مشاهده مطلب

      ۱۴ دی ۱۳۹۱      ۰             1358      اخبار ایران و جهان   Print This Post Print This Post

بازتاب خبر سرنگونی دو پهپاد دیگر آمریکایی توسط ایران در ماه های اخیر، اظهار امیدواری ایران به ازسرگیری هرچه سریعتر مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵، حمایت کانادا از اقدام آمریکا برای محدود کردن نفوذ ایران در آمریکای لاتین و تهیه گزارشی درباره حمله احتمالی به ایران در رژیم صهیونیستی، از جمله مهترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

خبرگزاری فرانسه در این رابطه می نویسد ایران اعلام کرده در ۱۵ ماه گذشته، دو پهپاد شناسایی RQ-11 آمریکایی را سرنگون کرده است. این خبرگزاری به نقل از مقامات ارتش ایران می نویسد نیروی هوایی ارتش این دو پهپاد را سرنگون کرده و در حال حاضر، متخصصان ارتش مشغول انجام تحقیقات بر روی آن ها هستند. بر اساس این اعلام، اولین مورد از این دو پهپاد در شهریور ۱۳۹۰ و دومی در آبان ۱۳۹۱ سرنگون شده اند؛ اما جزئیاتی درباره مکان سرنگونی آن ها اعلام نشده است. این خبرگزاری در ادامه به بیان سابقه مختصری از موضوع پهپادها در روابط ایران و آمریکا نیز پرداخته است.

سخنان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان درباره مذاکرات هسته ای از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها، از جمله «رویترز» قرار گرفته است. این خبرگزاری به نقل از جلیلی می نویسد ایران امیدوار است مذاکرات با کشورهای عضو ۱+۵ درباره برنامه هسته ای به زودی از سر گرفته شود. رویترز اشاره می کند در عین حال، رسانه های روسی هفته گذشته گزارش دادند که کشورهای عضو این گروه، هنوز در حال گفت و گو و رایزنی با ایران درباره زمان و مکان احتمالی مذاکرات هستند. جلیلی نیز در همین رابطه گفته زمان و مکان مذاکرات هنوز قطعی نشده، اما امیدواریم گفت و گوها هرچه زودتر از سر گرفته شود.

روزنامه «تورنتو استار» به موضوع حمایت کانادا از قانون تصویب شده در آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین پرداخته است. این روزنامه با اشاره به قانونی که اخیراً به منظور مقابله با حضور و نفوذ ایران در منطقه مذکور از سوی رئیس جمهور آمریکا امضا شد، می نویسد سخنگوی وزارت امنیت کانادا اعلام کرده کشورش حتی پیش از امضای رسمی قانون مذکور از سوی اوباما نیز در این حوزه به آمریکا کمک می کرده است. وی با بیان اینکه «موضع کانادا در قبال ایران به خوبی مشخص است»، گفته این کشور در راستای مبارزه با آنچه «تهدید ایران» خوانده با دیگر کشورها، از جمله ایالات متحده همکاری می کند. در همین حال، برخی از مقامات دیگر کانادایی نیز در پی بزرگنمایی این موضوع برآمده اند.

در نهایت، روزنامه «تایمز اسرائیل» اقدام به انتشار گزارشی کرده که اخیراً در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تهیه و در آن ادعا شده در صورت حمله این رژیم به ایران، سوریه و حزب الله در حمایت از ایران وارد نبرد نخواهند شد. بنا بر ادعای این گزارش که آشکارا خط جنگ روانی علیه ایران را دنبال می کند، توانایی نیروهای واسطه ایران برای ارائه پاسخی محکم به حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران، طی ماه های گذشته به شدت کاهش یافته است. بنا بر آنچه در این گزارش منتشر شده، اسد به دلیل نگرانی از کنار زده شدن از قدرت، نمی تواند به ایران کمکی بکند و در صورتی که حزب الله نیز بخواهد وارد این منازعه شود، در معرض حمله زمینی گسترده رژیم اسرائیل قرار خواهد گرفت.

 

 برچسب ها : ، ،

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: