- مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران - http://icep.ir -

اکتشاف و شناسایی عناصر نادر خاکی آغاز شد

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)، جمشيد ملارحمان در گفتگوي مشروح با خبرگزاري مهر به اقدامات و برنامه هاي حمايتي و توسعه اي اين بخش اشاره كرد كه حوزه وسيعي شامل اكتشاف،‌ بيمه سرمايه گذاري معدني ،‌تامين ماشين آلات و … را در بر مي گيرد.

وي با بيان اينكه اكتشاف اصلي ترين ضرورت توسعه در مقياس با اهداف كلان توسعه اقتصادي كشور است، گفت: با توجه به سياست هاي اقتصادي دولت تدبير و اميد، وزارت صنعت، معدن و تجارت با محوريت ايميدرو، حركت جهشي در بخش اكتشاف معادن را در دستور كار خود قرار داده و عمليات اكتشافي را در پهنه بزرگ كشور آغاز كرده است.

۶ ميليارد يورو طرح

به گفته وي اجراي ۴۱ طرح معدني با سرمايه گذاري ۶ ميليارد يورو در كشور هم اينك در دست اجرا است كه يكي از ثمرات آن ارتقاي ظرفيت توليد طلا در كشور به ۶ تن است.

معاون طرح هاي توسعه معدن و صنايع معدني ايميدرو افزود: اين سازمان علاوه بر انجام عمليات اكتشافي در بيش از ۵۰ پروژه در ۳۱ محدوده معدني و ۱۱ معدن، عمليات اكتشافي در ۱۴ پهنه با وسعت ۲۰۰ هزار كيلومتر مربع را برنامه ريزي كرده است و براي اولين بار در كشور، اكتشاف از مقياس چند ده كيلومتر مربع به چند صد هزار كيلومتر مربع تغيير يافته است.

پذيرش ريسك اكتشاف از سوي صندوق بيمه فعاليت هاي معدني

به گفته ملارحمان، پذيرش خطر احتمالي (ريسك) اكتشاف از سوي صندوق بيمه فعاليت هاي معدني و همچنين تخصيص اعتبارات مالي قابل توجه و ارايه تسهيلات اكتشافي از ديگر برنامه هايي است كه هم اكنون در دست اجرا قرار گرفته است.

وي با اشاره به اجراي طرح هاي توسعه معدني خاطرنشان كرد: اجراي ۴۱ طرح با سرمايه گذاري حدود ۶ ميليارد يورو و اشتغالزايي ۲۵ هزار نفر مستقيم با مشاركت بخش خصوصي نيز برنامه ريزي شده است كه با اجراي طرح هاي مذكور، ظرفيت سنگ آهن دانه بندي كشور به ۱۷٫۵ ميليون تن، ۶۶ ميليون تن كنسانتره سنگ آهن، ۶۳ ميليون تن گندله سنگ آهن و ۵ ميليون تن زغالسنگ خواهد رسيد.

ملارحمان در ادامه در خصوص توليد طلا در كشور نيز گفت: با برنامه هاي در نظر گرفته شده در قالب طرح هاي توسعه معدني، توليد طلا در كشور به ۶ تن، توليد شمش و كنسانتره روي ۱۰۰ هزار تن، پيگمنت تيتانيوم به ۵۰ هزار تن و كك به ۴۳۰۰ هزار تن افزايش خواهد يافت.

تامين ماشين آلات معدني با وام بانكي

معاون ايميدرو در ادامه با بيان اينكه احداث زيرساخت و تامين ماشين آلات معدن در دستور كار قرار گرفته است، گفت: ايميدرو علاوه بر اجراي پروژه هاي زيربنايي حوزه هاي معدني كشور با امضاي تفاهم نامه با بانك هاي بزرگ، تامين ماشين آلات معدني به منظور تقويت پيمانكاران و ارتقاي سطح توليد معادن را در دستور كار قرار داده است.

وي اظهار داشت: تامين زيرساخت هاي مورد نياز در توسعه بخش معدن و صنايع معدني كشور، انجام عمليات اكتشافي گسترده، بهره برداري و توليد بهينه از معادن كشور، برنامه ريزي جهت فرآوري مواد معدني و ايجاد ارزش افزوده و توسعه صنايع معدني كشور در دستور كار قرار گرفته است.

جزئيات برنامه هاي توسعه اي                                                  

ملارحمان ادامه داد: گرچه اغلب تحليل گران بخش اقتصادي تاثير معدن در اقتصاد كشور را به علت سهم معدن از درآمد ناخالص ملي اندك مي شمارند، اما توجه به سهم درآمد صنايع معدني از درآمد ناخالص ملي و وابستگي بسياري از صنايع پايين دستي به محصولات صنايع معدني به عنوان مواد اوليه و نيز ارزش افزوده قابل توجهي كه در اين مسير حاصل مي شود، اهميت مواد معدني بيشتر نمايان مي شود.

وي اظهار داشت: در بسياري از كشورهاي در حال توسعه كه از منابع معدني حائز اهميتي برخوردار هستند، معدن و مواد معدني به دليل داشتن مزيت بالاي اقتصادي به عنوان يكي از محورهاي توسعه مطرح است، اين در حالي است كه با توجه به پراكندگي مواد معدني در سراسر كشور و توزيع معادن در مناطق محروم و دور افتاده، رشد اين صنعت منجر به ارتقاي سطح زندگي مردم در نقاط مختلف مي شود.

معاون ايميدرو، ادامه داد: با توجه به شرايط حساس كنوني كشور كه عمدتا توليدات نفت و صنايع مرتبط را در تنگنا قرار داده است، گزينه هاي جانشين جهت كسب درآمد پايدار به منظور اهداف تعيين شده در چشم انداز ۱۴۰۴ بايد مدنظر قرار گيرند كه در اين راستا يكي از انتخاب هاي اصلي و اساسي كه مي تواند بعنوان جانشين صنعت نفت در دستور كار قرار گيرد، معدن و صنايع معدني است.

بيش از ۵ هزار معدن فعال داريم

به گفته ملارحمان، وجود بيش از ۵ هزار معدن فعال و ۴۳ ميليارد تن ذخيره در كنار منابع عظيم نفت، گاز طبيعي به همراه ساير مزيت هاي موجود مانند نيروي كار فراوان، دسترسي به آبهاي آزاد نشان مي دهد كه اين منابع مي توانند نقش اساسي در توسعه پايدار و نيز شكوفايي اقتصادي كشور داشته باشد.

وي اظهار داشت: توسعه صنايع مادر در كشور مانند فولاد، بر پايه وجود معادن و ذخاير معدني اعم از سنگ آهن و زغالسنگ استوار بوده و از آنجايي كه اين منابع اعم از نفت و معدن، انفال و سرمايه هاي ملي محسوب مي شوند، بهره برداري بهينه از آن توسط دولت جهت شكوفايي ساير بخش هاي اقتصادي ضروري است.