مشاهده مطلب

      ۱۷ مهر ۱۳۹۱      ۰             356      اخبار اصلی, دانلود ها, مقالات تخصصی   Print This Post Print This Post
آشنایی با صنعت آهن و فولاد - قسمت دوم

انتخاب شیوه های تولید فولاد

در انتخاب سنگهای آهن برای فرایندهای احیای مستقیم توجه به آنالیز شیمیایی در اولویت قرار دارد. کیفیت سنگهای آهن از نظر ناخالصی ها در طیف وسیعی قرار دارند. سنگهای آهن با عیار بالا و با ترکیبات بازی در اولویت قرار دارند.

در این قسمت مطالبی در خصوص انواع کانه های آهن، اکسید های آهن، ناخالصی های آهن و مواد اولیه برای تولید گندله و کلوخه بیان شده است.

انتخاب شیوه های تولید فولاد می تواند به نوع کمیت ذخایر ماده اولیه در دسترس و عیار آنها بستگی داشته باشد. همچنین انتخاب فرایندهای احیای مستقیم در کوره های تنوره دار، کوره های دوار، بسترهای سیال و غیره به نوع سنگ آهن و عیار آهن در دسترس بستگی دارد. ترکیب گاز خروجی نیز خود متاثر از نوع سنگ آهن و بازده گاز احیا کننده بوده و می تواند در فرایند تولید گاز در برخی از روشها در طول عمر کاتالیزورهای مصرفی موثر باشد.
ماده اولیه برای ساخت و تولید گندله
برای گندله سازی سنگهای آهن خرد و آسیا شده با دانه بندی بین صفر تا ۱۰۰ میکرون در سطح جهان به عنوان خوراک گندله عرضه می گردد.
ماده اولیه برای ساخت و تولید کلوخه
سنگهای آهن تجاری با دانه بندی زیر ۱۰ میلی متر برای کاربرد در کوره بلند و واحدهای احیای مستقیم در سطح جهانی به عنوان خوراک کلوخه عرضه می گردد. سنگ های آهن معمولاً با ابعاد حدود ۶ تا ۷ میلی متر در بازارهای بین المللی عرضه می گردد . اگر دانه بندی سنگها ۱۵ میلی متر باشد به عنوان گندله طبیعی عرضه می شود این ماده پس از حذف نرمه آن می تواند در کوره های احیای مستقیم مورد استفاده قرار گیرد و ولی به علت سطوح خاص این سنگها بویژه گوشه های تیز دانه های آن و نیز سختی پایین تر آن نسبت به گندله پخته ، در کوره نرمه بیشتری تولیدی می کند.
مرغوبیت جهانی سنگ آهن برای احیای مستقیم
در انتخاب سنگهای آهن برای فرایندهای احیای مستقیم توجه به آنالیز شیمیایی در اولویت قرار دارد. کیفیت سنگهای آهن از نظر ناخالصی ها در طیف وسیعی قرار دارند. سنگهای آهن با عیار بالا و با ترکیبات بازی در اولویت قرار دارند.
وجود ناخالصی های غیر مجاز و تنوع قراضه ها شرایط کار با آنها را بمرور مشکل تر می سازد. کمبود آهن قراضه برای کنورتور می تواند بوسیله آهن اسفنجی جبران گردد. زیرا هم ترکیب آهن اسفنجی یکنواخت تر است و هم درجه فلزی آهن بالاتر است لذا آهن اسفنجی برای کاربرد به جای آهن قراضه ، مجاز و مطلوب می باشد.
عوامل موثر بر اقتصادی بودن استخراج سنگ آهن
عوامل جغرافیایی
دسترسی به معدن، دسترسی به آب ، امکانات حمل و نقل و مسائل اسکان و زندگی ازجمله عوامل جغرافیایی موثر بر استخراج معدن سنگ آهن می باشند.
عوامل مربوط به خود سنگ :
• جنس گانگ سنگ معدنی و نیاز آن به مواد گداز آور
• سختی سنگ و امکان خردایش
• عیار ماده معدنی در سنگ
• عناصر مفید همراه با ماده مورد نظر
• عناصر نامطلوب همراه با ماده مورد نظر
عوامل مربوط به تکنولوژی
قابلیت پر عیار شدن ، قابلیت حذف مواد فرار و نوسانات قیمت بازار عوامل مربوط به تکنولوژی می باشد.
در ادامه مقاله شما می توانید اطلاعاتی مانند انواع کانه های آهن، همچنین اکسید های آهن و ناخالصی های آهن را مشاهده نمایید.
برای دریافت مقاله به صورت کامل مقاله را دانلود نمایید.    دانلود مقاله کانه های آهن، اکسید های آهن، ناخالصی های آهن و مواد اولیه برای تولید گندله و کلوخه

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: