- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

«ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست» و «آموزش مستمر» دو اقدام اصلی ایمیدرو

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شمس الدین سیاسی راد در جلسه افتتاحیه دوره آموزشی ارتقای سطح دانش و مهارت مدیران و کارشناسان بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو به عنوان سازمان تخصصی و توسعه ای در کشور، علاوه بر ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید معدنی و صنایع وابسته به آن، پشتیبانی و توانمند‌سازی بنگاه‌های بخش خصوصی را به عنوان یکی دیگر از ماموریت های‌ خود از طرق مختلف به ویژه آموزش و توسعه یادگیری دنبال می کند.

وی ادامه داد: ایمیدرو در دولت تدبیر و امید به ۲ موضوع مهم «ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی» و «آموزش مستمر و توسعه دانش و مهارت منابع انسانی » توجه ویژه کرده است.

سیاسی راد ادامه داد: آموزش و ایمنی مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: توجه به الزامات ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست در معدنکاری همچون پیشگیری نسبت به درمان، از پرداخت هزینه‌های گزاف و حتی جبران ناپذیر ناشی از بروز حوادث در معدنکاری جلوگیری می‌کند.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه کشور ما علی‌رغم برخورداری از منابع متنوع و غنی طبیعی نظیر جنگل، دریا، خورشید و باد به عنوان منابع انرژی‌های تجدید پذیر و مواد معدنی اعم از منابع آلی و غیرآلی در ساماندهی وضعیت اقتصادی خود دچار مشکلات حاد و نارسایی‎های مزمنی است‎، گفت: یکی از دلایل اصلی تداوم این وضعیت‌، تاخیر در فرایند صنعتی شدن کشور است. در شرایط فعلی صنعتی شدن تنها توسعه یک زیر بخش از اقتصاد ملی نیست بلکه تنها راه حل نجات اقتصاد و تضمین کننده توسعه پایدار کشور است. در شرایط کنونی حدود ۲۰ درصد از بیکاران و متقاضیان اشتغال کشور را فارغ التحصیلان دانشگاه ها در سطوح مختلف تحصیلات عالی و تکمیلی تشکیل می‌دهند و بدیهی است که آنها را نمی توان تنها در ادارات دولتی، مزارع یا حجره‌های سنتی بازار به کار مولد مشغول کرد.

وی افزود: پیش‌شرط اصلی صنعتی شدن در مقیاس جهانی نیز سرمایه‌گذاری کافی در توسعه منابع انسانی و تربیت نیروی متخصص تراز جهانی است؛ کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و آمریکا به جای تامین هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای معدنی خود، ارزش‌افزوده حداکثری ناشی از استحصال منابع اغلب پایان پذیر معدنی را بیشتر صرف توسعه فناوری و نوآوری و خلق مستمر منابع انسانی جدید و سرمایه‌گذاری هنگفت در آموزش های رسمی و غیر رسمی خود کرده اند.

امنیت تامین مواد پیشرفته، مبنای رقابت در اقتصاد جهانی

سیاسی راد با بیان اینکه یک کشور به میزانی که در حوزه توسعه منابع انسانی خود سرمایه گذاری بیشتری کرده باشد پیشرفته تر است، گفت: ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور از نمونه های موفقی هستند که توسعه صنعتی آنها به توسعه یافتگی منابع انسانی آنها بر می گردد. به طور مثال کشور ژاپن به معدنکاری متعارف نمی‌پردازد. این کشور با استفاده از فناوری های پیشرفته به دنبال معدنکاری درون اقیانوسی با استفاده از مجهز‌ترین کشتی‌های اکتشافی و مشارکت در برنامه بزرگ معدنکاری برون‌جوی است.

وی افزود: بررسی روند تولید و تجارت کالاهای معدنی در جهان، نشان دهنده انتقال کانون های تولید کالاهای متعارف معدنی با ویژگی آلایندگی بالای زیست محیطی، شدت انرژی و شدت انتشار دی اکسید کربن بالا و نسبت های پایین قیمت به تناژ به سمت کشورهای درحال توسعه با منابع بزرگ انرژی، به نفع تامین نیاز کشورهای صنعتی مصرف کننده کالاهای مذکور است.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو تاکید کرد: این در حالی است کشورهای برخوردار از اقتصاد دانش‌بنیان -که به شدت به انواع صنایع پیشرفته و به کارگیری منابع انسانی متخصص و توسعه یافته متکی هستند- به دنبال تامین و تولید مواد پیشرفته فلزی، سرامیکی، پلیمری و کامپوزیتی کمیاب و گران‌قیمت هستند. در شرایط فعلی شاید بتوان رقابت اصلی و حتی در مواردی نزاع‌های آتی را بر پایه دستیابی به منابع و ذخایر استراتژیک مواد اولیه پیشرفته نظیر فلزات خاکی نادر ، لیتیوم و غیره تحلیل کرد.

ضرورت صیانت از منابع انسانی

سیاسی راد با اشاره به اینکه در چارچوب موازین و ملاحظات توسعه پایدار، صیانت از سلامت منابع انسانی و حفاظت از محیط زیست جزو وظایف اصلی حوزه ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست بنگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: در این چارچوب باید از محیط زیست محلی، ملی و بین‌المللی در چارچوب الزامات توسعه پایدار و تکالیف ملی و بین المللی حفاظت کرد. امروزه در کشورهای توسعه یافته از طریق به کارگیری روش‌های علمی و فنی رایج، امکان توسعه معدنکاری و تخریب حداقلی محیط‌زیست و بازسازی عرصه های تخریب شده را فراهم می سازد.

وی ادامه داد: به هر حال، معدنکاری در طبیعت اختلال ایجاد می‌کند اما با پیش بینی هایی که در طرح های بهره برداری و روشهای استخراج و فرآوری مواد معدنی صورت می گیرد و نیز آموزش هایی که داده می شود، این مشکلات در طول عمر یک معدن از مرحله تاسیس و توسعه تا مرحله بسته شدن معدن به حداقل می رسد.

پیش‌نیازهای اساسی برای استاندارسازی سطح مدیریت اچ اس ایی

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان این‌که برای نزدیک کردن شاخص‌های مدیریتی ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی به استانداردهای بین‌المللی پس از فرهنگ سازی لازم و تغییر نگاه و تحول فرهنگ کار، باید نسبت به آموزش مدیران HSEE و همه سطوح منابع انسانی اعم از کارگران، تکنسین ها، کارشناسان و مدیران اقدام کرد.

وی ادامه داد: تدوین قوانین و مقررات مناسب و نیز نظارت جدی بر اجرای آن و تامین ابزار و تجهیزات مدرن و کافی تخصصی، از دیگر لوازم مدیریت اثربخش در این حوزه است.

سیاسی راد خاطرنشان کرد: در سال آینده، دوره‌های تخصصی در زمینه HSEE با دعوت از مدرسین خارجی در کنار به کارگیری مدرسین داخلی را با مشارکت دانشگاه های شاخص کشور در دستور کار مدیریت های تخصصی ایمیدرو برگزار می کند.

تلاش برای تربیت نیروی های متخصص در اچ اس ای

امیر ولدخانی، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو در این جلسه با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست واحدهای تابعه این سازمان با خلاء آموزش و نظارت از سوی ایمیدرو مواجه بود، گفت: با ورود دکتر کرباسیان و تاکید ایشان بر دخالت واحد اچ اس ایی سازمان بر عملکرد واحدها و شرکت های تابعه و پاسخگو بودن، این واحد تصمیم گرفت رویکرد جدیدی را برای آموزش و تربیت افراد در پیش بگیرد و در نتیجه، یک دوره ۶ ماهه آموزشی شکل گرفت که البته اثر بخشی لازم را نداشت.

وی افزود: به نظر ما ساختار، مهمترین بخش است که هنوز روی آن کار می کنیم و به دنبال بهترین ساختار اچ اس ایی در کشور هستیم. در حال حاضر، زیرساخت های اچ اس ایی در واحدهای زیرمجموعه ایمیدرو بسیار ضعیف است. از تاسیسات بهداشتی گرفته تا حوزه فنی و سیستم ها نقص عمده دارند که در این حوزه باید به سمت استاندارد سازی برویم.

وی ادامه داد: علاوه بر ضرورت تغییر در این بخش، باید روی آموزش و نظارت کار شود؛ چرا که تاکنون آموزش اثربخش نبوده و باید تلاش کنیم در برخی بخش ها از متخصصان خارجی کمک بگیریم. در بخش ساختار نیز با توجه به الزامی که وزارت صنعت، معدن و تجارت قائل شده، باید به دنبال تربیت افراد متخصص در این حوزه باشیم. خوشبختانه طی دولت فعلی همواره در تلاش بوده ایم نیروهای متخصص در حوزه اچ اس ای تربیت کنیم.

ولدخانی خاطرنشان کرد: برای چهارمین سال برای حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، بودجه دریافت می کنیم و حتی در سال گذشته برای نخستین بار، از بودجه عمومی کشور برای تعدای از پروژه ها استفاده کردیم.

دوره های سال ۹۵

وی ادامه داد: ایمیدرو در سال جاری آموزش ۳۳۰۰ نفر از کارکنان حوزه اچ اس ایی معادن و صنایع معدنی در بخش خصوصی را تعهد کرد. همچنین، افزون بر این، برای رانندگان معادن ۴۲ دوره، برای مدیران و کارشناسان اچ اس ایی ۴۲ دوره و برای آموزش ایمنی مدیران معادن ۵۲ دوره برگزار شد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو تصریح کرد: از سال آینده، آموزش ممیزی خواهیم داشت.

منبع : پایگاه خبری سایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو )