- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

امسال هفت طرح با بیش از ۲ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد

به گزارش شاتا از ايرنا ؛«مهدی کرباسیان»با اعلام اين خبر؛ افزود :  طلای زرشوران (آذربایجان غربی) ، طرح نیمه صنعتی (پایلوت) کنسانتره تیتانیوم کهنوج (کرمان)، میله گذاری آلومینیوم المهدی (هرمزگان) و سیمان ونزوئلا از جمله این طرحها محسوب می شود.

وی افزود: علاوه بر طرحهای یادشده، واحد احیای فولاد سه طرح استانی در مناطق شادگان (خوزستان)، میانه (آذربایجان شرقی) و سپیددشت (چهارمحال و بختیاری) که در مجموع هفت طرح پیش بینی شده برای امسال است.

کرباسیان خاطرنشان ساخت: مجموع طرح های مستقیم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به ۲۴ طرح می رسد که میزان سرمایه گذاری ریالی آنها ۳۴ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال و رقم ارزی برآورد شده چهار هزار و ۳۴۴ میلیون یورو است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: مجموع طرح های شرکت های تابعه ایمیدرو ۹ طرح با سرمایه گذاری ریالی پنج هزار و ۹۷ میلیارد ریال و میزان ارزی آن ۹۴۵ میلیون یورو است.

وی گفت: دولت یازدهم، ساماندهی اقتصاد کشور را مهمترین دغدغه خود می داند، هرچند نقش پیشرفت در مذاکرات ژنو را در روانسازی چرخ اقتصاد موثر می داند.

کرباسیان، لزوم مشارکت بخش خصوصی، ایرانیان مقیم خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی را در اجرای طرح های سازمان ایمیدرو خاطرنشان ساخت و افزود: بخش خصوصی از مشارکت در معادن و صنایع معدنی کشور استقبال می کند، اما از نظر توان مالی قدرتمند نیست و باید از سوی شبکه بانکی حمایت شود.

وی پیش ازاین گفته بود، تصمیمات غلط دولت دهم موجب شده تا سازمان ایمیدرو از منابع خالی شود و براساس سیاست خصوصی سازی، تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های این سازمان کاسته شد.

کرباسیان تاکید کرد: اجرایی ساختن سیاست های دولت در توسعه معدن و صنایع معدنی با اولویت مناطق محروم یکی از برنامه های کلان ایمیدرو است و علاوه براین هماهنگی به منظور تامین زیربناهای مورد نیاز بخش با سایر نهادهای دولتی در دستور کار قرار دارد.

وی، افزایش دو هزار میلیارد ریالی سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی را در قالب بودجه سال جاری یکی از اقدامات موثر به منظور حمایت از بخش خصوصی در فعالیت های معدنی ارزیابی کرد.

کرباسیان افزود: علاوه بر این حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال خط اعتباری از طریق بانک ملت و صنعت ومعدن برای صندوق یادشده پیش بینی شده که این امر نیز به عنوان دیگر اقدامات حمایتی از این بخش است.

آخرین گزارش رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است، سال گذشته از مجموع پنج هزار و ۴۰۰ معدن فعال کشور بالغ بر ۴۲۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج شد.

گفتني است:‌جمهوری اسلامی ایران یکی از ۱۰ کشور شاخص در زمینه مواد معدنی در جهان محسوب می شود.