظهار نظرهايي در صنايع مختلف داريم مبتني بر همين يافته ها است.

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه طرح امكان سنجي صنايع معدني توسط پژوهشگران منتخب و دانشگاه صنايع معادن انجام شده است، افزود: در اين طرح با شناسايي وضعيت موجود از روش swot ما چالش ها را شناسايي كرديم و با استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني اعم از ستاد فولاد ، سيمان، سنگ، موفق شديم از اين يافته ها در تصميم گيري‌هاي اين ستاد‌ها استفاده بكنيم.

»فاطميان» با اشاره به اينكه كليه مراحل تهيه و فرآيند جلسات شوراي راهبردي با حضور نمايندگان انجمن‌ها و تشكل‌هاي خصوصي انجام شده است، تصريح كرد: اين يافته‌ها در قالب توصيه‌ها به بنگاه‌ها و انجمن‌ها ابلاغ مي‌شود تا رفتار آنها در آينده در مسير حساب شده تري باشد و عملا سياست‌هاي واحد با وحدت رويه بين بخش‌هاي متولي وتوليدكنندگان ايجاد و عملياتي شود.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: