- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

اکتشاف ذخایر پنهان مهم‌ترین اقدام یک سال اخیر

بهروز برنا در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز، با اشاره به اينکه بيشتر فعاليت سازمان زمين شناسي براي اکتشافات معدني در بخش سنگان متمرکز شده بود، گفت: راستي آزمايي اقدامات انجام شده در اين پهنه با استفاده از ژئوفيزيک هوايي از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين سازمان بوده است تا براساس ويژگي ذخاير کشور برنامه‌ريزي لازم انجام شود. به عبارت ديگر در سال گذشته بيشتر به شناسايي و اکتشافات پنهان پرداخته شد زيرا در سال‌هاي گذشته تنها به اکتشافات ذخاير سطحي کشور پرداخته شده بود.
معاون اکتشاف سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني ايران با تاکيد بر اينکه از ۱۰۰ پهنه تعيين شده در سال ۹۴ بخشي از آن از سوي ايميدرو و بخشي از آن توسط سازمان زمين شناسي کشور مورد شناسايي و اکتشاف قرار گرفته است، اظهار کرد: از‌ اين ميزان پهنه، تعدادي در اختيار بخش خصوصي قرار گرفت و پهنه‌هاي باقي مانده که بخش خصوصي استقبال چنداني براي عملياتي کردن آن‌ها از خود نشان نداد، در اختيار اين دو سازمان قرار گرفت.
برنا با بيان اينکه ۷۰ اکيپ اکتشافي در فعاليت‌هاي اکتشافي سال ۹۴ فعال بوده‌اند، تصريح کرد: در اين سال تعدادي از مواد معدني در مقياس آزمايشگاهي مورد فرآوري قرار گرفت که پيش از اين، انجام آن در کشور امکان‌پذير نبود. براي نمونه لتيوم از جمله مواد معدني بود که با اکتشاف از شورابه‌هاي معدني در مقياس آزمايشگاهي مورد فراوري قرار گرفت. حال با توجه به اينکه بسياري از اين مواد معدني در توليد محصولات با فناوري بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرد بايد در توليد و بهره‌برداري از آنها زيرساخت‌هاي لازم تامين شود.