مشاهده مطلب

      ۰۷ بهمن ۱۳۹۶      ۰             15049      اخبار معدن   Print This Post Print This Post

مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر تشویقی برای صادرات محصولات معدنی به ویژه سنگ آهن گفت : در حال حاضر عمده تولید کنندگان سنگ آهن ترجیح می دهند مواد اولیه واحدهای تولید فولاد در داخل کشوررا تامین کنند و با توجه به قیمت های جهانی این محصول، معدنداران  تمایل چندانی به صادرات ندارند. در عین حال  بدلیل بهره گیری واحدهای فولادی کشور از روش قوس الکتریکی، سنگ آهن بطور مستقیم برای این واحدها قابل استفاده نیست و  تنها کارخانه ذوب آهن اصفهان به روش کوره بلند محصول شمش تولید می کند که نیاز به سنگ آهن دارد .  که آن هم تا کنون تامین شده . بنابر این در حال حاضر برخی معادن، محصول سنگ آهن مازاد دارند و یا بدلیل عیار پایین برای مصرف داخل مناسب نیست و تنها راه آن صادرات این محصول است .

وی افزود : در حال حاضر واحدهای بزرگ معدنی از جمله چادرملو اقدام به تکمیل زنجیره تولید نموده اند و تولیدات خود را از مرحله استخراج سنگ آهن تا فرآوری بطورکامل انجام می دهند . اما برای توسعه واحدهای صنعتی خود نیاز به منابع مالی دارند که بخش از آن می تواند از طریق صادرات مازاد محصول سنگ آهن تامین شود .همچنین بسیاری از معادن کوچک سنگ آهن کشور محصولی با عیار پائین دارند که مصرف داخلی ندارد و باید به صادرات بیاندیشند، اما با وضع تعرفه ۱۵ درصدی قطعاً  صادرات مقرون به صرفه نخواهد بود که در این صورت هم تکمیل طرحهای توسعه به تعویق می افتد و هم موجب تعطیلی بسیار از معادن می گردد.

محمد برقی همچنین تصریح کرد: سنگ آهن دانه بندی محصول خام نیست که عده ای با این تفسیر اشتباه تلاش می کنند وضع عوارض صادرات برای سنگ آهن را با آن توجیه کنند . سنگ آهن پس از استخراج چند مرحله فرآوری را طی می کند تا به محصول دانه بندی تبدیل شود . اگر این محصول را خام تلقی کنیم ، شمش فولاد هم نسبت به مرحله بعدی  خود محصول خام است .

وی افزود: چرا تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران امور اقتصادی  توقع دارند سرمایه گذاری از طرف بخش خصوصی انجام شود ولی اختیار فروش نداشته باشند. وقتی پشتیبانی مناسبی از طرف  بانک‌های داخلی در اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و مناسب به تولیدکنندگان ا صورت نمی گیرد  و هزینه تولید هم هر سال بالاتر می‌رود، تنها راه پیش روی علاقمندان به توسعه تولید،  تامین مالی از طریق صادرات است تا با  استفاده از درآمد ارزی حاصله ،به خرید تجهیزات و ماشین آلات بپردازند .

مدیر بازرگانی چادرملو با اشاره به نقش بورس در واقعی کردن قیمت ها گفت : وقتی در فرآیند عرضه سنگ آهن در بورس کالا مشتری برای محصول پیدا نشد، مازاد محصول عرضه شده در بورس کالا به عنوان محصولی که امکان صادرات دارد، باید بدون هیچ گونه عوارضی قابلیت صادرات داشته باشد و این موضوع را قانونگذار پیش بینی کرده اما متاسفانه هر از گاهی برخی تصمیم ها فضای کسب و کار این صنعت را دچار چالش می کند. .

محمد برقی با اشاره به جایگاه معادن ایران در توسعه اقتصادی کشور گفت : ظرفیت معادن ایران برای ارزش آفرینی اقتصادی به حدی است که درصورت برنامه ریزی صحیح و سرمایه گذاری مناسب می تواند موجب رونق اقتصادی و توسعه پایدار گردد

و یکی از راههای درآمد زایی برای معادن و تحقق این امر، ایجاد تسهیلات تشویقی برای صادرات است، ولی متاسفانه شاهد ایجاد موانع و تعیین تعرفه های بازدارنده برای صادرات مواد معدنی هستیم.

وی افزود: بورس کالا بعنوان یک مرکز انسجام دهنده بازار عرضه و تقاضا خوب است مشروط به اینکه از تولید کننده  و مصرف کننده سلب اختیار نکند بلکه راهکاری باشد در کنار سایر روش های خرید و فروش کالا یا محصول .

برقی یادآوری کرد: گروهی معتقدند عرضه سنگ آهن در بورس کالا مکانیزم مطمئنی برای کشف قیمت این محصول و تضمینی مطمئن برای فروش است، در حالی که تولید کننده و خریداران داخلی سنگ آهن مشکلی برای کشف قیمت و خرید و فروش این محصول ندارند و از گذشته در تعامل با یکدیگر در فضای دوستانه و حرفه ای به توافق رسیده اند .

در حال حاضر قیمت سنگ آهن در داخل کشور برای تولید کنندگان فولاد کمتر از قیمت جهانی است  و بعید می دانم این گروه موافق خرید سنگ آهن از بورس کالا باشند .

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

عبارت زیر را تکمیل کنید: