مشاهده مطلب

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۵      ۰             7010      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان با بیان این مطلب اظهار داشت: امسال برنامه اکتشافات وسیع معدنی (به وسعت ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع) با قوت در حال اجراست و پیش بینی می کنیم تا پایان سال، خبرهای خوبی از اکتشاف ذخایر جدید معدنی و کشف حداقل یک معدن بزرگ در کلاس جهانی اعلام شود.

وی افزود: درخواست ما از دولت و مجلس این است که در برنامه ششم حداقل ۳ تا ۴ میلیارد دلار وام در مدت ۵ سال به بخش اکتشاف اختصاص یابد تا حوزه این حوزه و فرآوری مواد معدنی به حد مطلوبی فعال شود و پس از آن با صادرات محصولات تولیدی، وام اخذ شده، بازپرداخت شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان طی ۲٫۵ سال گذشته در راستای جلوگیری از خام فروشی، طرح های متوقف را فعال و در عین حال، طرح های جدیدی را شروع کرده است، تصریح کرد: طی سال های گذشته، در حوزه سنگ آهن، بیش از ۲۰ میلیون تن صادرات سنگ آهن داشتیم که در حال حاضر بسیار کاهش یافته و پیش بینی ما این است که با طرح های کنسانتره و گندله راه اندازی شده در کرمان و قابل راه اندازی در سنگان تا پایان امسال،  بخش زیادی از سنگ آهن تولیدی به واحدهای فرآوری داخل ارسال خواهد شد
وی ادامه داد: در آینده صادرات سنگ آهن محدود به  بخش کم عیار ماده معدنی خواهد بود. البته معتقدم این نوع سنگ آهن را نیز باید فرآوری کنیم. همان طور که نخستین طرح احداث واحد فرآوری سنگ آهن کم عیار را در مجتمع جلال آباد زرند اجرایی کردیم.
کرباسیان با اشاره اینکه با راه اندازی ۲ کارخانه کنسانتره مس (در کنار معادن سونگون و سرچشمه)، به هیچ عنوان خام فروشی در این حوزه نداریم، گفت: گرچه فرآوری مس به صورت کنسانتره، یک مرحله ارزش افزوده ایجاد می کند اما با راه اندازی واحدهای ذوب مس طی ۲ سال آینده، کنسانتره مس نیز در داخل فرآوری می شود و دیگر صادرات این محصول را نخواهیم داشت و همه تلاش ما این است که کل زنجیره فرآوری و تولید را در داخل کشور انجام دهیم.
وی افزود: طرح های دیگر فرآوری شامل فاز ۲ طلای زرشوران، تیتانیوم کهنوج، آلومینیوم جنوب، آلومینیوم جاجرم، فولادهای استانی، آنتیموان و غیره است.
به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، ارزش افزوده هر واحد معدنی، ۳ واحد است که در برخی اقلام، چندین برابر و برای هر واحد از عناصر نادر خاکی – که در جهان بسیار کم است- یک به ۱۵ به بالا است. به عنوان مثال، ارزش افزوده سنگ آهن در هر تن ۳۰ تا ۵۰ دلار است اما ارزش برخی اقلام به صورت  گرمی بوده و فرآوری آن در هر گرم، ده ها دلار ارزش افزوده ایجاد می کند.

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: