- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

ایمیدرو ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در کشور اجرا کرده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام كرد: ایمیدرو از سال ۸۴ تاكنون ۱۰ هزار میلیارد تومان به قیمت ثابت پرو‍ژه در بخش معدن و صنایع معدنی در كشور اجرا كرده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، امیر امینی روز یكشنبه در جمع خبرنگاران گفت: از مهمترین این پروژه ها می توان به اجرای طرح های توسعه ای فولاد مباركه، چادرملو، فولاد آذربایجان ، معادن گل گهر سیرجان و … اشاره كرد.
وی ارزش فعلی پروژه های مذكور را بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد كرد و افزود: برخی از این پروژه ها در اجرای قانون به بخش خصوصی واگذار شده است.
به گفته امینی از سال ۸۱ تاكنون حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از سهام واحدهای تحت پوشش ایمیدرو واگذار شده كه ۳۷۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سال ۹۱ است.
اختصاص یك هزار میلیار ریال برای تقویت بخش خصوصی
وی یكی دیگر از فعالیت های ایمیدرو را توانمندسازی بخش خصوصی كشور ذكر كرد و گفت: تاكنون حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تقویت و توانمندسازی بخش خصوصی پرداخت شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت جایگاه معدن در اقتصاد كشور اظهار داشت: امروز با ارزش پیدا كردن قیمت مواد معدنی و نقش تعیین كننده آن ، بخش خصوصی كه تا گذشته در صنایع بزرگ معدنی ورود پیدا نمی كرد، اكنون وارد سرمایه گذاری شده است.
امینی افزود: ۶۸ نوع ماده معدنی با ۵۷ میلیارد تن ذخیره در كشور وجود دارد كه چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن آن مربوط به سنگ آهن احتمالی است كه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن آن قطعی شده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۱ حدود ۱۰ میلیون تن سنگ آهن دانه بندی شده ، حدود ۲۹ میلیون تن كنسانتره و حدود ۲۰ میلیون تن گندله تولید شده است.
امینی با بیان اینكه اكنون حدود ۹۸ درصد معادن در اختیار بخش خصوصی است، تصریح كرد: فقط معادن استراتژیك در اختیار دولت است كه تصمیم گیری در مورد آن در حیطه قانون اساسی است و اگر سیاستگذاری آن در اختیار دولت نباشد، نمی توان در مواقع بحران آن را مدیریت كرد.
لزوم اجرای به موقع طرح های فولادی
وی در بخش دیگری از این مصاحبه به صنعت فولاد اشاره كرد و گفت: در حال حاضر میزان واردات فولاد حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش حدود پنج میلیارد دلار است كه با احتساب ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات مواد خام در مجموع بیش از ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عدم النفع داریم. اگر نتوانیم طرح های فولادی را به موقع اجرا كنیم، رقم عدم النفع ما به بیش از ۱۲ میلیارد دلار در آینده می رسد.
امینی با تاكید بر لزوم مدیریت بر زنجیره معدن تا تولید معدنی گفت: بنابر این باید راهبری معادن استراتژیك در اختیار دولت باشد اما هر سرمایه گذاری كه خواهان سرمایه گذاری باشد؛ ایمیدرو از آن استقبال و حمایت می كند.
رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از این مصاحبه ، توسعه مراكز تحقیقاتی فراوری مواد معدنی و بی نیاز شدن از تكنولوژی را از اولویت های ایمیدرو برشمرد و افزود: در حال حاضر مركز تحقیقات فرآوری مواد معدنی در كرج یكی از مراكز مهم و بی نظیر در خاورمیانه است كه از امكانات بسیار بالایی برای تحقیقات فراوری مواد معدنی برخوردار است.
امینی ادامه داد: همچنین ایجاد یك مركز تحقیقات مواد معدنی در غرب كشور به تصویب دولت رسیده و یك مركز تحقیقات هم در یزد داریم .
وی گفت: اكنون در تولید انبوه قطعات و ماشین آلات صنایع معدنی به خارج وابسته هستیم كه در این زمینه بدنبال ایجاد هلدینگ ماشین آلات معدنی و صنایع معدنی هستیم كه با ایدرو نیز وارد مذاكره شده ایم و امیدواریم با مشاركت ۵۱ درصدی بخش خصوصی نسبت به خودكفایی در این زمینه دست یابیم.
لزوم ایجاد هلدینگ بیمه تخصصی
رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره اكتشاف معادن اظهار داشت: تاكنون ۷ درصد كشور اكتشاف شده و اگر بخواهیم به رقم ۴۰ تا ۶۰ درصدبرسیم ، تنها راهكار آن وجود یك بیمه تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی است.
امینی تصریح كرد: برای كاهش ریسك سرمایه گذاری در اكتشافات معدنی وجود یك شركت تضمینی سرمایه گذاری های معدنی به صورت هلدینگ از اكتشاف تا فرآوری را تعریف و تضمین كند، ضروری است.
وی یكی از استراتژی های ایمیدرو را توسعه مناطق ویژه معدنی و صنایع معدنی ذكر كرد و گفت: در افق ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست پیدا كنیم كه ۱۱ میلیون تن آن برای صادرات و بقیه برای مصرف داخلی است كه در این زمینه بدنبال استفاده از مشاركت بخش خصوصی برای اجرای پروژه های زیربنایی مانند آب و برق و …
هستیم.
امینی میزان تولید فولاد توسط ایمیدرو در سال گذشته را حدود ۱۴ میلیون تن ذكر كرد و افزود: برنامه امسال این سازمان دستیابی به تولید ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد بدون احتساب آمار بخش خصوصی است.
نهایی شدن فاینانس ۷ طرح فولادی
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره وضعیت ۷ طرح فولادی گفت: اكنون واحد های احیای مستقیم این طرح ها حدود ۵۲ تا ۷۵ درصد و فولاد سازی ها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، موضوع فاینانس چین نهایی شده و طرح تشریفات پیمانكاران را از دولت مجوز گرفته ایم. همچنین بحث تامین مصوبه بانك مركزی در خصوص پیش پرداخت ها را در حال نهایی كردن هستیم.
امینی خاطرنشان كرد: میزان هزینه مورد نیاز برای این پروژه ها، ۱٫۸ میلیارد دلار است كه با تامین آن، می توانیم آنها را طی ۲ سال آینده به بهره برداری برسانیم.
وی به اقدامات پیش روی اجرای طرح های فولادی استانی اشاره و تصریح كرد: واگذاری، فروش و مشاركت در اجرای طرح ها، از جمله این راهكارهاست و هر سرمایه گذاری تمایل به خرید داشته باشد، آمادگی واگذاری آن را داریم تا برای سایر طرح ها هزینه كنیم.
۵۰ میلیارد تومان برای طرح نفلین سینیت
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینكه طرح نفلین سینیت با تاخیر چند ساله مواجه شده، اظهار داشت: این پروژه از آنجا اهمیت دارد كه دانش فنی تولید آلومینا در مركز آذر شهر حاصل شده است.
وی ادامه داد: طی سه ماهه گذشته توانستیم مجوز ماده ۶۲ تضامین دولتی و شورای اقتصاد را بگیریم . این طرح از اردیبهشت امسال فعال شده و پیمانكار جدید مشغول برنامه زمان بندی بوده و همچنین در حال انجام قرارداد تجاری برای تعیین بانك عامل هستیم.
امینی گفت: اكنون ۵۰ میلیارد تومان از منابع داخلی برای این طرح تامین اعتبار شده است كه با گشایش ال سی طی ۴۰ ماه به بهره برداری می رسد.