- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

ایتالیا خواهان حضور در خط مقدم توسعه روابط اقتصادی با ایران است

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)،‌ رييس هيات عامل ايميدرو در اين ديدار اظهار اميدوراري كرد كه با توجه به سابقه همكاري دو كشور در حوزه معدن و صنايع معدني بيمه ساچه در كنار بانك ها و شركت هاي ايتاليايي طرح هاي بيشتري را در ايران به اجرا در آورند.

مهدي كرباسيان با بيان اينكه تحريم هاي يكجانيه عليه ايران تنها منافع كشور ما را تحت تاثير قرار نداده گفت: يكي از كشورهايي كه بيشترين ضرر را از تحريم ها متحمل شده ايتاليا است اما با توجه به شرايط جديد، فضاي افزايش حضور شركت هاي اين كشور در صنايعي همچون فولاد،‌آلومينيوم،‌ زغالسنگ و .. فراهم شده است.
رييس هيات عامل ايميدرو در پاسخ به درخواست سفير ايتاليا مبني بر تشكيل شركت هاي مشترك گفت: با توجه به وجود طرح هاي متعدد معدني و صنايع معدني در ايران،‌ آماده حضور شركت هاي ايتاليايي براي سرمايه گذاري مشترك يا اجراي طرح ها به صورت قراردادهاي پيمانكاري در اين بخش ها هستيم.
مائورو كونچياتوري (Mauro Conciatori) سفير ايتاليا كه همراه با ديپلمات هاي آن كشور در ايران، معاون بيمه ساچه و همچنين نمايندگاني از بانك هاي ايتاليايي در اين نشست حضور داشت تصريح كرد: با توجه به وجود ظرفيت هاي بالقوه اقتصادي در ايران،‌ به محض باز شدن درهاي اقتصادي ايران به روي دنيا و نتيجه بخش بودن مذاكرات ايران و ۵+۱،‌ فضاي مطلوبي براي همكاري هاي دو جانبه به ويژه در حوزه معدن و صنايع معدني ايجاد مي شود.
وي ادامه داد: ايران و ايتاليا بايد مسير توسعه روابط را به گونه اي هموار كنند كه الگويي براي افزايش همكاري ها به ويژه در بخش هاي مختلف اقتصادي براي ساير كشورها شوند.
سفير ايتاليا با اشاره به اهداف والاي اين كشور براي افزايش همكاري ها با ايران اظهار داشت: ايجاد شركت هايي براي سرمايه گذاري مشترك و چند جانبه و نيز فعاليت هاي پيمانكاري از برنامه هاي پيش رو در جهت به كارگيري توانمندي هاي موجود است.
وي سابقه همكاري هاي دو كشور را تاريخي دانست و افزود: در چند دهه اخير نيز شركت هاي بزرگ ايتاليايي در بخش هاي توليد فولاد، سنگ آهن، ‌آلومينيوم،‌ زغالسنگ و نيز پوشش هاي بيمه اي و بانكي فعاليت هاي چشمگيري داشته اند. وي خاطر نشان كرد: بدون توسعه همكاري ها با كشور ميزبان(ايران) قادر به پياده سازي اهداف خود نيستيم.
رييس بخش توسعه جهاني بيمه ساچه نيز در اين نشست به سوابق همكاري هاي بيمه اي دو كشور در حوزه معدن و صنايع معدني اشاره كرد و اظهار داشت: بيمه ساچه در اين حوزه قراردادهايي به ارزش ۳٫۵ ميليارد يورو با ايران منعقد كرده بود اما علاقمنديم اين روابط، بيش از پيش توسعه يابد.
رائول عسكري ادامه داد: در ملاقات با مقامات مختلف ايراني تاكيد كرده ايم كه مي خواهيم با به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران و گروه ۵+۱ در خط مقدم توسعه روابط قرار گيريم.