- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

امضای قرارداد فاینانس هفت طرح فولادی توسط چینی‌ها

سعدمحمدي از روي ريل قرار گرفتن اجراي ۷ طرح فولادي در کشور خبر داد و گفت:با امضاء قرارداد فاينانس چين ۱/۸ ميليارد يورو به منابع اجراي ۷ طرح فولادي تزريق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار معدن نيوز، اردشير سعدمحمدي مديرعامل شرکت ملي فولاد ايران در يک نشست خبري ابتدا درباره وضعيت توليد فولاد در جهان گزارشي داد و گفت:در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۵۰۰ ميليون تن فولاد توليد شد که از اين ميزان ۶۶ درصد آن به روش کوره بلند و ۳۴ درصد آن نيز از طريق آهن اسفنجي در کوره قوس الکتريکي صورت گرفته است.
وي افزود:که براي توليد ۱۵۰۰ ميليون تن فولاد در روش اول يعني روش کوره بلند حدود يک ميليارد  و ۶۰۰ ميليون تن آهن اسفنجي و ۶۰۰ ميليون تن کک نياز است.
سعدمحمدي با بيان اين مطلب که کشور چين با توليد ۶۸۲ ميليون تن فولاد رتبه اول در جهان را دارد، اظهارداشت: از ميزان توليد فولاد در جهان فقط ۴۴/۵ درصد آن در چين و ۶۵ درصد آن نيز در کشورهاي آسيايي مورد مصرف قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: کشورهايي که از لحاظ اقتصادي ضعيف هستند ميزان مصرف فولاد به ازاء هر نفر زير ۱۰۰ کيلوگرم، در کشورهاي در حال توسعه به ازاء هر نفر ۱۰۰ تا ۳۰۰ کيلو گرم و در کشورهاي توسعه يافته و صنعتي نيز بيش از ۳۰۰ کيلو گرم فولاد به ازاء هر نفر است.
سرانه مصرف فولاد در ايران ۲۸۸ کيلوگرم براي هر نفر
مديرعامل شرکت ملي فولاد ايران با بيان اينکه ميزان مصرف فولاد در ايران به ازاء هر نفر ۲۸۸ کيلو در سال ۹۰ بوده است،گفت:اين ميزان مصرف فولاد به ميزان درآمد سرانه افراد نيز بستگي داشته به طوري که توليد و مصرف فولاد در کشور در شاخص در آمد تاثيرگذار بوده و توليد فولاد در ايران ۱/۸ درصد از توليد ناخالص ملي را تشکيل مي دهد.
به گفته سعدمحمدي سال گذشته توليد فولاد در ايران ۱۴/۵ ميليون تن بوده که در حال حاضر با اين ميزان توليد در رتبه ۱۷ جهان قرار داريم که مي توان گفت در ۱۰ سال گذشته توليد فولاد در جهان ۶ درصد رشد داشته است.
وي نياز توليد فولاد در کشور را يک ضرورت غير قابل چشم پوشي عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بايد با يکسري برنامه ريزي هاي دقيق پيش بيني هايي براي آينده و شرايط فعلي توليد اين محصول در نظرگرفته بگيريم تا براساس آن بتوانيم به برنامه پنجم توسعه که توليد ۵۰ ميليون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ است،دست يابيم.
سعدمحمدي با اشاره به وضعيت ۷ طرح فولادي که به نوعي زمان اجراي آن به تعويق افتاده است،تصريح کرد: نرخ سرمايه گذاري صورت گرفته در اين طرح هاي فولادي از ۱۸ تا ۲۲ درصد با دروه بازگشت سرمايه ۴ تا ۷ ساله بوده است که در ابتداي اجراي ۸ طرح فولادي و واگذاري آنها به بخش خصوصي نرخ بازگشت سرمايه در کل ۱۹/۵ درصد تعيين شده بود.
وي در ادامه درباره نقاط اجراي اين طرح ها در کشور نيز گفت:نقاط انتخاب شده براي اجراي ۸ طرح فولادي دلايل خاص خود را داشته ولي مي توانست در نقاط ديگري از کشور که از لحاظ شرايط اقتصادي و حمل و نقلي بهتر است، اجرا گردد.
مديرعامل شرکت ملي فولاد ايران همچنين با اشاره به اينكه از ابتداي اجراي طرح هاي فولادي تاكنون هزار و ۵۴۵ ميليارد تومان براي اين طرح ها هزينه شده است، گفت: هم اكنون هزار و ۹۹ نفر در ۷ طرح فولادي مشغول به كارند و پيشرفت فيزيكي اين طرح‌ها در بخش احيا بيش از ۶۲ درصد و در بخش فولادسازي بين ۸ تا ۳۵ درصد است.
وي افزود: هم اكنون در حدود ۲۵ ميليون تن طرح جديد براي توليد كنسانتره و ۲۷ و نيم ميليون تن طرح سرمايه گذاري احداث براي گندله در كشور وجود دارد.
اين مقام مسئول اعلام کرد: هم اكنون ۱۴ طرح براي توليد شمش به حجم ۵ هزار و ۹۷۰ ميليون تن و ۱۳ طرح براي توليد فولاد به حجم ۵ هزار و ۷۲۰ ميليون تن نيز در دست اجراست.
قرارداد ۱/۸ ميليون يورويي ايجاد فناوري احياء مستقيم در چين
مديرعامل شرکت ملي فولاد ايران با بيان اينکه ۴ طرح احياي مستقيم از ۷طرح فولادي با سيستم ايراني «پرد» اجرا مي شود،اظهارداشت:‌ به تازگي يكي از شركت هاي چيني پس از مشاهده روند اجراي سيستم احياي مستقيم ايراني پيشنهاد داده كه يك كارخانه توليد آهن اسفنجي با فن آوري « پرد» در چين به اجرا درآيد.
وي افزود:منابع مورد نياز براي اجراي طرح هاي فولادي نهايي شده است و تا ۲ ماه ديگر شاهد واريز وجه براي اجراي پروژه ها از طريق فاينانس ۱/۸ ميليون يورويي خواهيم بود.
سعد محمدي در ادامه با اشاره به لزوم ساخت طرح هاي فولادي در مناطق محروم افزود: با احتساب نرخ ۱۶۰۰ توماني براي هر كيلوگرم فولاد، راه اندازي هر يك از كارخانه ها نزديك به ۱۶۰۰ ميليارد تومان گردش سرمايه در يكي از نقاط كم برخوردار كشور ايجاد مي كند كه منشا تحولي اساسي در آن مناطق خواهد شد.
وي يادآورشد:در ۸ ماهه گذشته از سال جاري توليد فولاد حدود ۹/۶ ميليون تن جلوتر بوده و نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.