- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

با تحقق اهداف معدنی دولت خدمتگزار کشور در صنعت فولاد خودکفا می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت روند رو به رشد صنعت معدن در كشور، افزایش میزان سرمایه گذاری و تولید در این بخش در دولت‌های نهم و دهم را چندین برابر آنچه از دولت های قبل به جا مانده دانست و گفت: با تحقق برنامه های دولت خدمتگزار در صنعت فولاد خودكفا می شویم.

به نقل از ایرنا؛ دكتر مهدی غضنفری در سمنان اظهار داشت: ظرفیت تولید فولاد پیش از دولت نهم ۱۰ میلیون تن بود كه هم اكنون به ۲۰ میلیون تن افزایش یافته است و تولید سیمان در كشور نیز دو برابر شده است.

وی با اشاره به توان بالای معادن و صنایع معدنی كشور برای توسعه، افزود: تنها از ۱۰ درصد فرصت‌های معدنی كشور در حال حاضر استفاده می‌شود و با افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش شاهد افزایش چشم‌گیر اشتغال نیز خواهیم بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به تصمیم رییس جمهوری برای استفاده از توان معادن كشور و تصمیمات دولت برای حمایت از بخش معدن كشور اشاره و خاطرنشان كرد: اولین كارگروه معدن كشور در استان سمنان برگزار شد و نشست‌های كشوری و استانی این كارگروه از این پس در دستور كار دولت قرار دارد.

وی با اشاره به مصوبات كارگروه معدن استان سمنان با حضور رییس جمهوری در چهارمین سفر دولت به این استان، افزود: در مرحله‌های اكتشاف اولیه، اكتشاف ثانویه، استخراج و فرآوری عناصر معدنی دولت حمایت‌های خوبی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌كند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اكتشاف اولیه بسیاری از پهنه‌های غیرمكشوف كشور به سازمان زمین‌شناسی واگذار شده و منابع مالی آن توسط دولت تامین می‌شود و اكتشاف ثانویه این پهنه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

غضنفری ادامه داد: اگر بخش خصوصی تمایلی به انجام اكتشاف ثانویه نداشت این مرحله نیز توسط دولت انجام می‌شود و بخش خصوصی می‌تواند مرحله استخراج را بر عهده گیرد كه حمایت‌های مالی خوبی برای این بخش درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینكه در مورد بسیاری از پهنه‌های موجود در منابع طبیعی كشور اكتشاف اولیه‌ای انجام نشده است، افزود: دولت سازمان‌های زمین شناسی و حفاظت محیط زیست را موظف به انجام این كار كرده است.

وی با اشاره به اینكه تمام پهنه‌های معدنی كه این مراحل را با پیشرفت تا ۴۰ درصد را انجام داده باشند، نیازسنجی تسهیلاتی می‌شوند، خاطرنشان كرد: مشكلات مالی این معادن از طریق تسهیلات در نظر گرفته شده در برخی بانك‌های عامل برطرف می‌شود.

غضنفری افزود: در مورد سرمایه در گردش معدن‌ها نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان سمنان از محل صندوق توسعه ملی سهمی اختصاص می‌دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه هم وارد كننده و هم صادر كننده فولاد هستیم، خاطرنشان كرد: هم اكنون تمام برنامه‌ریزی‌ها برای خودكفایی در صنعت فولاد كشور انجام شده و با افزایش پنج میلیون تنی تولید این محصول در كشور خودكفا می شویم.

این مقام مسئول با اشاره به اینكه اگر تولید فولاد در كشور به ۲۵ میلیون تن برسد به خودكفایی می‌رسیم، افزود: اكنون برای تولید ۵۰ میلیون تن فولاد مجوز صادر شده و معادن مربوطه در حال پیشرفت و طی مراحل مختلف دستیابی به تولید هستند.

وی اظهار امیدواری كرد: با اجرای طرح‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و افزایش تمایل بخش خصوصی تا پایان سال ۹۲ به خودكفایی در تولید فولاد برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن خوب و با ظرفیت مطلوبی در نقاط مختلف كشور وجود دارد كه می‌توان به تبدیل آن به صنعت صادركننده قوی صنایع معادنی در جهان باشیم.

وی همچنین در خصوص قیمت گذاری خودرو، اظهار داشت: سخت نیست تحت فشار دستور، حكم و فشار قیمت خودرو كاهش یابد اما این كار پس از مدت كوتاهی باعث می‌شود این صنعت كشور از بین برود.

غضنفری افزود: صنعت خودروسازی كشور در حال حاضر در مرحله خاصی قرار دارد و هر گونه برخورد اشتباه ممكن است باعث ورشكستگی آن شود زیرا تاكنون نیز خودروسازان نزدیك به ۱۰ هزار میلیارد ریال ضرر داده اند.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های دولت در خصوص قیمت خودرو، خاطرنشان كرد: در مورد این تصمیم‌گیری‌ها مقاومتی وجود ندارد اما این صنعت خودروسازی كشور است كه شرایط ویژه‌ای دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: از سویی نیز داشتن خودروی با كیفیت ارزان و ایمن حق طبیعی مردم است و باید بین این دو هدف توازن ایجاد شود و به تحقق آنها كمك كرد.

غضنفری افزود: هم اكنون سازمان حمایت از مصرف كننده در حال مذاكره با خودروسازان بزرگ كشور برای رسیدن به راهكار دستیابی به قیمت مناسب خودرو است.

وی اضافه كرد: شورای رقابت نیز به دنبال تعیین دستورالعمل تعیین قیمت خودرو در كشور است زیرا آن را كالایی انحصاری می‌داند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری كرد مذاكرات سازمان حمایت و شورای رقابت در مورد قیمت خودرو در كشور با خبرهای خوبی همراه باشد.

دولت احمدی نژاد سهم گسترده ای در صنعتی شدن كشور دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت های نهم و دهم در صنعتی شدن كشور سهم گسترده ای را ایفا نمودند.

وی در حاشیه اولین نشست استانی كارگروه توسعه كشاورزی و معدن استان سمنان كه با حضور رییس جمهوری برگزار شد افزود: حجم سرمایه گذاری دولت احمدی نژاد در بخش صنعت و معدن در مقایسه با دولت های قبل، چندین برابر بوده است.

غضنفری تصریح كرد: در این دو دولت برای توسعه صنعتی و معدنی، پروانه های بهره برداری و جوازهای تاسیس زیادی صادر شده است.

وی اضافه كرد: حجم سرمایه گذاری صنعتی در این هشت سال در بخش صنعت و معدن بسیار گسترده است و قابل مقایسه با دولت های قبل نیست.