- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معادن و صنایع معدنی

مديرکل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشخص شدن اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه معادن و صنايع معدني خبر داد.

محمدرضا فاطميان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ، با اشاره به تکميل و نهايي شدن طرح امکان‌سنجي صنايع معدني در ۳۱ استان کشور توضيح داد: هدف از اجراي اين طرح به روز رساني اطلاعات و آمار مربوط به واحدهاي صنايع معدني، شناسايي مزيت‌هاي اقتصادي هر استان و اولويت‌بندي سرمايه‌گذاري‌ها در حوزه معادن و صنايع معدني بود.

وي افزود: با اجراي اين طرح مطالعات پيش امکان سنجي درباره معادن و صنايع معدني هر استان تهيه و براي هر استان ارسال شد که سرمايه‌گذاران مي‌توانند از اين مطالعات براي آغاز مطالعات امکان سنجي سرمايه‌گذاري خود در حوزه معادن و صنايع معدني استفاده کنند.

به گفته وي در اين مطالعات محدوده‌هاي معدني براي سرمايه‌گذاران بالقوه تقريبا مشخص شده است که باعث مي‌شود سرمايه‌گذاران در وقت و هزينه مربوط به مطالعات سرمايه‌گذاري خود صرفه‌جويي کنند. البته اين محدوده‌ها مربوط به ذخاير معدني شناسايي شده بوده که آماده دريافت پروانه بهره‌برداري هستند.

مديرکل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشخص شدن اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه معادن و صنايع معدني در پاسخ به اين سوال که در چه زمينه‌هايي ديگر نياز به سرمايه‌گذاري جديد نداريم؟ توضيح داد: در برخي از حوزه‌ها به حد اشباع رسيده‌ايم. مانند سيمان که هدف برنامه پنجم توسعه ۱۱۵ ميليون تن است که با توجه به واحدهايي که در حال راه‌اندازي و افزايش ظرفيت هستند اين رقم از مرز ۱۵۰ ميليون تن هم خواهد گذشت.

وي افزود: البته در صورت تعريف دانش فني و تکنولوژي‌هاي جديد شايد باز هم نياز به ايجاد ظرفيت در حوزه توليد سيمان داشته باشيم. به عنوان مثال در دوره‌اي بحث از پايان عمر آجر بود اما حالا فن‌آوري‌هاي به وجود آمده در حوزه توليد آجرهاي سبک و فوق سبک باعث شده تا باز هم به ايجاد واحد با تجهيز به فن‌آوري روز نياز داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، وزير صنعت، معدن و تجارت هم چند روز پيش اعلام کرد که سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي کنسانتره مس، کاتد مس، آلومينا، برخي فرو‌آلياژها، کنسانتره تيتانيوم و الياف شيشه در اولويت اين وزارتخانه قرار دارند.