مشاهده مطلب

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۶      ۰             13312      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post
اختصاصی ایرنا/ دستاوردی دیگر از 'برجام'

بانک های مرکزی پاکستان و ایران توافقنامه همکاری بانکی امضا کردند

اسلام آباد - ایرنا - در آستانه برگزاری بیستمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان، بانک مرکزی پاکستان شامگاه جمعه با صدور بیانیه رسمی، از امضای توافقنامه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری های بانکی و مکانیسم پرداخت خبر داد.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که نسخه ای از آن توسط بانک مرکزی پاکستان در اختیار ایرنا قرار گرفت و بلافاصله پس از انتشار بر روی سایت اینترنتی رسمی بانک مرکزی پاکستان، بازتاب گسترده ای در رسانه های این کشور داشت، آمده است: مسئولان بانک های مرکزی پاکستان و ایران روز جمعه در تهران توافقنامه ای برای تسهیل همکاری های بانکی میان دو کشور انجام مکانیسم پرداخت بین بانک های دو کشور امضا کردند.
براساس این بیانیه، ریاض ریاض الدین یکی از مسئولان عالی رتبه بانک مرکزی پاکستان و غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از بانک های مرکزی دو کشور توافقنامه یاد شده را امضا کردند.
این بیانیه می افزاید: هدف از این توافقنامه، ایجاد مکانیسم پرداخت میان بانک های ایران و پاکستان برای ارتقای حجم مبادلات تجاری بین دو کشور است. این مکانیسم برای پراخت پول در قبال تجارت میان دو کشور از طریق گشایش اعتبار اسنادی (ال-سی) طبق قوانین و مقررات بین المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
طبق بیانیه بانک مرکزی پاکستان، در گام بعدی، بانک های مرکزی ایران و پاکستان از بانک های دو کشور دعوت خواهند کرد تا براساس این توافقنامه، برای تسهیل تجارت بین دو کشور وارد عمل شوند. جزئیات این مکانیسم از سوی بانک مرکزی پاکستان اعلام خواهد شد.
در پایان این بیانیه آمده است: بانک مرکزی پاکستان امیدوار است این توافقنامه به تقویت مراودات تجاری میان دو کشور کمک کند.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان پیشتر در ملاقات ها و تماس هایی که در ماه ها و سال های اخیر داشته اند، بر ضرورت افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور همسایه به پنج میلیارد دلار ظرف چند سال آینده تاکید کرده اند.
فعال نبودن کانال های بانکی میان دو کشور یکی از اصلی ترین دلایل پایین بودن حجم مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان است. در شرایط کنونی، حجم مبادلات تجاری رسمی بین ایران و پاکستان حدود یک میلیارد دلار است که با توجه به پتانسیل های فراوان دو کشور برای همکاری های اقتصادی و تجاری، رقمی ناچیز بوده و رضایتبخش نیست.
این توافقنامه که می توان آن را یکی دیگر از دستاوردهای ارزشمند توافق بزرگ ‘برجام’ دانست، تنها چند روز پیش از برگزاری بیستمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور امضا شده است و زمینه خوبی را برای انجام توافق های بیشتر در جریان نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور فراهم کرده است.
بیستمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه جاری (دوشنبه و سه شنبه هفته جاری) به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.
به همین منظور، هیات پاکستانی متشکل از معاونان و مدیران بخش های مختلف وزارتخانه های اقتصاد، بازرگانی، نفت، صنایع، ارتباطات، برق، مسئولان بانکی و سازمان کشتیرانی این کشور امروز(شنبه) و تا ساعاتی دیگر عازم تهران خواهند شد.

منبع : پایگاه خبری خبرگزاری ایرنا

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: