- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

ایران؛‌ دومین تولیدکننده فولاد به روش احیای مستقیم در جهان

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)،‌ آمار جديد انجمن جهاني فولاد نشان مي دهد توليد فولاد به روش احياي مستقيم در ايران در دو ماه ابتداي سال جاري ميلادي به يك ميليون و ۸۶۷ هزار تن رسيد اين در حاليست كه در همين مدت، مجموع توليد فولاد به روش احياي مستقيم،‌ كوره بلند و … در ايران با رشد نزديك به ۴ درصدي به دو ميليون و ۴۰۱ هزار تن رسيده است.

 در حال حاضر، نزديك به ۸۰درصد توليد فولاد در ايران به روش احياي مستقيم و عمدتا توسط شركت هاي فولاد مباركه،‌ فولاد خوزستان،‌ فولاد خراسان و فولاد هرمزگان توليد مي شود. اين شركت ها كه در سال هاي گذشته از سوي ايميدرو تاسيس و راه اندازي شده اند اكنون به بخش خصوصي واگذار شده اند. ايميدرو هم اكنون تاسيس ۷ طرح فولادي جديد، به روش احياي مستقيم و به ظرفيت ۷ ميليون تن فولاد را در دست اقدام دارد.
در دو ماه ابتداي سال ۲۰۱۴، هند با توليد دو ميليون و ۴۹۸ هزار تن فولاد به روش احياي مستقيم، جايگاه نخست توليد به اين روش را كسب كرد. اين كشور در عين حال توانست در مجموع بيش از ۱۳ ميليون و ۲۰۰هزار تن فولاد خام توليد كند. در اين روش مكزيك با توليد ۹۵۱ هزار تن در رتبه سوم جهان قرار گرفت. هند، ‌ايران، ‌مكزيك و عربستان پيشتازان توليد فولاد به روش احياي مستقيم هستند.
  همچنين بر اساس اين آمار، ايران در منطقه خاورميانه بيشترين ميزان توليد فولاد خام را داشته است و پس از آن،‌ به ترتيب عربستان و قطر در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
بر اساس گزارش انجمن جهاني فولاد،‌ ميزان كل توليد فولاد خام در جهان در دو ماه ابتداي سال ۲۰۱۴ از مرز ۲۶۱ ميليون و ۶۰۰ هزار تن عبور كرد كه ۱٫۶ درصد بيش از مدت مشابه سال قبل بوده است. در اين ميان، چين همچنان در رتبه نخست توليد فولاد خام در جهان جاي دارد. در ماه هاي ژانويه و فوريه سال جاري ميلادي توليد فولاد خام در سرزمين اژدهاي زرد با رشد ۱٫۷درصدي به ۱۳۰ ميليون تن رسيد.
 هم اينك ۶۵ كشور عضو انجمن جهاني فولاد هستند كه اين تعداد كشور ۹۹ درصد از توليد فولاد خام جهان را در اختيار دارند.