- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

ایمیدرو به دنبال تحقق ارتباط واقعی و موثر صنعت و دانشگاه است

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان در نشست هم اندیشی پژوهش و توسعه فناوری و نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی کشور با تاکید بر ارتباط صنعت و دانشگاه که در محل ایمیدرو برگزار شد، گفت: بر اساس قانون، ایمیدرو مجاز است ۲۵ درصد سود سالانه سهام خود را در فعالیت های آموزشی و پژوهشی هزینه کند ضمن اینکه طی سه سال گذشته نیز محدودیتی وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه ایمیدرو همکاری با مراکز پژوهشی و دانشگاهی را به طور جدی اجرایی کرده است، افزود: ایمیدرو در حوزه پژوهش های کاربردی فعال است و اولویت برنامه ها و سیاست هایش این است که فعالیت های پژوهشی منجر به تجاری سازی و توسعه معدنی و صنایع معدنی کشور صنعت شود.
کرباسیان توجه ایمیدرو به مسئله آموزش را نیز بسیار بااهمیت خواند و گفت: در این حوزه آموزش اولویت ایمیدرو و آموزش ایمنی برای کارگران معادن بخش خصوصی کشور و حتی رانندگان ماشین آلات حمل و نقل معدنی انجام شده و حتی برای به روز کردن دانش فنی معدنکاری از اساتید مجرب داخلی  و خارجی بهره گرفته شده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: از دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار داریم تا برای کاربردی کردن پژوهش ها حمایت های لازم را داشته باشند چون یکی از دلایل اصلی پیشرفت کشورها، سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و پژوهش است.
در این نشست شماری از مدیران بخش پژوهش دانشگاه ها، انجمن های علمی، تشکل ها و شرکت های معدنی بخش خصوصی حضور داشتند.
در ادامه شمس الدین سیاسی راد مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گزارشی از عملکرد این حوزه در دوره سال های ۹۳ تا نیمه نخست ۹۵ ارائه داد.
سیاسی راد گفت: مهم ترین موضوع این نشست تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه است که مکررا مورد تاکید مقامات های عالی نظام قرار گرفته و جزو ضرورت های توسعه پایدار کشور است.
وی افزود: در ایمیدرو نیز سیاست تقویت ارتباط بخش معدن و صنایع معدنی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی به طور جدی مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و همکاری و تعامل با مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی رو به افزایش است.
سیاسی راد ادامه داد: توجه و سرمایه گذاری ویژه در پژوهش های کاربردی مرتبط با فراوری و استحصال مواد و عناصر استراتژیک و حیاتی از قبیل عناصر نادر خاکی مورد نیاز فناوری های پیشرفته و نوظهور از جمله پروژه های مطالعاتی، پژوهشی و توسعه فناوری از اولویت های ایمیدرو است که در همین چارچوب برای نخستین موفق به تولید شمش عناصر نادرخاکی در مقیاس آزمایشگاهی در مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی شدیم.
وی اظهار کرد: ایمیدرو در سه سال گذشته از ۴۲۲ پایان نامه و رساله های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها حمایت کرده و برای اجرای ۳۹ پروژه پژوهشی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی قرارداد منعقد کرده است و در مجموع عملکرد مالی پژوهش و توسعه فناوری در مدت یاد شده بیش از ۳۲۷ میلیارد ریال بوده است.
سیاسی راد گفت: چالش های پژوهش و توسعه فناوری و نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی کشور در محیط بیرونی شامل اثرات بازدارنده محیط کسب و کار، نارسایی اسناد بالادستی در تعریف روشن ماموریت ها، اثرات کاهش سرمایه گذاری و ضعف نظام کنترل کیفیت و استانداردپذیری در کشور است.
وی افزود: همچنین در محیط داخلی مهم ترین چالش های حوزه پژوهش ، ضعف تعاملات فناورانه با مراکز اصلی توسعه فناوری و نوآوری بین المللی، سرمایه گذاری ناکافی در پژوهش، ضعف در تجاری سازی و انتقال نتایج پژوهش های کاربردی به محیط صنعت است.
در ادامه این نشست، دکتراحمدی معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود اینکه حرکت ها و قوانین خوبی در خصوص پژوهش داریم اما بعضا در اجرا عملیاتی نیست که از جمله می توان به تخصیص یک درصد اعتبارات دستگاه ها به پژوهش و یا معافیت مالیاتی شرکت ها و صنایع معدنی فعال در حوزه پژوهش اشاره کرد.
وی افزود: آیین نامه ای برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه داشتیم که بر اساس آن برخی دانشگاه ها برای ارتقاء رتبه حتما باید تجربه مدیریت اجرایی طرح های صنعتی را داشته باشند.
احمدی با بیان اینکه اکنون زمینه به طور نسبی برای ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم است، خواستار استفاده از فرصت ها برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه شد و افزود: اگر از فرصت ها استفاده نکنیم مورد سرزنش آیندگان قرار می گیریم.
وی همچنین به اهمیت مسئله کارورزی و کارآموزی اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت و شهرک های صنعتی ظرفیت های زیادی وجود دارد که دانشجویان دانشگاه ها می توانند حضور یابند که ما در این زمینه آماده همکاری با بخش صنعت هستیم. این مسئله باعث می شود دانشجویان صرفا دید تئوریک نداشته باشد.
احمدی همچنین از ایجاد مرکز رشد تخصصی خبر داد و افزود: آمادگی داریم با کمک ایمیدرو برای ایجاد مرکز رشد تخصصی بخش معدن همکاری کنیم.
وی همچنین بر لزوم ایجاد سامانه عرضه و تقاضا تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم این سامانه را ایجاد کنیم که تمام تقاضاها را به این سامانه منعکس کنیم تا هر کسی تمایل داشته باشد، ورود کند و نیازها و ظرفیت ها را بشناسد.
داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: برای ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه بهتر است ظرف یت دانشگاه ها شناسایی و بر اساس ظرفیت آن ، طرح های پژوهشی صنعت ارائه شود.
وی افزود: اختصاص حوزه های خاص صنعت به دانشگاه های مورد نظر چندین مزیت دارد که از جمله می توان به جهت دار کردن پایان نامه ها اشاره کرد. ضمن اینکه بخش های مختلف مثلا صنعت مس می داند که به کدام دانشگاه مراجعه کند.
وی ادامه داد: در بخش معدن و صنایع معدنی باید عناصر معدنی را طبقه بندی و برای یک دوره پنج ساله به دانشگاه ها متناسب با ظرفیت آنها ارائه داد.
اسماعیلی همچنین با اشاره به وجود تجهیزات و امکانات در مراکز تحقیقاتی متعدد در کشور خواستار تجمیع این مراکز شد.
وی اظهار کرد: در دوره قبلی مجلس به بخش پژوهش توجه کردیم به طوری که بر اساس ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید، دارندگان پروانه های بهره برداری از معادن بخش خصوصی می توانند تا ۱۰ درصد حقوق دولتی و تا سقف ۵ میلیارد تومان را صرف پژوهش کنند.
اسماعیلی تصریح کرد: در برنامه ششم نیز به عنوان یک تکلیف از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهیم خواست که استراتژی بخش صنعت و معدن کشور را تدوین کند ضمن اینکه در کمیسیون صنایع و معادن پیگیر این موضوع هستیم و در دستور کار اصلی کمیسیون است.
وی گفت: به اعتقاد من چنانچه در برنامه ششم تمام درآمد بخش معدن کشور (حقوق دولتی ، حق انتفاع و سایر درآمدها) صرف توسعه معادن شود ، به نفع کشور خواهد بود و حتی اختصاص یک حساب ویژه برای این بخش بسیار کمک خواهد کرد.
در این نشست همچنین شماری از مدیران پژوهش دانشگاه ها و تشکل های معدنی مطالبی در خصوص حمایت از تحقیقات و پژوهش و همچنین ارتباط عملی صنعت و دانشگاه بیان کردند.
معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو نیز در این نشست گفت: ایمیدرو به عنوان حلقه واسط صنعت و دانشگاه به خوبی عمل می کند ضمن اینکه از نظر مالی نیز محدودیتی برای حوزه پژوهش و فناوری قائل نشده است.
امیر خرمی شاد افزود: تاکید بر این است که پژوهش ها به تولید ثروت منجر شود تا صنعت این رغبت را داشته باشد که به سمت دانشگاه بیاید.
وی ادامه داد: پروژه های ایمیدرو را بین دانشگاه های مختلف تقسیم کردیم و اکنون به دنبال این هستیم که در فولاد، آلومینیوم و … یک دانشگاه را به عنوان راهبر (لیدر) و بقیه دانشگاه ها به عنوان همکار باشند.
خرمی شاد تصریح کرد: ایمیدرو آماده است تا ۷۰ درصد هزینه های پژوهشی را تامین کند به شرطی که بخش خصوصی نیز برای تامین  ۳۰ درصد بقیه آمادگی داشته باشد.
به گفته وی از سال ۹۲ تاکنون برای حمایت از پایان نامه ها و تحصیلات تکمیلی بیش از ۲۵ میلیارد ریال کمک شده است.
معاون ایمیدرو ادامه داد: در نظر داریم از نیمه دوم سال جاری ، نیاز صنعت را دانشگاه ها اعلام کنند تا ما هم در همان زمینه همکاری کنیم.
دکتر واشقانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست با انتقاد از قطب بندی دانشگاه ها گفت: اینکه یک دانشگاه را به عنوان مرجع و بقیه دانشگاه ها را به عنوان همکار دانشگاه مرجع درنظر بگیریم، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.
وی پیشنهاد کرد: بهتر است ظرفیت  هر دانشگاه شناسایی و متناسب با همان ظرفیت به آن ماموریت داده شود و حتی می توان یک موضوع را به دو دانشگاه نیز ارائه داد.
واشقانی آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی را برای همکاری با بخش صنعت اعلام کرد و گفت: رویکرد ما این است که تا ۵۰ درصد هزینه های پژوهشی مرتبط با صنعت را تقبل خواهیم کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست با بیان اینکه توسعه یافتگی احتیاج به زیرساخت های مورد نیاز دارد، گفت: ما پازل های ارتباط صنعت و دانشگاه را داریم اما با هم هماهنگ نیستند. وجود بیش از ۴٫۵ میلیون دانشجو در کشور سرمایه مهمی است که باید به آن بها داد.
دکتر رشتچیان با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه ها جوان است، افزود: حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی خوب است اما دانشجو را به عنوان پژوهشگر نهادینه نمی کند؛ مهم این است که ما پژوهش را در دانشگاه ها نهادینه کنیم.
وی ادامه داد: به اعتقاد من هم بهتر است ظرفیت دانشگاه ها را شناسایی کنیم و متناسب با همان ظرفیت ها با آن همکاری کنیم .
رشتچیان با بیان اینکه بهتر است استادمحور باشیم تا دانشجومحور تصریح کرد: برای دستیابی به رشد صنعتی در کشور باید ارتباط با دانشگاه ها و صنعت را بیش از گذشته تقویت و حمایت کنیم.
همچنین دکتر خان محمدی مشاور وزیر و مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: پژوهش های کاربردی باید مشتری داشته باشد ضمن  اینکه نباید نگاه به پژوهش بخشی نگری باشد.
وی افزود: در بسیاری از کشورهای جهان، طرف مقابل دانشگاه ها ، بخش خصوصی است که همه هزینه ها را هم تقبل می کند.
در ادامه مهندس حسینقلی رییس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران نیز گفت: توصیه من این است که کارشناسان مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به دیگر کشورها سفر کنند و از نزدیک با دستاوردهای دانشگاه ها و همچنین شرکت های معتبر جهان در زمینه معدن و صنایع معدنی آشنا شوند.
وی افزود: اکنون یک مرکز علمی و تخصصی در زمینه صنایع معدنی در کشور نداریم در حالی که برای جلوگیری از خام فروشی نیازمند بهره گیری از فناوری های روز هستیم.
مهندس محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران نیز در این نشست اظهار کرد: در گذشته از سال دوم دانشگاه ها، دانشجویان کار خود را با کارآموزی شروع می کردند در حالی که این موضوع اکنون برای دانشگاه ها غریبه است.
وی گفت: اکنون در دانشگاه های کشور نخبه پروری کرده ایم اما نتوانسته ایم آنها را مدیریت کنیم ؛ از این رو بسیاری از آنها ترجیح دادند که به خارج کشور بروند.
بهرامن با تاکید بر ضرورت تربیت مدیران حرفه ای افزود: اگر مدیران کیفی نداشته باشیم، نمی توانیم از نعمت های خدادادی معادن به خوبی استفاده کنیم.
رییس خانه معدن همچنین تصریح کرد: اگر پیوند صنعت و دانشگاه را جدی نگیریم، نمی توانیم به توسعه دست پیدا کنیم.
وی اظهار کرد: نقش دانشگاه ها در کنار ایمیدرو می تواند در توسعه و رشد بخش معدن از مسیری که اهداف آن مشخص شده باشد، امکانپذیر سازد.
دکتر حمیدرضا شاهوردی معاون صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: معاونت علمی و فناوری های ریاست جمهوری ستادهایی تشکیل داده که جدیدترین آن در خصوص مواد پیشرفته است و ایمیدرو می تواند در زمینه مواد پیشرفته با این ستاد همکاری داشته باشد.
وی افزود: ظرفیت معاونت فناوری های ریاست جمهوری مشخص است و در حوزه غیراصلی(بیسیک) ، معاونت علمی نقش آفرینی خواهد کرد.
شاهوردی ادامه داد: از ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان کشور، در این میان سهم مواد معدنی که به مزیت های اصلی اقتصادی کشور وصل هستد، بسیار کم است.
وی بر لزوم تجاری سازی دانش ها در کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت پژوهش در لایه های اجرایی دانشگاه ها مطلوب نیست.
شاهوردی افزود: امروز فرصت بزرگی پیش روی کشور است و آن هم وجود نیروهای تحصیلکرده دانشگاهی است اما بسیاری از فارغ التحصیلان جایی برای کار ندارند و مجبورند به خارج از کشور بروند.